آموزش طراحی سایت داینامیک با PHP

  • نویسنده: کارشناس سئو دارکوب
  • بازبینی شده توسط: داود قربانی
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=5851
آموزش طراحی سایت داینامیک با PHP

PHP از جمله زبان‌هایی است که برای ساخت صفحات داینامیک بسیار کاربردی است. در این دوره‌ آموزشی شما را با این زبان که از اصولی‌ترین علوم برنامه‌نویسی است آشنا می‌کنیم. برای آموزش طراحی سایت داینامیک با PHP ابتدا باید با زبان پی اچ پی، دلایل و مزایای استفاده از آن آشنا شوید.

PHP چیست؟

php چیست

php یکی از زبان‌های برنامه نویسی در سمت سرور است. به این معنی که کدهای این زبان روی سرور ترجمه می‌شود که از اصلی‌ترین کاربردهای آن می‌توان به طراحی وبسایت‌های دینامیک اشاره کرد.

اگر علاقه‌مند به طراحی وب‌سایت و دنیای وب دارید، یادگیری زبان PHP بهترین گزینه برای شماست. Hypertext Preprocessor به معنای پردازنده‌ ابر متن می‌باشد. به بیان دیگر برنامه‌ای است که اطلاعاتی را به عنوان ورودی دریافت می‌کند سپس تغییراتی در راستای پردازش بر روی آن انجام می‌دهد و در نهایت داده‌هایی به عنوان خروجی به ما تحویل می‌دهد.

PHP مخصوص سرور نوعی زبان شیء گراست که اجزا و بدنه‌ اصلی آن توسط اجزا در کنار هم قرار می‌گیرند و یک واحد اصلی را ایجاد می‌کنند. اما بپردازیم به مفهوم ابر متن. ابر متن به معنای متن‌های طولانی است که دارای جدول و تصاویر بسیار زیادی هستند. PHP باید بتواند این اطلاعات را پردازش کند تا خروجی یا به نوعی نتیجه‌ کار نهایی به صورت html نمایش داده شود. بنابراین براساس  این پردازش ظاهر وب به کمک html طراحی شود.

چرا باید از PHP برای طراحی سایت استفاده کنیم؟

در چندین سال اخیر گزینه‌های مختلفی برای راه اندازی سایت در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفته‌اند که html اولین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت شناخته می‌شود. پس از آن در کنار html از css نیز برای طراحی سایت استفاده شد و مدتی بعد نیز این دو زبان با یکدیگر ترکیب شدند و مورد استقبال طراحان وب قرار گرفتند. اما با توسعه وب سایت‌های دینامیک گزینه‌های دیگری همچون ASP و PHP به میان آمدند. بر اساس تحقیقات انجام شده PHP یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا است.

طراحی سایت داینامیک با php

PHP یک زبان برنامه نویسی یا اسکریپت نویسی متن باز و سمت سرور است که بخش عمده کارکرد و فعالیت آن در قسمت پردازشی و بک اند وب سایت است. یعنی PHP برای طراحی ظاهر سایت کاری انجام نمی‌دهد و در بخش ارائه اطلاعات مختلف به پایگاه داده‌های سایت (Database) فعالیت می‌کند.

طراحی سایت با PHP نیز به معنای استفاده از این زبان برنامه نویسی برای راه اندازی و ایجاد صفحات مختلف سایت است. PHP نیزمانند هر زبان برنامه نویسی و یا سیستم‌های مدیریت محتوا دارای برخی امکانات و قابلیت‌هایی است که با استفاده از آنها می‌توانید یک وب سایت پیشرفته راه اندازی کنید.

مزایای طراحی سایت با PHP

1- طراحی صفحات وب داینامیک

برای نمایش محتوا در سایت شما می‌توانید وارد کدهای HTML سایت شوید و محتوا را در قالب کدهای HTML بصورت دستی بنویسید. به این روش Static می‌گویند. به نوعی صفحه‌ وب استاتیک یا  Static Web Page می‌باشد. اما روش دیگری هم برای ارائه‌ این محتوا در سایت است. می‌توانید محتوا را وارد پایگاه داده‌ها کنید سپس به کمک یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مثل PHP، محتوا را از دیتا بیس بخوانید و به مخاطب نشان دهید.

در این صورت صفحه‌ وب داینامیک یا Dynamic Web Page  می‌باشد. بنابراین در این راستا پی‌اچ‌پی می‌تواند اطلاعات را از دیتا بیس بخواند آن‌ها را حذف یا ویرایش کند. همچنین می‌تواند با فرم‌های  HTML سایت شما ارتباط برقرار کند، اطلاعات ورودی کاربران در فرم‌ها را پردازش کند و خواسته‌ مدنظر شما را روی آ‌ن‌ها اعمال کند.

2- متن باز بودن

زبان پی‌اچ‌پی Open Source است. به این معنا که سورس کد اصلی برنامه در دسترس همه قرار دارد و برای استفاده از آن سورس کد نیازی به دریافت مجوز نیست و از این بهتر برای دسترسی به آن نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست و کاملا رایگان است.

در نتیجه سورس کد اصلی زبان PHP به راحتی در اختیار کاربران و مختلف در سرتاسر دنیا قرار می‌گیرد و توسط آن‌ها بررسی می‌شود تا اینکه در نهایت ارتقا پیدا کند.  این یکی از بهترین مزیت‌های این زبان است. چرا که شاید در آینده برنامه‌نویس مجبور شود بر اساس نیازهای مخاطب این زبان را گسترش دهد.

3- سرعت بالا

سرعت بالا یکی از مهم‌ترین مزایای طراحی سایت با PHP است که این موضوع ارتباط مستقیمی با سئو سایت دارد. زمان بارگذاری وب سایت‌های مبتنی بر PHP نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی بسیار بالاتر بوده و همین موضوع نیز موجب بهبود تجربه کاربران خواهد شد.

4- انعطاف پذیری

انعطاف پذیری یکی دیگر از مزایای مهم طراحی سایت با PHP است که به شما امکان می‌دهد تا در حین طراحی و یا پس از پایان فرآیند توسعه وب سایت بتوانید تغییرات فنی لازم را در آن اعمال کنید. بدین ترتیب در صورت بروز خطا در کدنویسی نیازی به نوشتن مجدد کدها نیست و می‌توانید کدهای فعلی خود را ویرایش کرده و از آنها برای طراحی وب سایت استفاده کنید.

5- سفارشی سازی

قابلیت سفارشی سازی بودن نیز از دیگر مزایای مهم طراحی سایت با PHP است که با ارائه امکانات و قابلیت‌های متنوع، دست شما را برای طراحی بخش‌های مختلف سایت باز می‌گذارد. PHP دارای چندین کتابخانه و ابزار کاربردی است که با استفاده از آنها می‌توانید صفحات سایت را مطابق با هدف و رویکرد آن طراحی کنید که انجام این کار موجب بهبود عملکرد سایت خواهد شد.

6- کاربرد وسیع PHP در حوزه وب

سیستم‌های مدیریت محتوایی مانند وردپرس ، جوملا ، دروپال و… با استفاده از زبان PHP ساخته شده‌اند. زبان  PHP در توسعه و ایجاد سایت‌های بزرگی مانند فیسبوک ، ویکی پدیا ، یاهو و… نقش داشته است. ربات‌های تلگرامی، نرم‌افزارهایی هستند که برای اهداف متفاوتی توسط  PHP ایجاد شده اند.

این ربات‌ها به راحتی بر روی هر سیستم عاملی نصب می‌شوند و  مخاطبان با ارسال و یا انتخاب فرمان‌های از پیش تعیین شده می‌توانند خدمات متفاوتی از جمله دریافت پشتیبانی، پیگیری خرید‌های انجام شده و… دریافت کنند.

7- مولتی پلتفرم بودن

از مزیت‌های دیگر PHP نوبت می‌رسد به مولتی پلتفرم یا Cross Platform بودن این زبان که این ویژگی باعث می‌شود بتوانید PHP را بدون هیچگونه مشکلی روی یک ویندوز سرور، مکینتاش سرور یا لینوکس سرور اجرا کنید. نتیجه کدهای PHP به صورت HTML به مرورگر کاربر ارسال می‌شود.

بنابراین اینکه کاربر از چه نوع سیستمی استفاده می‌کند اهمیتی ندارد و نیازی به نصب هیچگونه افزونه یا نرم افزار اضافه دیگری برای اجرای آن‌ها نخواهد داشت و داشتن یک مرورگر وب برای آن‌ها کفایت می‌کند. بنابراین استفاده از PHP هیچ محدودیتی برای شما و کاربرها اعمال نخواهد کرد.

از طرفی دیگر PHP با بیشتر وب سرورهای مطرح دنیا از جمله Apache HTTP Server ، Nginx و… کاملا سازگار است. همچنین PHP از اکثر دیتابیس‌های معروف پشتیبانی می‌کند که از بین آن‌ها می‌شود به سیستم مدیریت دیتابیس MySQL ، MongoDB ، SQLite  و… اشاره کرد.

8- امنیت بالا

امنیت بالا یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای طراحی سایت با PHP است که با استفاده از لایه‌های امنیتی مختلفی طراحی شده و از اطلاعات وب سایت شما در مقابل حمله بدافزارها و هکرها محافظت می‌کند.

برای ساخت یک وب‌سایت PHP به چه چیزی نیاز داریم؟

پیش از آن که کار ساخت وب‌سایت خود را آغاز کنید، باید مطمئن شوید که یک ادیتور متن ساده یا محیط توسعه مناسب PHP را نصب کرده‌اید. برای کدنویسی PHP می‌توانید در ابتدا از چیزی به سادگی Notepad ویندوز استفاده کنید.

همچنین باید یک وب‌سرور PHP داشته باشید که فایل‌های خود را روی آن آپلود کنید. این سرور می‌تواند یک سرور ریموت یا یک رایانه محلی باشد که مجموعه LAMP روی آن نصب شده است. LAMP اختصاری برای عبارت‌های Linux ،Apache ،MySQL ،PHP است. به طور جایگزین می‌توانید از مجموعه WAMP که اختصاری برای عبارت‌های Windows ،Apache، MySQL ،PHP است استفاده کنید.

در نهایت به یک برنامه FTP نیاز دارید تا فایل‌هایتان را روی وب‌سرور آپلود کنید. به این منظور برنامه‌های مختلفی مانند WinSCP، Cyberduck  و FileZilla وجود دارند.

پیش‌نیازهای یادگیری PHP

در اینجا مهمترین مواردی که به عنوان پیشنیازهای زبان برنامه نویسی php از آنها یاد میشود را ذکر خواهیم کرد:

1- یادگیری زبان HTML

 HTML یک زبان نشانه‌گذاری است که به عنوان هسته و به نوعی اسکلت اصلی وب‌سایت شما را می‌سازد. در  برنامه نویسی وب خروجی و شالوده‌ تمام کارهای زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور از جمله PHP ، Python و… به کدهای HTML تبدیل می‌شوند تا بتوانند در مرورگر کاربر نمایش داده شوند.

همچنین این زبان به نوعی یک زبان مشترکی است بین ما و مرورگرهای وب. ما در HTML  از یکسری تگ‌ها برای شناساندن منظور به مرورگر مخاطبان استفاده می‌کنیم.

2- یادگیری زبان CSS

از CSSبه منظور سازماندهی صفحات وب و اجزای مختلف آن مانند متن، تصویر، کادرها و… استفاده می‌شود. با استفاده از این زبان به راحتی می‌توان استایل‌هایی در قالب رنگ، فونت و تصاویر برای یک سایت را ایجاد کرد.

3- آموزش BootStrap

دانشی از وب است که توسط آن می‌توانید پشت صحنه‌ کار خود را بسازید. با استفاده از بوت استرپ اجزای سایت بهم ریخته نخواهد شد و یکپارچگی و نظم خود را حفظ خواهد کرد.

4- آشنایی با برنامه‌های لازم هنگام کد نویسی PHP

یکی از مواردی که می‌تواند در حین یادگیری برنامه نویسی PHP باعث کمک به شما و پیشرفت شما شود آشنایی با ادیتورهاست، ادیتور یا همان IDE یک محیط برنامه نویسی است که مجموعه‌ای از نرم افزارهای که معمولا شامل ویرایشگر کد برنامه (Code Editor)، کامپایلر (Compiler)، دیباگر (Debugger) و در نهایت رابط گرافیکی یا GUI هستند را در یک جا جمع کرده است و در اختیار برنامه نویس قرار داده است تا بتواند براحتی و بدون دغدغه کدهای برنامه خود را تولید کند. از جمله معروف‌ترین ادیتور‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Sublime text
  • visual studio code
  • phpstorm
  • atom

کار با این ابزار باعث افزایش سرعت در کد نویسی و کاهش خطا‌ها می‌شود. ادیتور‌ها با ارائه افزونه‌ها و پلاگین‌های کاربردی باعث سهولت در کارهای متفاوت شما می‌شوند.

انواع فریمورک‌های PHP

به منظور کاهش مدت زمان مورد نیاز برای توسعه اپلیکیشن‌های PHP نیاز به استفاده از یک فریمورک دارید، چرا که انواع مختلف فریمورک بر اساس اپلیکیشنی که قصد ساختن آن را دارید وجود دارند که در این قسمت از مقاله به ذکر برخی از آنها می‌پردازیم:

فریم ورک لاراول Laravel Framework

 از لاراول می‌توان به عنوان محبوب‌ترین فریم ورک PHP یاد کرد. این فریم ورک در سال 2011 منتشر شد و با استقبال توسعه دهندگان وب رو به رو شد. برای مدیریت برنامه‌های پیچیده تحت وب فریم ورک لاراول به اولین گزینه توسعه دهندگان تبدیل شده است چرا که این فریم ورک در بین سایر فریم ورک‌های PHP از امنیت و سرعت توسعه بیشتری برخوردار است.

لاراول فریم ورکی مبتنی بر معماری MVC است که به صورت رایگان و متن باز ارائه شده است. این فریم‌ ورک امکانات هوشمندی در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهد و برنامه‌ نویسی را برای آن‌ها لذت بخش‌تر می‌کند. آموزش لاراول برای برنامه نویسانی که با زبان PHP آشنایی دارند، بسیار آسان خواهد بود.

فریم ورک سیمفونی  Symfony Framework

این فریم ورک در سال 2005 در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفت. سیمفونی سابقه بیشتری نسبت به سایر فریم ورک‌های PHP دارد و بسیار قابل اطمینان و منطعف است. سیمفونی به عنوان یکی از سریع‌‌ترین فریم‌ ورک‌ های PHP شناخته می‌شود و ساخت وب اپلیکیشن را برای برنامه نویسان بسیار ساده‌تر می‌کند. جالب است بدانید که این فریم ورک پایه و اساس فریم ورک لاراول را تشکیل می‌دهد.

بسیاری از برنامه نویسان PHP بر سر دو راهی لاراول یا سیمفونی قرار می‌گیرند. انتخاب یکی از آن‌ها به عنوان فریم ورک بهتر کاری سخت خواهد بود. هر دو فریم‌ ورک‌ بسیار کارآمد هستند و مزیت‌های مشترک و خاصی دارند. برای برنامه نویسان و توسعه دهندگانی که علاقه مند به ایجاد ساختارهای برنامه نویسی خاص خود هستند، طراحی سایت با سیمفونی یک انتخاب مناسب است.

فریم ورک کدایگنایتر  Codeigniter Framework

Codeigniter در سال 2006 با هدف ساخت وب اپلیکیشن‌های مبتنی بر الگوی MVC توسعه داده شده است. این فریم ورک به واسطه حجم کم و سرعت بالای خود شناخته می‌شود، چرا که Codeigniter نیاز به نصب و پیکربندی خاصی ندارد و تنها در حدود 2 مگابایت حجم دارد.

فریم ورک Codeigniter از کتابخانه‌‌های قدرتمندی بهرمند است. این فریم ورک به عنوان یکی از سریع‌ترین فریمورک‌های زبان   PHP  شناخته می‌شود و رتبه دوم بعد از فریم ورک فالکون را دارد. بنابراین فریم ورک کدایگنایتر بهترین انتخاب برای برنامه نویسانی خواهد بود که عاشق سادگی، سرعت و در عین حال قدرتمندی هستند.

فریم ورک کیک پی اچ پی  Framework CakePHP

نام فریم ورک CakePHP سال‌های زیادی در میان محبوب‌ترین فریم ورک‌های PHP قرار داشته است. این فریم ورک در اوایل سال 2000 عرضه شد ولی تاکنون شاهد تغییرات و تحولات زیادی بوده است.

از مزیت‌های فریم ورک CakePHP می‌توان به بهرمندی از جامعه‌ای فعال، بروزرسانی‌های مرتب، پشتیبانی قوی، ساخت آسان عملیات‌های چهارگانه اصلی (نوشتن، خواندن، حذف کرن و بروزرسانی) و… اشاره کرد. این فریم ورک با شعار «سریعتر، قوی‌تر و خوشمزه تر» می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای برنامه نویسان PHP باشد.

فریم ورک زند  Framework Zend

فریم ورک Zend گزینه‌ای بسیار مناسب برای توسعه پروژه‌های سازمانی است. این فریم ورک از معماری MVC پشتیبانی می‌کند و بر اساس متد چابک (Agile)  طراحی شده است. همچنین Zend کاملا از اصول شی گرایی SOLID) ) در ساختار خود پیروی می‌کند.

در بروزرسانی‌های اخیر با تغییرات و بهبود‌های بسیاری همراه بوده است. آموزش فریم ورک Zend آسان است و منابع آموزشی فراوانی در سطح وب دارد. در این فریم ورک تمامی قواعد زبان برنامه نویسی PHP رعایت شده است که مزایای بسیار زیادی را برای توسعه دهندگان فراهم می‌کند.

بازار کار PHP در آینده

با گسترش تکنولوژی و ارائه‌ خدمات در قالب مجازی خیلی از افراد می‌پسندند که نیازهای خود را از طریق وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها تامین کنند. همچنین اشاره شد که این زبان یک زبان چند منظوره است. خیلی از سیستم‌های مدیریتی توسط PHP ارتقا پیدا کردند.

پس هیچ جای نگرانی در ارتباط با منسوخ شدن این زبان نیست. حتی اگر به نوعی زبان دیگری بخواهد جایگزین شود چون با مبانی اصلی و اساسی این زبان آشنا هستیم می‌توانیم در کمترین زمان ممکن به تسلط کافی به زبان جدید برسیم. با توجه به توسعه‌ PHP  در حوزه‌ وب به نظر می‌رسد که روز به روز متقاضیان این علم افزایش یابد.

طراحی وب‌سایت‌ها در کشور ما با تکنولوژی Asp.Net  بر روی PHP صورت می‌گیرد و خوشبختانه تا به حال از موقعیت و جایگاه بسیار خوبی برخوردار بوده است. می‌توان با قاطعیت گفت که PHP  جز زبان‌های برنامه‌نویسی خوش استخدام برای حوزه وب می‌باشد.

 همچنین باید به این نکته اشاره شود که علاوه بر اینکه بیش از 32% سایت‌های جهان بر پایه سیستم مدیریت محتوای وردپرس که مبتنی بر PHP است ساخته شده اند، بیش از 70% وب سایت‌های موجود در ایران از جمله لیدرهای بازار وب (اسنپ، اسنپ فود، نت برگ، دیجیکالا، الوپیک و … ) زبان برنامه نویسی PHP را به عنوان زبان اصلی خود انتخاب کرده اند.

این دلیل باعث شده است که بازار برنامه نویسی به شدت نیازمند نیروی متخصص PHP باشد. بنابراین در صورتی که PHP را انتخاب کنید در حال حاضر یک فرصت بسیار ویژه برای شما وجود داره تا جذب بازار کار در این حوزه شوید.

آموزش PHP

یادگیری PHP برای کسانی که برای اولین بار می‌خواهند کدنویسی را تجربه کنند نسبت به سایر زبان‌های سمت سرور آسان‌تر محسوب می‌شود. محبوبیت و کاربردهای فراوان PHP در حوزه طراحی وب باعث شده است که این زبان برنامه نویسی مورد توجه افراد زیادی قرار گیرد که این دلیل باعث شده است مستندات و آموزش‌های زیادی در قالب آموزش‌های مجازی، کلاس‌های حضوری، کتاب و… به زبان‌های مختلف، از جمله زبان فارسی ساخته شود. این آموزش‌ها می‌توانند مسیر شما را تا تبدیل شدن به یک متخصص PHP و فتح قله‌های آن هموار کنند.

از منابع عالی برای شروع آموزش زبان PHP، مستندات سایت رسمی PHP است. البته برای استفاده از مستندات سایت رسمی PHP باید تا حد خوبی با زبان انگلیسی آشنا باشید. همچنین اگر علاقه مند به آموزش PHP به زبان فارسی می‌باشید می‌توانید از آموزش‌های پروژه محور و جامع PHP آموزشگاه دارکوب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین