چرا باید jquery یاد بگیریم؟

  • نویسنده: کارشناس سئو دارکوب
  • بازبینی شده توسط: کارشناس سئو دارکوب
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=5508
چرا باید jquery یاد بگیریم؟

برای آموزش Jquery باید ابتدا پاسخ قانع کننده ای به این سوال بدهیم که “چرا باید Jquery یاد بگیریم؟” با دانستن پاسخ این سوال می توانیم برنامه ریزی بهتری برای یادگیری جی کوئری داشته باشیم.

دنیای برنامه نویسی هر ساله تغییرات زیادی می کند، در این میان بسیاری از زبان های برنامه نویسی، اطلاعات و … دستخوش تغییر می شوند. وجود کتابخانه کد برای زبان های برنامه نویسی گوناگون روند کد نویسی را بسیار ساده، راحت و استاندارد می کند.

در حال حاضر که بیش از 16 سال از راه اندازی کتابخانه Jquery می گذرد، هنوز هم یادگیری Jquery گزینه خوبی است؟ یا باید به دنبال زبانی جدید به همراه کتابخانه کد مخصوص باشیم. متخصصین ما در سایت آموزشگاه دارکوب بررسی می کنیم که Jquery چیست و چرا جی کوئری یاد بگیریم.

برای یادگیری Jquery از کجا شروع کنیم؟

بهترین راه برای یادگیری هر موضوع، بررسی تاریخچه پیدایش آن و تحولاتی است که در طول زمان پشت سر گذاشته است. این کتابخانه در سال 2006 و توسط جان ریسینگ در رویداد تکنولوژیکی BarCamp NYC منتشر شد. به گفته خود او:

Jquery را می توان یک کتابخانه جاوا اسکریپت معرفی کرد که باعث می شود کد نویسی جاوا اسکریپت لذت بخش و سرگرم کننده به نظر برسد. زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت با یادگیری جی کوئری قابل درک، هوشمندانه، کوتاه و ساده خواهد شد.

زمانی که صحبت از طراحی وبسایت به میان می آید یادگیری Jquery باعث می شود قبل از همه چیز API ارگونومیک جهت اعمال تغییرات در صفحات وب در اختیار شما قرار بگیرد. به عبارت دیگر وقتی سراغ یادگیری Jquery می روید و تسلط کافی در این زمینه به دست می آورید. علاوه بر این موارد Jquery به طراحان سایت این امکان را داد که بتوانند تفاوت بین مرورگرها، در زمان طراحی سایت فروشگاهی یا شرکتی و… را نادیده بگیرند.

جی کوئری (Jquery) چیست؟

جی کوئری jQuery چیست

برای ساخت سایت یا پورتال یا فروشگاه های اینترنتی یکی از روش های بسیار مناسب استفاده از Jquery می باشد. جی کوئری یک کتابخانه منبع باز زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است که به شما اجازه می دهد بتوانید صفحات سایت خود را با ظاهر بهتر بسازید. طراحی ظاهری بهتر همیشه به جلب توجه بیشتر کمک می کند و به وسیله انیمیشن و سایر جلوه های بصری می توانید تاثیر بیشتری روی بازدیدکنندگان سایت خود بگذارید.

برای پیدا کردن دلیل این که چرا یادگیری Jquery اهمیت دارد، باید بدانید این کتابخانه توسط افراد زیادی در دنیای وب به کار می رود و در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است. یادگیری جی کوئری مزایا و امکانات زیادی در اختیار شما می گذارد که برای سمت کاربر و حتی سمت سرور می توانند مفید واقع شوند. این موضوع قطعا بر روی روند نهایی انجام کار توسط برنامه نویسان دنیای وب مزایای زیادی خواهد داشت.

ویژگی های اصلی Jquery چه مواردی هستند؟

برای این که بدانیم چرا جی کوئری یاد بگیریم، بهترین کار آن است که با ویژگی های اصلی آن آشنا شویم. این موارد را در ادامه با هم مورد بررسی قرار می دهیم:

  • روند توسعه پلاگین ها برای Jquery بسیار ساده خواهد بود.
  • حجم کد نویسی سبک خواهد شد و به این صورت بررسی دوباره کدهای نوشته شده برای شما ساده تر می شود. 
  • روند مدیریت رویدادها با استفاده از جی کوئری بسیار ساده تر خواهد بود. 
  • دسترسی به انتخابگرهای عنصر DOM
  • در اختیار داشتن چارچوب AJAX
  • افکت ها و انیمیشن ها گوناگون از طریق کتابخانه Jquery در دسترسی عموم قرار می گیرند و به این صورت برای انجام فرآیندهای پیچیده و زمان بر، نیاز به زمان کمتری خواهید داشت. 
  • امکان دستکاری DOM

البته نباید فراموش کرد که Jquery از زمان پیدایش خود بسیاری از فریم ورک های CSS، پایتون، PHP، جاوا اسکریپت و … را در اختیار شما گذاشته اند. وجود این فریم ورک ها باعث می شود تا روند طراحی UI سایت بسیار ساده تر باشد و از طرفی مدیریت و به روزرسانی نیز در یک صفحه وب با مشکلات کمتری همراه باشد.

دلایل استفاده از Jquery چیست؟

برای این که بهتر بدانیم چرا به یادگیری جی کوئری نیاز داریم، باید دلایل استفاده از این کتابخانه را به خوبی درک کرده باشیم. یکی از دلایل استفاده از اصلی از جی کوئری آن است که اتصال محکم بین زبان های مختلف برنامه نویسی مانند css، html، react، vue  و… فراهم می کند.

در نتیجه قسمت های مختلف سایت از نظر پاسخگویی بهبود می یابند. رابط کاربری سایت طراحی شده از طریق کتابخانه های جی کوئری اجازه می دهد تا تغییرات لازم برای بهبود بخشیدن به روند کار با سایت را به راحتی انجام دهید.

یادگیری جی کوئری

کدنویسی کمتر نیز در روند طراحی رابط کاربری سایت باعث می شود تا شاهد کاهش حجم کد نویسی ها شویم. کدهای نوشته شده و این کتابخانه از نظر پایداری و کار دهید رتبه خوبی قرار میگیرند و توجه به توسعه دهندگان وب را به خود جلب کرده اند.

از سوی دیگر یادگیری جی کوئری باید همیشه از طریق منابع به روز انجام شود چرا که نسخه های مختلف آن در طول سالهای گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده اند.

با کاربردهای جی کوئری آشنا شوید

بهترین حرکت قبل از یادگیری Jquery آن است که کاربردهای این کتابخانه را به خوبی بشناسید. امروزه توسعه دهندگان کتابخانه جی کوئری توانستند امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار دهند که به کاربردهای این کتابخانه می افزاید. در بخش های بعدی ما به تفصیل کاربردهای جی کوئری را با هم بررسی می کنیم تا بدانید چرا باید Jquery یاد بگیریم.

اعمال تغییرات یا دستگاهی در DOM

ابزار dom traversal manipulation به شما اجازه می دهد تا بتوانید عناصر مختلفی مانند امکان اضافه کردن پرس و جو، عبور از عناصر گوناگون یا حذف آن ها، اضافه کردن عناصر جدید و ایجاد زنجیره در در وب سایت را به خوبی انجام دهید.

ساده سازی روند انجام این کارها توسط جی کوئری باعث می شود تا توسعه دهندگان وب در زمان انجام فعالیت های خود ملزم به استفاده زمان کمتری باشند.

دسترسی داشتن به پلاگین های مفید متنوع

یکی از ویژگی های اصلی جی کوئری که باعث محبوبیت آن بین توسعه دهندگان ضعیف شده وجود پلاگین های متنوع و مفید است. افزونه های بسیار زیادی در جی کوئری موجود هستند که شمارش آنها قطعاً کار غیر ممکن خواهد بود و در طول سالیان دراز توسط افراد حرفه ای بهبود داده شده اند.

افرادی که در زمینه برنامه نویسی سایت فعالیت دارند، می دانند که زمان مورد نیاز برای نوشتن دستورات کد پیچیده مانند چرخ و فلک بسیار زیاد است و می تواند چیزی بین ۸ تا ۱۶ ساعت باشد. این روند حتی با دسترسی به اطلاعات موجود در کتابخانه جی کوئری بسیار پیچیده خواهد بود. دما وجود پلاگین های متنوع اجازه می دهد تا در کمترین زمان ممکن کدنویسی های پیچیده را به راحتی انجام دهید.

کمک به افزایش بهره وری توسعه دهندگان وب

تاکنون بارها به این موضوع اشاره کرده ایم که یادگیری جی کوئری به توسعه دهندگان به اجازه می دهد تا روند انجام پروژه های خود را در زمان کمتری طی کنند. البته علاوه بر سرعت تمیز بودن کد ها و سادگی آنها نیز حفظ می شود و در نتیجه شاهد صرفه جویی بیشتری در زمان و هزینه نهایی خواهیم بود.

وجود این کدها اجازه می دهد تا اگر در آینده به مشکل خاصی برخوردید امکان رفع توسط سایر کد نویسان برای شما به سادگی فراهم باشد. پس در طولانی مدت نیز زمان و هزینه لازم برای رفع عیب را می توانند کاهش دهند.

قابلیت پشتیبانی از انواع مرورگر

امروزه دنیای مرورگرها پیشرفت زیادی داشته و کاربران حرفه ای سراغ مرورگر های امروزی و جدیدی می آیند که امکانات و مزایای بیشتری را در اختیار آنها قرار می دهد.

کد های خلاصه شده در کتابخانه جی کوئری به گونه ای هستند که می توانند اجازه دهند اسکریپت ها با نسخه های جدید مرورگر به خوبی سازگار باشند.

یکی از مشکلات توسعه دهندگان وب این بود که ممکن بود سایت طراحی شده توسط آنها با یکی از نسخه های مرورگر های رایج بین کاربران سازگار نباشد و در نتیجه مشتری نیز از آنها رضایت کافی نداشته باشد. اما وجود جی کوئری در این میان اجازه می دهد تا بتوانید بدون هیچ مشکلی وب سایت طراحی شده خود را بر روی انواع مرورگر مشاهده کنید.

قابلیت مدیریت چند عنصر DOM به صورت همزمان

در بسیاری از موارد توابع DOM نوشته شده می توانند دارای پیوندهای ناامن http باشند. زمانی که برای مدیریت این توابع سراغ استفاده از Jquery می روید، تمامی عناصر نادرست یا ناامن توسط این کتابخانه جاوا اسکریپت تصحیح می شوند.

پس به این صورت می توان نتیجه گرفت که روند عیب یابی و رفع عیب با استفاده از کتابخانه جی کوئری برای توسعه دهندگان وب بسیار ساده تر خواهد بود.

امکان نوشتن چندین دستور در یک خط کد

یکی از ویژگی های اصلی یادگیری Jquery این است که می توانید تمامی انتخابگر های موجود در زبان برنامه نویسی را به کتابخانه جی کوئری ارجاع دهید. انجام چنین کاری باعث می شود تا بدون نیاز به پیدا کردن متغیر های گوناگون، اهداف خود از طراحی قسمت مختلف سایت را برای مرورگر تعریف کنید.

همین موضوع باعث می شود تا کدهای نوشته شده به وسیله کتابخانه جاوا اسکریپت جی کوئری از لحاظ خانه هایی در رتبه خوبی قرار بگیرند. استفاده نکردن از کتابخانه جی کوئری در چنین شرایطی باعث شده نتیجه نهایی کار به شکل نامناسب می باشد که ممکن است خطاهای مختلفی را در رابطه با کدهای http در سایت ایجاد کند.

امکان انتخاب عناصر DOM با استفاده از سینتکس انتخابگر css

روش انتخاب عناصر DOM در یک صفحه وب با استفاده از جی کوئری بسیار ساده تر خواهد بود. شما نیاز به وضع قوانین جدید برای کنترل وبسایت ندارید بلکه می توانید سراغ قوانینی بروید که قبلا توسعه دهندگان حرف های آنها را وضع کرده اند.

سینتکس انتخابگر CSS از قدرت بالایی برخوردار است و نسبت به روش های انتخابی اولیه جاوا اسکریپت مانند انتخاب DOM ساده تر هستند. این موضوع به خصوص برای طراحی جلوه بصری سایت که حجم زیادی را می طلبد می تواند روش بسیار خوبی باشد.

امکان ساخت انیمیشن ساده با جی کوئری

در گذشته طراحان وب مجبور بودند برای تولید انیمیشن در قسمت های مختلف سایت سراغ فلش بروند. استفاده از فلش هزینه زیادی را به افرادی که قصد راه اندازی وب سایت دارند تحمیل می کند و از طرفی مرورگرها نمی توانند به شکل درست انیمیشن های تولید شده به این وسیله را بشناسند.

اما افرادی که با رویکرد امروزی سراغ یادگیری Jquery رفته اند می توانند به راحتی انیمیشن ها و افکت هایی را در وبسایت ایجاد کنند که از لحاظ بصری تاثیر زیادی بر روی مخاطب خواهد گذاشت. بررسی های میدانی نشان دهنده آن است که وجود این انیمیشن ها میزان مشارکت مخاطب در محتوای شما را افزایش خواهد داد.

سادگی بیشتر نسبت به جاوا اسکریپت

در مقایسه با جاوا اسکریپت استفاده از جی کوئری اجازه می دهد تا استاندارد ساده تری را بر روی وبسایت خود پیاده کنید. این موضوع اجازه می دهد تا حتی افرادی که تخصص و شناخت کافی در خصوص زبان جاوا اسکریپت ندارند بتوانند با استفاده از کتابخانه جی کوئری مدت زمان کمتری را به طراحی وب اختصاص دهند.

اما در اینجا یک سوال مهم مطرح است که پیشنهاد می کنم ابتدا جواب آن را بخوانید سپس به سراغ ادامه مقاله بروید. سوال این است که با توجه به مزیت های بیشمار jQuery، چرا باید جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟ (راهنمایی: در همین مقاله جواب را گفته ایم.)

به همین دلیل است که این روزها می بینیم افرادی که قصد راه اندازی وب سایت شخصی خود را دارند، سراغ یادگیری جی کوئری می روند تا به این صورت نیاز خود به برنامه نویس را تا حدودی کاهش دهند. البته باید در نظر داشت که درک درست صاحبان یک وب سایت با Jquery باعث می شود تا بتوانند نظارت بهتری بر روی روند انجام پروژه توسط برنامه نویس داشته باشند.

سایر مزایای یادگیری جی کوئری چیست؟

در ادامه این بخش ما سایر مزایای که یاد گرفتن جی کوئری می تواند در اختیار توسعه دهندگان وب قرار دهد را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

  • روند عیب یابی راحت تر خواهد شد.

به عنوان مثال در شرایطی که وب سایت با مرورگرهای مختلف سازگاری ندارد، استفاده از جی کوئری به شما این اجازه را می دهد تا بتوانید بدون هیچ مشکلی بخش معیوب کدهای خود را پیدا کرده و نسبت به تصحیح آن اقدام کنید. 

  • روند بارگذاری سایت طراحی شده از طریق جی کوئری سریعتر است.

سرعت بارگذاری سایت روی سئو و تجربه کاربری تاثیر زیادی می گذارد و باید همیشه به آن توجه داشته باشید. در صورتی که با استفاده از جی کوئری کدهای جاوا اسکریپت طولانی را جایگزین کنید، پایگاه داده شما کوچک تر خواهد بود و در نتیجه سرعت بارگذاری سایت نیز بهبود می یابد. 

  • دسترسی به کتابخانه های متنوع

در جی کوئری تعداد کتابخانه های زیادی موجود است که هر کدام از آنها مزایا و ابزارهای مختلفی مانند تقویم، انتخابگر زمان، اسلایدر تصویر و… را در اختیار شما قرار می دهند. بسیاری از این کتابخانه ها رایگان می باشند و همین توجه توسعه دهندگان وب را به خود جلب می کند. 

  • روند یادگیری Jquery بسیار آسان است.

حتی افرادی که دانش مختصر و ولی در خصوص کدنویسی وب دارند میتوانند سراغ یادگیری جی کوئری بروند و در زمان کوتاهی فضای کافی برای کار با این کتابخانه را به دست بیاورند. 

  • منبع باز بودن جی کوئری

از آنجایی که یک کتابخانه منبع باز است، امکان اعمال تغییرات در بخش های مختلف کتابخانه برای کاربران حرفه ای وجود دارد. در نتیجه به این صورت می توانند مشکلات عمومی به وجود آمده را برطرف کنند و اجازه بدهند بقیه برنامه نویسان از آن استفاده کنند.

برای چه سایت هایی از جی کوئری استفاده می کنند؟

مزایای که جی کوئری در اختیار توسعه دهندگان به قرار می دهد را با هم بررسی کرده و باید بهتر مورد بررسی قرار دهیم که در چه شرایطی امکان استفاده از این کتابخانه برای ما وجود دارد. استفاده از کتابخانه جی کوئری باعث می شود تا روند برقرار کردن تماس های AJAX با سرعت بیشتری انجام شوند. این در صورتی است که استفاده از XmlHttpRequest از پیچیدگی بالاتری برخوردار است.

همچنین امکان برقراری ارتباط در بخش server side یا سمت سرور با Node برای شما وجود خواهد داشت. از همین رو امروزه یادگیری Jquery باعث می شود برای انجام مراحل مختلف طراحی وب مانند وب سایت فروشگاهی، شرکتی، شخصی و… از مزایای زیاد این کتابخانه استفاده کنید.

نتیجه نهایی؛ جی کوئری یاد بگیرم یا نه؟

با پیشرفت تکنولوژی شاهد آن هستیم که بسیاری از امکانات و ابزارهای قدیمی مورد استفاده برای طراحی وب یا سایر فعالیت های مشابه از دور خارج می شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد که به دنبال یادگیری Jquery هستند از خود می پرسند:

؟ چرا Jquery یاد بگیریم؟ اگر بعد از مدتی Jquery کارایی خود را از دست داد، تکلیف زمان و هزینه ای که گذاشتیم چیست؟

به عقیده متخصصین ما در آموزشگاه دارکوب بهتر است این تصور غلط را کنار بگذارید. با این که نظراتی در مورد سنگین بودن Jquery در شرایط خاص مطرح شده و به عقیده بعضی از کارشناسان باید به دنبال یک ابزار سبک تر باشیم؛ اما هنوز و تا سالهای بعد نیز Jquery کارایی خود را به عنوان یکی از مکمل های بسیار قوی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت حفظ خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین