نسخه جدید وردپرس؛ بدون نیاز به طراح سایت

  • نویسنده: کارشناس سئو دارکوب
  • بازبینی شده توسط: داود قربانی
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=5308
نسخه جدید وردپرس؛ بدون نیاز به طراح سایت

آخرین نسخه از سیستم مدیریت محتوای محبوب وردپرس، 6.0.1 است. نسخه جدید وردپرس امکانات خارق العاده ای اضافه کرده است که مبتنی بر آنها می توانید بدون نیاز به طراح سایت، همه چیز را خودتان پیش ببرید.

توسعه دهندگان سیستم متن باز وردپرس در مورد نسخه جدید آن می گویند که همه چیز بدون نیاز به کدنویسی ممکن است. در واقع پس از خواندن این مقاله، جواب سوال پرتکرار “چرا باید وردپرس را یاد گرفت؟” را خواهید گرفت.

حتی اگر نحوه استفاده از المنتور روی نسخه جدید وردپرس را بلد نیستید، نگرانی به دلتان راه ندهید. انگار وردپرس قصد دارد بازار کار کسانی که در زمینه توسعه و طراحی وب سایت فعالیت می کنند را برای همیشه کساد کند.

در چنین مواردی یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که وردپرس هنوز هم یک سیستم قدرتمند اما در مقابل توسعه از صفر و طراحی CMS اختصاصی نواقص و مشکلاتی دارد.


البته باید بدانید که بیش از 43 درصد از وب سایت های کل اینترنت از طریق آن طراحی شده اند


اگر علاقه مند به توسعه و طراحی وب سایت هستید اما در مورد آن چیزی نمی دانید و فکر می کنید وردپرس حوزه ای پردردسر است، حتی اگر قبلا هم با شما هم عقیده بودیم در حال حاضر باید بگوییم که همه چیز به سادگی کشیدن و رها کردن ماوس شده است.

وردپرس چیست؟

وردپرس چیست

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز مبتنی بر زبان PHP است که سالهاست توانسته در دل طراحان سایت و متخصصین سئو خودش را جای دهد.

امکانات و قابلیت های خارق العاده ای دارد و در طول این چند سال با بروزرسانی هایی که ارائه داده توانسته طیف وسیعی از بازار کسب و کارهای طراحی سایت را نیز به خود اختصاص دهد.

اگر با وردپرس آشنایی داشته باشید، احتمالا می دانید که امکان ایجاد یک سایت در عرض 5 دقیقه با این CMS وجود دارد. در نتیجه همه چیز در آن آماده بوده و شما برای راه اندازی سایت وردپرسی صرفا نیاز به یک هاست اشتراکی یا سرور خواهید داشت.

در سیستم مدیریت محتوا وردپرس، کل پنل ها مانند تنظیمات زبان سایت، تنظیمات نوشته ها و مطالب و بلاگ و … از قبل آماده سازی شده است. با استفاده از وردپرس شما می توانید انواع وب سایت های فروشگاهی، خبری، مقاله، دانشجویی، بلاگ، دانلود و تفریحی و هر موضوعی که فکرش را می کنید ایجاد نمایید.

محدودیتی در مورد وردپرس وجود ندارد و برای آن پلاگین های زیادی هر روز منتشر می شود و تم ها و پوسته های آماده رایگان و پولی زیادی نیز برای این CMS توسعه داده شده است. به راحتی و با چند کلیک ساده شما می توانید پوسته و ظاهر سایت خود را تعویض کنید و آن را تبدیل به یک فروشگاه کامل اینترنتی نمایید.

آیا امکان ساخت سایت با وردپرس بدون کدنویسی وجود دارد؟

اول این که نسخه جدید وردپرس امکانات فوق العاده ای دارد که حتی طراحی ساختار و فرم کلی را نیز بدون نیاز به استفاده از کدها ممکن می سازد. از طرفی دیگر وردپرس اساسا نیازی به یادگیری برنامه نویسی ندارد؛ یعنی کل پروسه ساخت سایت شما با دانلود وردپرس، ساخت یک دیتابیس و اتصال آن به وردپرس خواهد بود. در نهایت کاری که شما باید انجام دهید این است که این اطلاعات را به وردپرس متصل کنید که کار خود را شروع کند.

در وردپرس شما می توانید از ابزارهای مختلفی مانند ویژوال کامپوزر و المنتور برای طراحی سایت استفاده کنید. همه چیز درست مانند جورچین و ساخت پازل است. در واقع به جای طراحی المان های مختلف یک صفحه و پوسته با کد، المنتور به شما این امکان را می دهد که عناصر وب را در کنار هم قرار داده، رنگ های آن را عوض کنید و سایت خود را توسعه دهید.

المنتور چیست و روی نسخه جدید وردپرس چگونه عمل می کند؟

المنتور در حال حاضر و در نسخه جدید وردپرس، قابلیت ها و امکانات فوق العاده ای دارد. در واقع کافی است که پلاگین را نصب نموده و ترجیحا نسخه پریمیوم آن را فعال کنید. در مرحله بعد این امکان را خواهید داشت که استایل دهی قالب خود را به صورت شخصی سازی انجام دهید.

می خواهید در هدر المان های منحصر به فرد استفاده کنید؟ از رنگ و دکمه های ساید بار و صفحه اصلی سایت خود راضی نیستید؟ فکر می کنید فوتر آن طور که باید و شاید طراحی نشده است؟ حالا شما این فرصت را خواهید داشت که از قابلیت های المنتور استفاده کنید و همه چیز را حرفه ای پیش بروید.

در المنتور شما می توانید جداول، نمودارها، دکمه ها، استایل ها، رنگ ها، پوسته و… را تغییر دهید. برای اطلاع از قابلیت های تکمیلی و بیشتر المنتور می توانید به وبگاه رسمی آن مراجعه کنید.

در المنتور تمامی اشیاء و المان هایی که یک طراح سایت از آنها استفاده می کند، در دسترس خواهد بود و ما واقعا با قدرت توسعه وردپرس در مقابل تمامی رقبا مواجه هستیم. به همین دلیل است که از وردپرس در مقابل تمامی CMS های آماده دفاع می کنیم و آن را در حال حاضر برترین، کاملترین و ایده آل ترین می دانیم.

رقابت سایت ادیتور وردپرس با المنتور!

چند ماهی است که وردپرس درون خودش یک رقابت جذاب راه انداخته است. با ورود نسخه جدید وردپرس، متوجه یک تغییر گسترده و مهم در بخش ویرایش قالب سایت شدیم.

در واقع وردپرس از پلتفرمی رونمایی کرد که درست مانند المنتور، می توانید با استفاده از آن بخش های مختلف سایت مانند منوها، تم، کد ها، دکمه ها، نقشه، دسته بندی و… را به صورت گرافیکی  بدون نیاز به کدنویسی تغییر دهید.

در گذشته برای این که بتوانید منوی فوتر یا ساید بار سایت خود را تغییر دهید، یا باید از قابلیت های تم خود در پیشخوان استفاده می کردید یا به سراغ یک توسعه دهنده می رفتید که با ایجاد تغییرات، چیزی که می خواهید را خلق کند.

در نتیجه همزمان شما گرفته می شد و هم معمولا باید هزینه زیادی هم پرداخت می کردید؛ اما مدتی است که نسخه جدید وردپرس یعنی ورژن 6 همه چیز را تغییر داده است. اگرچه در گذشته هم با استفاده از المنتور شما می توانستید این کار را انجام دهید، اما این بار رایگان و سریع در دسترس شماست و نیازی به نصب افزونه ندارید.


البته دقت کنید که این سیستم هنوز به قدرتی که المنتور دارد، نرسیده و مسیر طولانی در پیش خواهد داشت


چگونه بدون نیاز به طراح سایت، وب سایت بسازیم؟

 وردپرس سالهاست که این امکان را در اختیار کاربران وب و وب مسترها قرار داده است، اما در صورتی که می خواهید سایتی که ایجاد کرده اید را خودتان سفارشی سازی کنید، در حال حاضر می توانید از حالت ویرایش قالب نسخه جدید وردپرس یعنی ورژن 6 و بالاتر یا المنتور استفاده کنید.

ساخت سایت ارزان با استفاده از المان ها در این دو سیستم بسیار آسان است. روی هر کدام از بخش های سایت خود کلیک می کنید، تصاویر، منو ها، هدینگ ها و… را می افزاید.

برخلاف المنتور، پروسه خرید و پریمیوم کردن اکانت شما هم وجود ندارد و در صورتی که وردپرس بتواند این سیستم را به بلوغ برساند به زودی اتفاقات بزرگ تر و مهمتری برای آن رخ می دهد؛ اما راستش را بخواهید هنوز هم المنتور بهترین گزینه برای توسعه سایت است که قابلیت های خاص زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.

البته اگر می خواهید طراح وب هم شوید، ما در این راه همراه شما خواهیم بود. برای اینکار ابتدا مقاله “چطور طراح وب شویم؟” را مطالعه فرمایید تا با نکات کلیدی، پیش از شروع آشنا شوید.

چرا المنتور هنوز پادشاه است؟

در نسخه های جدید وردپرس، ابزاری وارد میدان شد که با نام المنتور شناخته می شد. شما با فراگیری المنتور می توانستید با حتی یک خط کدنویسی هر کاری که لازم است را روی تم و پوسته و ساختار سایت خود انجام دهید. این ویژگی ها را در ادامه می شماریم.

  • طراحی پوسته با کشیدن و رها کردن ماوس

در المنتور که یکی از بهترین قابلیت های وردپرس است شما درست مثل یک پازل یا بازی ویدیویی می توانید کل منوی سایت را با حرکت ماوس، کشیدن و رها کردن المان ها و عناصری که در اختیار شما قرار می گیرد انجام دهید. نیاز به دکمه یا عکس دارید؟ این کار به راحتی از منوی مورد نظر تنها با کشیدن و رها کردن موس ممکن خواهد بود.

  • پشتیبانی از طرح های پیش ساخته

توسعه دهندگانی هستند که در حالت پریمیوم طرح های پیش ساخته ای را در اختیار شما قرار می دهند که مبتنی بر آنها می توانید از 300+ قالب و طرح پیش طراحی شده دارکوب برای وب سایت خود استفاده کنید.

  • بهره گیری از ساختار ریسپانسیو

در حال حاضر وردپرس هم در ادیتور قالب و هم در المنتور خود به صورت کامل، بهینه و صد در صد از حالت ریسپانسیو یا واکنش گرا پشتیبانی می کند. در صورتی که سایت شما در موبایل یا تبلت اجراء شود به هیچ عنوان اسکرول به چپ و راست نخواهد داشت و تم شما سازگار با تمامی رزولوشن ها است.

می توانید نما را بر حسب قالب خود و این که روی چه صفحه نمایشی اجراء می شود سفارشی سازی کنید. حتی می توانید در نسخه جدید وردپرس از حالت مشاهده سایت در ساختار موبایل، تبلت و کامپیوتر شخصی هم استفاده کنید.

  • امکان توسعه ووکامرس بدون کدنویسی

ووکامرس در واقع سیستم فروشگاه آنلاین یا تجارت الکترونیک وردپرس است که امکانات فوق العاده ای را در اختیار شما قرار می دهد و از تمامی واحدهای فروش و مالی نیز به راحتی پشتیبانی می کند. در مقابل شما برای توسعه آن نیاز به کدنویسی دارید. در صورتی که از المنتور استفاده کنید این موضوع، به راحتی کشیدن و رها کردن خواهد بود. نیاز به منوی خرید محصول، سبد خرید، سفارش، پرداخت، پیگیری و… دارید. این المان ها از قبل آماده هستند و شما صرفا باید ماوس را حرکت دهید.

قابلیت های جدید ویرایشگر متن وردپرس چیست؟

در نهایت ممکن است هنوز به پاسخ مشخصی در مورد این موضوع که چرا در حال حاضر می توانید بدون طراح سایت، وب سایتی که نیاز دارید را خودتان ایجاد کنید نرسیده اید. در این مورد و بخصوص در نسخه جدید وردپرس ما پاسخ های زیادی برای شما خواهیم داشت. به اختصار می توانیم بگوییم که:

  • وردپرس در نسخه جدید خود از حالت ویرایش قالب با امکانات کامل مانند اضافه کردن تصویر، ویدیو، دکمه، هدینگ و… پشتیبانی می کند.
  • در نسخه جدید المنتور می توانید ناوبری، جستجوی سایت، برگه ها، استایل هاو… را بدون نیاز به آشنایی به کدنویسی تغییر دهید.

ویژگی های فوق العاده دیگر نسخه جدید وردپرس

امکانات و قابلیت های وردپرس به همین جا ختم نمی شود. در ورژن جدید شما امکان استفاده از المان های خاص، ادیتور حرفه ای تر و حالت پترن را خواهید داشت. در مورد هر کدام از این قابلیت ها در ادامه توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

1- تغییرات ویرایشگر متن گوتنبرگ

گوتنبرگ در حال حاضر یک از محبوب ترین ادیتورهای محتوا در دنیا است که قابلیت های فوق العاده ای را برای سئوی محتوا در اختیار شما قرار می دهد. در قسمت رایتینگ شما می توانید خیلی سریع محتواهای خود را کپی و تغییرات لازم را در آن ایجاد کنید.

2- اضافه کردن استایل بعد از تغییر بلوک

حالت مهم دیگری که در در ادیتور گوتنبرگ به وجود آمده است مربوط به تغییرات استایل خواهد بود. در این حالت می توانید استایل را سفارشی سازی کرده و همه چیز با بدون از دست رفتن استایل کلی محتوا ذخیره کنید.

3- تغییرات دیگر بخش ویرایش قالب وردپرس

همان طور که اشاره کردیم در نسخه جدید وردپرس دیگر نیازی به کدنویسی برای تغییرات ساختاری قالب ندارید. همین طور می توانید کل منوها را با استفاده از قابلیت ها و ابزارهایی که در ورژن 6 در اختیار شماست تغییر دهید. این روز ها وردپرس یکی از بهترین گزینه ها برای راه اندازی کسب و کارهای بزرگ و کوچک است.

☺ البته اگر باز هم علاقه مند به طراحی و ساخت قالب سایت هستید، می توانید در “دوره طراحی قالب وردپرس از پایه” دارکوب شرکت فرمایید و یا فیلم آموزش آن را خریداری کنید.

امکانات خارق العاده زیادی دارد و همینطور روز به روز به سمت طراحی بدون نیاز به کدنویسی و تخصص در حوزه وب پیش می رود. آموزش های وردپرس زیادی نیز در اینترنت در دسترس هستند که به شما این امکان را می دهند که کل پروسه طراحی سایت را از صفر تا صد خودتان و بدون نیاز به یک خط کد انجام دهید.

در نسخه جدید ویرایش قالب وردپرس شما می توانید از امکانات زیر استفاده کنید:

تغییر در بخش های مختلف قالب

بر مبنای این پلتفرم دیگر نیازی نیست که مدام به یک طراح فرانت اند هزینه پرداخت کنید و منتظر باشید که منوی سایت شما را تغییر دهد یا المان های جدید به آن اضافه کنید. این کار در نسخه جدید وردپرس، با حالت پیش فرض قابل انجام خواهد بود و شما می توانید به راحتی خودتان یک قالب جدید بسازید.

البته باید قالب مناسبی را دانلود و نصب کنید که از حداکثر ویژگی ها و قابلیت های این سیستم نیز پشتیبانی کند. فراتر از این موضوع اگر هدر، فوتر، بخش بلاگ و… شما مشکلات ساختاری سئو دارد، می توانید تگ ها و هدینگ ها را به راحتی در این حالت تغییر دهید.

امکان استفاده از پترن های قالب

در نسخه جدید وردپرس شما می توانید از پترن های جذابی استفاده کنید که امکان سفارشی سازی بر حسب تم هایی پیش فرض را به شما می دهذد یعنی می توانید با چند کلیک ساده بدون این که هدر را از اول بسازید، متن و لوگو یا تایپوگرافی مد نظر خود را روی آن انجام داده و سرعت کار خود را بالا ببرید.

امکان قفل حالت ویرایش قالب

ویژگی جذاب دیگر که باعث می شود سطح ایمنی سایت شما نیز ارتقا پیدا کند، حالت قفل کردن منوی ادیتور و ویرایش قالب خواهد بود. در نمایش فهرست وار ویرایش قالب شما این امکان را دارید که دکمه ها، پاراگراف ها، ستون ها، قالب نوشته ها و… را تغییر دهید اما گاهی نیاز است که سایت خود را به یک نویسنده یا سئو کار بسپارید و دوست ندارید که او تغییری در پوسته شما در بخش ویرایش قالب ایجاد کند.

در نهایت این موضوع باعث می شود که همه المان های ویرایش قفل شوند و به جز شما که ادمین سایت هستید کسی نتواند آن ها را ویرایش کند.

4- امکان اضافه کردن پنل ها و بردارها

اگر قبلا با المنتور کار کرده باشید احتمالا می دانید که در مورد چه چیزی صحبت می کنیم. در واقع شما در نسخه جدید می توانید المان های رنگی و بردار ها را به منوی خود اضافه کنید.

می توانید گپ ها، تایپوگرافی ها و ستون های ردیفی را انتخاب کنید. حتی امکان استفاده از گالری تصاویر نیزو جود دارد. شما می توانید باکس های متن اضافه یا منوی سایت خود را به دکمه هایی که به صفحات سفارش محصول و… لینک می شوند متصل کنید. در نهایت باید گفت که وردپرس واقعا پیشرفت بزرگی را وارد چرخه طراحی وب کرده است.

آینده وردپرس!

دنیای وردپرس روز به روز در حال گسترش است و قابلیت های فوق العاده ای به آن اضافه می شود. این بار شما می توانید از نسخه 6.0 آن استفاده کنید و کل منو، ساختار و فرمت قالب سایت را درون همان سیستم ویرایش قالب تغییر دهید.

وردپرس هر روز نسبت به قبل، طراحی سایت و نگهداری آن را آسان تر می کند و در این راه هم واقعا موفق عمل کرده است. انتظار می رود که در آینده پکیج ویرایش قالب وردپرس کامل تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین