چگونه می توانم قالب وب سایت بسازم؟

  • نویسنده: راضیه محمودی فرد
  • بازبینی شده توسط: داود قربانی
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=4561
چگونه می توانم قالب وب سایت بسازم؟

قالب سایت چیست؟ قالب یا همان template یا theme  همان ظاهر سایت است. قالب نه تنها رنگ آمیزی سایت، بلکه طرح آن را نیز تعیین می‌کند. تعداد ستون‌ها، فونت نوشته‌ها، اندازه کلی وب ‌سایت و نکات دیگر را کنترل می‌کند. طراحی قالب سایت اصطلاحی است عام متشکل از طراحی لوگو، عکاسی، ویرایش تصاویر، طراحی اسلایدر، طراحی متون و اطلاعات سایت در جای مناسب صفحه به گونه ای که گرافیک وب سایت بتواند کاربران را برای خرید و یا خواندن مطالب سایت ترغیب کند.

قالب‌های آماده، صفحات از پیش طراحی شده هستند که به کاربران این امکان را می دهند تا براحتی بتوانند اقدام به طراحی سایت کنند و محتوای متنی و بصری خود را بارگذاری نمایند. ساخت سایت با قالب وب سایت کار طراحی را بسیار ساده کرده است و در خیلی از موارد نیاز به طراح سایت را رفع می نماید. استفاده از قالب وب سایت باعث کاهش هزینه های طراحی و افزایش سرعت روند طراحی می شود. قالب های وب سایت به توسعه دهندگان و طراحان تازه کار این امکان را می دهد تا به سرعت و براحتی اقدام به طراحی سایت کنند.

قالب وب‌سایت‌‌ها معمولا با نرم‌افزارهای گرافیکی و با کدهای برنامه‌نویسی مخصوص نوشته می‌شوند. HTML و جاوا اسکریپت چندتا از زبان‌های برنامه‌نویسی هستند که کد قالب سایت با آن‌ها نوشته می‌شود. پیش نیازهای دوره آموزش طراحی سایت آموزش زبان های HTML و CSS و جی کوئری است.

چگونگی ساخت قالب وب سایت

انتخاب قالب وب سایت سومین مرحله از ساخت یک سایت است که پس از خرید هاست و دامنه مناسب می توان گفت اصلی ترین زیرساخت های راه اندازی وب سایت قالب سایت است، مهم ترین قسمت یک وب سایت، ظاهر یا پوسته آن وب سایت است که اصلی ترین عامل متمایز کننده انواع وب سایت ها، تفاوت قالب وب سایت ها است. بعد از این که سایت خود را را در وردپرس راه اندازی کردید باید به فکر ظاهر سایت تان باشید و به همین منظور باید از پوسته‌های وردپرس استفاده کنید. در صورتی که توانایی برنامه نویسی سایت را داشته باشید می‌توانید پوسته اختصاصی خود را کد نویسی کنید در غیر این صورت در زمینه وردپرس ابزار و قالب‌های آماده زیادی طراحی شده است که می‌توانید از آن‌ها به صورت رایگان و پولی استفاده کنید. هر قالب وردپرسی که استفاده کنید لازم است قبل از آن به وردپرس تسلط داشته باشید و آموزش وردپرس را گذرانده باشید.

معمولا طراحی سایت با CMS وردپرس که یکی از محبوب ترین روش های طراحی سایت و مدیریت محتوا است، انجام می‌شود. قالب وردپرس امکان طراحی هر نوع سایت (سایت فروشگاهی، سایت وبلاگی، سایت آموزشی و … را فراهم می‌کند. هر یک از سایت های خبری، سایت های شرکتی، سایت‌های فروشگاهی و یا سایت های پزشکی دارای قالب‌های منحصر به خود هستند.

 شما می توانید طراحی سایت را به دو روش مختلف آغاز کنید، اولین روش طراحی سایت بدون کدنویسی و دومین روش طراحی سایت با کد نویسی در گام بعدی اگر شما هر یک از این موارد را انتخاب کنید میتوانید توی حوزه های مختلف شروع به آموزش دیدن کنید، مثل آموزش وردپرس، آموزش PHP ، آموزش لاراول ، آموزش HTML ، آموزش CSS ، آموزش ASP.net و… .

طراحی گرافیکی قالب وب یکی از مقدمات طراحی سایت است که در نرم افزار فتوشاپ یا ایلستریتور انجام پذیر می باشد. خروجی فایلی است با پسوند PSD که در نهایت این قالب به HTML کدنویسی می شود و قالب سایت آماده خواهد شد. هر سایت قبل از داشتن طراحی و کارایی، لازم است گرافیک بالایی داشته باشد. امروزه به UX یا طراحی رابط گرافیکی بر اساس تجربه کاربر اهمیت خاصی می دهند. تا جایی که یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی گوگل برای سئو همین مساله می‌باشد.

برای طراحی قالب گرافیک سایت باید گرافیست ها توانایی استفاده از ابزارهای لازم جهت طراحی را داشته باشند تا با کمک آنها بتوانند قالب گرافیکی سایت را به خوبی انجام دهند، همچنین باید طراح در انتخاب قالب گرافیک سایت با نحوه چیدمان و روش صحیح محل قرارگیری آنها آشنایی داشته باشد تا چیدمان زیبایی به سایت بدهد. الزامی است که در طراحی قالب گرافیک وب سایت طراح باید حدالامکان از نحوه ایجاد جلوه‌های گرافیکی در طراحی وبسایت مواردی را در یاد داشته باشد تا بتواند طراح به نحو احسن از آن استفاده کند.

نکته ای که بسیار مهم است و می بایست به آن توجه نمایید آن است که بهتر است نیازها و امکانات مورد درخواست خود را برای طراح وب سایت خود شرح دهید و طراحی قالب سایت خود را به گرافیست و طراحی وب سایت واگذار نمایید تا طراح با توجه به تجربه و زمینه فعالیت کاری شما بهترین قالب را برای وب سایت شما ارائه نماید. ممکن است سایت شما اولین تجربه ایجاد سایت شما باشد اما معمولا طراحان وب سایت تجربه پیاده سازی سایت های بسیاری را دارند و نکات مثبت و منفی موارد را در این زمینه می دانند و بهتر است به تجربیات طراح اعتماد نمایید.

 قالب وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) قدرتمند و محبوب است که امکان ایجاد و مدیریت وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها را برای هر کسی، حتی بدون دانش فنی، فراهم می‌کند. قالب وردپرس مجموعه ای از کد ها و استایل ها می باشد که به سایت شما قابلیت زیبایی ظاهری می دهد، قالب های بسیاری وجود دارد که شما می توانید بر اساس هدفتون از آن ها استفاده کنید. اکثر قالب های وردپرس تنظیمات پیشرفته ای دارند که شما می توانید هدر، فوتر، لوگو، چیدمان برگه ها و فروشگاه راتغییر دهید. علاوه براین وردپرس اپن سورس است و در صورت تسلط بر php می توانید سفارشی سازی مورد نظر را انجام دهید. افزونه وردپرس یکی دیگر از راهکارهای ساده شخصی سازی قالب بدون یک خط کدنویسی است.

 

 

مزایای استفاده از قالب وردپرس

  • سهولت و آسانی استفاده
  • امکان ساخت قالب وب سایت رایگان و اوپن سورس 
  • طراحی قالب سایت حرفه ای بدون نیاز به کدنویسی
  • پشتیبانی و تعمیرات آسان
  • تغییرات و سفارشی‌سازی آسان
  • قابلیت واکنش‌گرا (Responsive)
  • بهینه‌سازی سئو و سرعت بارگذاری و..

انواع قالب وب سایت

1- قالب آماده سایت: قالب های آماده سایت (Templates) به مجموعه صفحات از پیش کدنویسی شده ای گفته می شود که در اختیار شما قرار می گیرد و شما می توانید که متن، عکس، ویدئو و کارهای گرافیکی آن را تغییر دهید و به اصطلاح آن را بهینه سازی کنید. شما به کدهای این قالب های آماده دسترسی دارید و می توانید که اقداماتی نظیر اضافه کردن، حذف، بایگانی کردن و… را در مواردی که در این قالب ها تعبیه شده و برای هر وب سایت نیاز است (مثل کدهای HTML , CSS و هر کدنویسی دیگر) انجام دهید تا وب سایت خود را سر و سامان بدهید.

قالب آماده یک ساختار آماده از پیش تعریف شده برای سایت های عمومی می‌باشد. قالب‌های آماده ، وب سایت های پیش ساخته ای هستند که افراد می‌توانند در عرض چند دقیقه آن را روی هاست خود نصب کنند. سپس در عرض چند ساعت محتوای مورد نظر خود را روی آن قرار داده و یک سایت آماده و فوری داشته باشند. این قالب‌ها به دو صورت رایگان و غیر رایگان عرضه می‌شوند.

مزایای قالب آماده در یک نگاه

  • صرفه جویی در زمان
  • قیمت و هزینه پایین
  •  تنوع زیاد

معایب قالب آماده:

  • تغییر در این قالب‌ها بسیار مشکل بوده و نیازمند تخصص در زمینه html و فتوشاپ است.
  • سرعت کمتر به دلیل استفاده از تنظیمات مختلف
  • نصب بودن روی سایت‌های دیگر
  • امنیت کم‌تر در صورت معتبر نبودن
  • کد‌های زیاد و غیر اصولی در سئو

2- قالب اختصاصی سایت: قالب اختصاصی قالبی است که به صورت اختصاصی برای سفارش دهنده طراحی می‌شود و حق استفاده از آن محدود به شخصی است که قالب را سفارش داده است. در این قالب، طراح باید قالب را به صورت استاندارد و بر اساس طرح موردنظر شخص سفارش‌دهنده قالب، پیاده‌سازی کند.

از آنجا که این قالب بر طبق نیاز و سلیقه‌ی مشتری ساخته می‌شود، دراین قالب تمامی خواسته‌های مشتری پیاده سازی می‌شود و طراحی مطابق با برند مشتری می‌باشد. بدین ترتیب نیازی به تنظیمات گوناگون و پیچیده نیست که این موضوع در سرعت سایت نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت. قالب‌های اختصاصی این امکان را می‌دهند که امنیت سایت به بیشترین میزان ممکن باشد و آن را از نفوذ هکرها و بدافزارها محافظت نمود.

مزایای استفاده با قالب اختصاصی

  • قالب‌های اختصاصی، سایت‌هایی منحصر به فرد ایجاد می‌کنند. وقتی از قالب‌های اختصاصی استفاده می‌کنید، هیچ سایتی مشابه سایت شما نخواهد بود.
  • قالب‌های اختصاصی، سازگاری بالایی دارند. قالب‌های اختصاصی می‌توانند متناسب با نیاز‌های کسب و کار طراحی شوند.
  • قالب‌ با طراحی اختصاصی، بسیار سئو پسند (SEO Friendly) است. وقتی سایتی با قالب آماده طراحی می‌شود باید به طور مداوم به روز شود. اما قالب اختصاصی، به‌روزرسانی نیاز ندارد.
  • قالب اختصاصی می‌تواند گسترش یابد. وقتی که کسب و کار شما رشد می‌کند، سایت شما نیز باید گسترش یابد و با کسب و کار شما سازگار شود.

معایب قالب اختصاصی:

  • صرف زمان زیاد برای طراحی
  • هزینه‌ی‌ نسبتاً بالا

چرا از قالب آماده استفاده نمی شود؟

استفاده از قالب آماده علیرغم سریع و ارزان بودن شاید برای یک طراحی حرفه ایی و آینده دار مناسب نباشد و قالب سایت حرفه ای به حساب نمی ایند. در روش استفاده از قالب های آماده، مشتری یک قالب را از فروشگاه قالب انتخاب کرده و برنامه نویس یا همان طراح وب سایت آن را برای یک مشتری خاص سفارشی می کند. از آنجایی که این طرح آماده است و برنامه نویسی های اصلی آن انجام شده است، زمان کمتری برای توسعه وب سایت نهایی صرف می شود در نتیجه هزینه تمام شده وب سایت پایین تر است. این قالب های آماده به علت تنوع زیاد و مشخص بودن شکل محصول نهایی نیز برای برخی طراحان و صاحبان وب سایت جذاب است.

اما مسائل استفاده از قالب آماده چیست؟ تعداد قالب های آماده در اینترنت بسیار زیاد است. برخی از آنها رایگان بوده و برخی تا چند صد دلار قیمت دارند. گاهی همین فراوانی انتخاب را مشکل می کند. اما مسئله از آنجایی است که اغلب این قالب های آماده رمز گذاری شده اند. شما می توانید از این قالب ها استفاده کنید اما برای برخی از تغییرات نیاز به اجازه طراح اصلی قالب می باشد که ممکن است وی کسی به غیر از شرکت طراح وب سایت شما باشد. که این برای یک طراح حرفه ایی محدودیت به حساب می آید. و این مسئله حتی می تواند بر روی سئو و تنظیمات مورد نیاز آن در وب سایت حتی تاثیر منفی بگذارد.

از سوی دیگر قالب های آماده می توانند حاوی کد های ناخواسته باشند که می توانند مخرب بوده یا مسائل امنیتی را در پی داشته باشند. ما در دارکوب برای کیفیت، امنیت و آزادی عمل در توسعه و دستکاری های آینده قالب وب سایت از قالب آماده استفاده نکرده و قالب ها را به سفارش و انتخاب مشتری از پایه کدنویسی و توسعه می‌دهیم. بنابراین مشتری قالب مورد نظر خود را از گالری انتخاب کرده و ما آن را از پایه کد نویسی می کنیم و یا از نو قالبی را طراحی و سپس کدنویسی می نماییم.

ویژگی های یک قالب خوب از دیدگاه سئو

  1. کدگذاری معتبر قالب: در بحث کدگذاری به اولین چیزی که توجه می شود سازگاری سایت با انواع مرورگرهای رایج و مرورگرهایی است که احیانا قرار است در چارچوبی مشابه و در آینده منتشر شوند. HTML ، CSS و توجه به سئو موبایل در انتخاب قالب از جمله مهم ترین فاکتورهایی هستند که در مجموع معتبر یا نامعتبر بودن یک قالب را مشخص می کنند.
  2. سرعت بارگذاری یا آپلود قالب: تصاویر قالب و فایل های آن نباید بیش از حد بزرگ و حجیم باشند. فایل های CSS باید توسط متخصص بررسی شده و در صورت لزوم از ابزارهای مرتبط برای بهینه سازی آن استفاده شود. در سرعت بارگذاری یا آپلود قالب، سرعت سرور نیز شدیدا تاثیرگذار است.
  3. تعامل قالب با شبکه های اجتماعی: شبکه های اجتماعی هیچ تاثیر مستقیمی روی سئو ندارند و اصلا بخشی از سئو به شمار نمی آیند؛ اما اکنون به سبب همکاری نزدیکی که با موترهای جستجو برای هدایت کاربران دارند اخیرا در سئو نیز مطرح شده اند. دکمه یا آیکن های شبکه های اجتماعی و فعال بودن این بخش در اصل سایت، از نکات مهم است با وجود این دکمه ها است که مطالب سایت می توانند به صورت روزانه به اشتراک گذاری شوند.
  4. ساختار و آرایش قالب

طراحی قالب وب سایت می تواند نقش موثری در افزایش رتبه وب سایت داشته باشد و بنابراین بهتر است حتما طراحی قالب وب سایت خود را زیر نظر متخصص سئو و بهینه سازی وب سایت انجام دهید تا در کنار طراحی قالب با گرافیست مد نظر خود اصول سئو و بهینه سازی نیز در طراحی سایت در نظر گرفته شود. حتی در صورتی که از نظرات سئو کار در طراحی قالب سایت خود استفاده نمی نمایید بهتر است برای آنکه در آینده وب سایت شما دچار مشکلات سئو نگردد پس از تایید قالب وب سایت خود حتما نظر کارشناس سئو را در مورد سایت خود مطلع گردید.

نکات انتخاب قالب وب سایت مناسب

  • قالبی با طراحی مناسب برای شغل خود انتخاب کنید
  • در زمان انتخاب قالب مناسب برای سایت باید به سرعت آن نیز توجه داشته باشید
  • سعی کنید از قالب‌های معتبر برای سایت خود استفاده کنید. که امنیت بالایی داشته باشد.
  • مطمئن شوید که قالب موردنظر‌تان توسط تیم طراحان آن پشتیبانی می‌شود
  • سازگاری با مرورگرهای مختلف
  • ریسپانسیو بودن

از کجا قالب وب سایت بخرم؟

برای خرید قالب آماده وب سایت منابع زیادی وجود دارد اما خیلی مهم است از شرکتی معتبر که خدمات پشتیبانی برای قالب های خود ارائه می دهد، قالب سایت بخرید. شرکت دارکوب یکی از معتبرترین منابعی است که برای قالب هایی می فروشد، خدمات پشتیبانی در نظر می گیرد. 

استفاده از قالب های تولید شده دارکوب یک روش ارزان و مطمئن برای ایجاد یک وب سایت است. این قالب ها توسط برنامه نویسان حرفه ایی توسعه داده شده و پشتیبانی می شوند. همچنین شما می‌توانید نمونه خاصی از یک قالب تولید شده از فروشگاه های قالب خارجی برای وب سایت خود انتخاب کنید، تا برنامه نویسان ما آن قالب را برای شما توسعه دهند. یا می‌توانید با سلیقه خود یک قالب کاملا جدید را سفارش دهید در این صورت طراحان دارکوب برای ایجاد یک طرح قالب کاملا جدید به سلیقه خودتان با شما همکاری می کنند. شما میتوانید نمونه قالب وب سایت شرکتی, فروشگاهی و آموزشی تولید شده توسط دارکوب را از طریق سایت دارکوب مشاهده کنید.

website teplate

 

کد های قالب های دارکوب رمزگذاری نشده و شما می توانید هر تغییری که لازم است را در آن انجام دهید و یا پشتیبانی آن را به شرکت دیگری بسپارید، این ویژگی در سایر فروشگاه های قالب های بسیار به ندرت دیده می شود.

مزایا قالب های تولیدشده توسط شرکت دارکوب:

  • طراحی منحصربه‌فرد و حرفه‌ای
  • واکنش‌گرا و سازگار با دستگاه‌های مختلف (responsive)
  • سرعت بارگذاری بالا
  • قیمت مناسب
  • بهینه‌سازی سئو و دوستانه با موتورهای جستجو
  • پشتیبانی و به‌روزرسانی مداوم
  • امکان واگذاری فرآیند نصب، ایمن سازی، بهینه سازی، آموزش و پشتیبانی به شرکت دارکوب

سوالات متداول

 چگونه قالب های وردپرس را نصب کنیم؟

پنل مدیریت وردپرس / قسمت ظاهر یا پوسته / افزودن پوسته جدید 

حالا می‌توانید یکی از سه روش را برای نصب قالب انتخاب کنید: 1. نصب از طریق آپلود 2. جستجو در مخزن قالب های آماده وردپرس 3. نصب از طریق لینک

ویژگی های یک قالب سایت حرفه ای چیست؟

1.پشتیبانی و به‌روزرسانی مداوم 2.واکنش‌گرا و سازگار با دستگاه‌های مختلف 3.پشتیبانی از افزونه‌ها و امکانات گسترش‌پذیر 4.سفارشی‌سازی آسان و انعطاف‌پذیر 5.امکانات امنیتی قوی

چگونه می‌توانم قالب وردپرس خود را سفارشی‌سازی کنم؟

برای سفارشی‌سازی قالب وردپرس، می‌توانید به قسمت “سفارشی‌سازی” یا “تنظیمات” قالب بروید. از این بخش می‌توانید رنگ‌ها، فونت‌ها، لوگو، هدر، پاورقی و دیگر المان‌های وبسایت خود را تغییر دهید. همچنین می‌توانید با استفاده از افزونه‌های وردپرس مخصوص، امکانات جدید و قابلیت‌های اضافی به قالب خود اضافه کنید.

آیا می‌توانم وبسایت خود را بدون دانش برنامه‌نویسی ایجاد کنم؟

بله، با استفاده از قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس، می‌توانید وبسایت حرفه‌ای و کاملی را بدون دانش برنامه‌نویسی ایجاد کنید. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا بسیار قدرتمند و کاربرپسند است که امکان انجام اکثر عملیات وبسایت‌سازی را بدون نیاز به کدنویسی به شما می‌دهد. با استفاده از قالب‌ها و افزونه‌ها، می‌توانید به سرعت وبسایت‌هایی راه‌اندازی کنید که به نیازها و سلیقه‌های شما پاسخگو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین