آموزش روش های تبلیغات در گوگل

  • نویسنده: رضا پورمحمدحسین نیاکی
  • بازبینی شده توسط: داود قربانی
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=3077
آموزش روش های تبلیغات در گوگل

استفاده از تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز (قبلا به آن گوگل ادوردز نیز می گفتند) یکی از موثرترین و سودمند ترین تصمیماتی است که می توانید برای کسب و کار خود بگیرید. در این مطلب با ساز و کارهای تبلیغ در گوگل، بهینه سازی سایت و سئو و به طور کلی دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی آنلاین آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

برای آن که بدانیم بازاریابی آنلاین و به خصوص تبلیغات در گوگل چقدر اهمیت دارد، این حقیقت که روزانه مردم در سراسر جهان 3.5 میلیون بار از سرچ گوگل استفاده می کنند. هر کدام از این سرچ ها، در واقع فرصتی برای شما است تا برند و کسب و کار خود را به کاربران بیشتری معرفی کنید و پیشنهاد دهید. این یعنی شانس افزایش فروش و چند برابر کردن سود به واسطه استراتژی های موثر در دیجیتال مارکتینگ بسیار بالا است.

استفاده از گوگل ادز یا همان گوگل ادوردز به شما امکان می دهد تا محصولات و خدمات خود را برای افرادی که کلمات کلیدی مرتبط به صنعت شما را جست و جو می کنند ارائه دهید. اگر این کار را به شکل درست و اصولی انجام دهید، خواهید دید که آگهی در گوگل به شکلی چشمگیر باعث رشد کسب و کار شما خواهد شد.

ما در این مطلب از وب سایت دارکوب، علاوه بر معرفی گوگل ادوردز و دیگر موارد موثر در دیجیتال مارکتینگ مانند سئو و بهینه سازی سایت، آموزش گام به گام و ساده ای را ارائه داده ایم که به شما کمک می کند تا از همین امروز تبلیغ در صفحه اول گوگل را شروع کنید.

گوگل ادوردز (گوگل ادز) چیست؟

گوگل ادوردز که امروزه آن را به نام گوگل ادز می شناسند، در واقع پلتفرم تبلیغات آنلاینی است که توسط گوگل ارائه شده و برای استفاده از آن باید پول پرداخت کنید. این سرویس تا سال ۲۰۱۸ با نام گوگل ادوردز شناخته می شد اما از آن تاریخ به بعد، تحت عنوان گوگل ادز یا Google Ads ریبرند شد؛ اما نحوه کار آن تغییر چندانی نکرد و اصول پایه گوگل ادز درست مانند گوگل ادوردز هستند.

وقتی کاربران یک کلمه کلیدی را سرچ می کنند، نتایج مرتبط در صفحه اول موتور جست و جو که به آن SERP می گویند نمایش داده می شوند. این نتایج ممکن است شامل لینک های تبلیغاتی باشد که کلمه کلیدی مورد نظر شما را هدف قرار داده اند و برای نمایش داده شدن به گوگل پول پرداخت کرده اند.

برای مثال، نتایج سرچ fitness coach به معنای مربی ورزشی در گوگل به شکل زیر نمایش داده می شود:

گوگل ادوردز (گوگل ادز) چیست؟

همانطور که مشخص شده است، تمام لینک های تبلیغاتی در قسمت بالایی SERP یا همان صفحه اول نتایج موتور جست و جو هستند. تنها فرق ظاهری این لینک ها با لینک های غیر تبلیغاتی (ارگانیک) کلمه بولد شده Ad در کنار آن ها است. قرار گرفتن این لینک ها برای کمپانی یا شرکت تبلیغ کننده بسیار مفید و سودآور است. چرا که نتایج اولیه در گوگل حجم عظیمی از کلیک ها را به خود اختصاص می دهند و ترافیک سرشاری را روانه سایت هدف می کنند.

البته لازم است بگوییم که خرید تبلیغ در گوگل لزوما به معنای تضمین جایگاه بالا در نتایج سرچ نیست. در هر صورت، باید در نظر بگیرید که رقبای شما هم برای به دست آوردن رتبه بالا در گوگل از طریق گوگل ادز در تلاش هستند و آن ها هم روی کلمات کلیدی شما تمرکز کرده اند. برای این که بفهمیم چه مواردی باعث می شود بعضی از تبلیغات در گوگل در رتبه بالاتری قرار بگیرند، بخش بعد به ما کمک خواهد کرد.

چرا در گوگل تبلیغ کنیم؟

گوگل پرطرفدار‌ترین موتور جستجو است که روزانه میلیاردها سرچ توسط میلیون ها کاربر دریافت می کند. ناگفته نماند که پلتفرم گوگل ادز نزدیک به دو دهه است که شروع به کار کرده و به آن در تبلیغات پولی برتری و قدرت می بخشد.

یکی از دلایل استفاده از تبلیغات گوگل وجود رقبایی است که تبلیغات گوگل استفاده می کنند و رتبه های اول صفحه را بخود اختصاص می دهند. بنابراین حتی اگر شما به صورت ارگانیک برای یک عبارت کلیدی رتبه در صفحه اول گوگل بدست آورید، نتایج سایت شما در زیر رقبای شما قرار می گیرد.

نحوه کار با گوگل ادز 

تبلیغات گوگل یا همان گوگل ادز از مدل PPC که مخفف عبارت pay-per-click به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است پیروی می کند. این یعنی بازاریاب های اینترنتی کلمات کلیدی مشخصی را در گوگل هدف قرار می دهند و قیمت پیشنهادی خود را برای آن ارائه می کنند. این باعث ایجاد رقابت بین شرکت ها و بازاریاب های مختلف در یک صنعت می شود.

بازاریاب ها سه راهکار برای ارائه پیشنهاد به گوگل برای ثبت تبلیغات دارند:

  1. Cost-per-click (CPC): مقدار مبلغی که به ازای هر کلیک روی تبلیغ خود می پردازید.
  2. Cost-per-mille (CPM): مقدار مبلغی که به ازای هر هزار ایمپرشن از تبلیغ خود می پردازید.
  3. Cost-per-engagement (CPE): مقدار مبلغی که وقتی یک کاربر عمل مشخصی را در تبلیغ شما انجام می دهد می پردازید (مثل ثبت نام در یک لیست، تماشای یک ویدئو و غیره).

روش های مختلف تبلیغات در گوگل چند نوع است؟

گوگل به کاربران خود امکان می دهد تا از راه های مختلفی برای تبلیغات استفاده کنند. هر کدام از این راه ها کمپین (campaign) یا همان کارزار نامیده می شوند. روش های تبلیغ کسب و کار در گوگل عبارت هستند از:

  • کمپین سرچ
  • کمپین نمایش
  • کمپین فروشگاهی
  • کمپین ویدئویی
  • کمپین اپلیکیشنی

قبل از آن که به آموزش گام به گام ثبت تبلیغات کلیکی در گوگل بپردازیم، بهتر است با هر کدام از انواع تبلیغات در گوگل و کاربرد آن ها آشنا شویم. سپس می توانید تشخیص دهید که کدام یک از آن ها برای بازاریابی دیجیتال شما مناسب تر هستند.

کمپین سرچ گوگل ادز

کمپین های سرچ به شکل متن تبلیغاتی در صفحه نتایج گوگل برای کلمه کلیدی مورد نظر نمایش داده می شوند. برای مثال، تصویر زیر نمایش دهنده تبلیغات مبتنی بر کمپین سرچ برای کلمه «لپ تاپ» است:

نحوه کار گوگل ادوردز (گوگل ادز)

حتما شما هم قبلا بارها این گونه تبلیغات را در گوگل دیده اید و با آن آشنا هستید. همانطور که در ابتدای این مقاله هم اشاره شد، یک برچسب بولد شده Ad این تبلیغات را از لینک های ارگانیک جدا می کند. همانطور که در تصویر بالا می بینید، فقط لینک ها با گزینه Ad مشخص نشده اند.

کمپین فروشگاهی گوگل ادز

تبلیغات از روش کمپین فروشگاهی به شما امکان می دهد تا محصولات خود را به شکل جذاب تری به کاربران گوگل نشان دهید. این تبلیغات به این شکل در صفحه نتایج سرچ گوگل نمایش داده می شوند:

کمپین فروشگاهی گوگل ادز

همچنین می توانید در قسمت Shopping گوگل نیز آن ها را ببینید:

کمپین فروشگاهی گوگل ادز

اگر محصولات فیزیکی برای فروش دارید، تبلیغات گوگل فروشگاهی می تواند محصولا شما را به شکل مستقیم به مشتری های جست و جوگر نشان دهد و شانس فروش را بالا ببرد.

کمپین نمایش در گول ادز

کمپین نمایش در تبلیغات گوگل از همکاری گسترده گوگل با وب سایت ها استفاده می کند تا تبلیغ شما را در وب سایت های مختلف در سراسر اینترنت به نمایش درآورد. نمایش تبلیغات در این کمپین به شکل های متنوعی انجام می شود؛ مثلا روش اول این است که تبلیغات شما در وب سایت های third-party (شخص ثالث) نمایش داده شود:

کمپین نمایش در گول ادز

همچنین می توانید تبلیغات خود را در آغاز یا میانه ویدئو های یوتیوب نمایش دهید:

کمپین نمایش در گول ادز

حتی گوگل به شما امکان می دهد تا تبلیغات خود را در قالب ایمیل به کاربران ارائه دهید:

کمپین نمایش در گول ادز

روش آخر هم این است که تبلیغات خود را در شبکه اپلیکیشن های گوگل به نمایش در آورید:

کمپین نمایش در گول ادز

کمپین نمایش مزایای بسیاری برای بازاریابی دیجیتال شما دارد. گوگل با بیش از دو میلیون وب سایت در این زمینه همکاری دارد و به بیش از نود درصد کاربران اینترنت در سراسر جهان نیز دسترسی دارد. این یعنی تبلیغات شما به شدت دیده خواهد شد. همچنین می توانید از طراحی ها و فرم های مختلف مانند عکس، ویدئو، متن و گیف برای تبلیغ در این کمپین استفاده کنید.

البته این کمپین معایبی نیز دارد. یکی از آن ها این است که ممکن است تبلیغ شما در سایت ها یا ویدئو هایی که اصلا مورد علاقه شما نیستند نمایش داده شود؛ یعنی ویدئوها و محتواهایی که فکر می کنید اگر نام برند شما در کنار آن ها دیده شود به ضرر شهرت و اعتبار شما خواهد بود. اگر در این خصوص وسواس به خرج دهید و با دقت محل نمایش تبلیغات خود را انتخاب کنید، آن وقت می توانید حسابی از این روش سود ببرید.

کمپین ویدئویی در تبلیغات گوگل

حتما در یوتیوب با تبلیغاتی برخوردید که قبل از آغاز ویدئو و به شکل pre-rolls نمایش داده می شوند:

کمپین ویدئویی در تبلیغات گوگل

حالا شاید از خود بپرسید که «این روش در زیرمجموعه روش های کمپین نمایشی هم وجود داشت. پس چرا دوباره به آن می پردازیم؟»

دلیل آن این است که گوگل به شما امکان می دهد تا تبلیغات ویدئویی را جدا از تبلیغات نمایشی انتخاب کنید و با تمرکز بیشتری روی ویدئو کار کنید. این گزینه برای کسانی که تبلیغات ویدئویی با کیفیت و مناسبی دارند بسیار مناسب است.

تبلیغات ویدئویی نیز تنوع بالایی در فرم ارائه دارد؛ مانند تصویر بالا، بعضی از آن ها قابل رد کردن (skip) هستند؛ اما مثل نمونه زیر بعضی از آن ها نیز غیر قابل رد کردن هستند:

کمپین ویدئویی در تبلیغات گوگل

دسته دیگر تبلیغات ویدئویی، تبلیغات اکتشافی یا discovery هستند که در صفحه نتایج کلمات کلیدی مورد نظر در یوتیوب نمایش داده می شوند:

کمپین اپلیکیشنی تبلیغات گوگل

همانطور که در تصاویر بالا می بینید شما گزینه های زیادی برای طراحی ویدئوی تبلیغاتی دارید و می توانید از آن ها به نفع خود برای جلب توجه کاربر استفاده کنید.

کمپین اپلیکیشنی تبلیغات گوگل

مانند تبلیغات ویدئویی، تبلیغات اپلیکیشنی نیز در زیرمجموعه تبلیغات نمایشی قرار داشتند؛ اما شما می توانید به شکل تخصصی نیز از تبلیغات اپلیکیشنی در گوگل استفاده کنید. این بستگی به استراتژی های بازاریابی آنلاین شما دارد که آیا می خواهید تمرکز بالایی روی اپلیکیشن ها داشته باشید یا نه.

کمپین اپلیکیشنی تبلیغات گوگل

در این نوع تبلیغات، شما لازم نیست تا تک تک تبلیغات خود را طراحی کنید. در عوض، گوگل خودش با توجه به متن و تصاویری که از شما می گیرد تبلیغاتی مناسب را طراحی می کند و برای شما به نمایش در می آورد. نحوه کار این الگوریتم به این شکل است که از چند نوع مختلف تبلیغ استفاده می کند و هر کدام از آن ها که نتیجه بهتری را ثبت کند، بیشتر از بقیه نمایش داده می شود.

حالا که با کاربرد و مفهوم گوگل ادوردز (گوگل ادز) و انواع مختلف تبلیغات ارزان در گوگل آشنا شده اید، وقت آن است که آموزش گام به گام تبلیغات در گوگل ادز را آغاز کنیم. اولین مرحله از فرآیند تبلیغ در گوگل، استفاده از Google Keyword Planner است.

اصطلاحات رایج در گوگل ادز 

1. Ad Extentions

افزونه‌های تبلیغاتی به شما این امکان را می‌دهند که آگهی خود را بدون هزینه اضافی با اطلاعات اضافی تکمیل کنید. این برنامه‌های افزودنی تحت یکی از پنج دسته قرار می‌گیرند: پیوند سایت، تماس، مکان، پیشنهاد یا اپلیکیشن.

2. AdRank

AdRank شما رتبه تبلیغ شما را تعیین می کند. هرچه این مقدار بیشتر باشد، رتبه بهتری کسب خواهید کرد، توجه کاربران به تبلیغ شما بیشتر شده و احتمال اینکه کاربران روی تبلیغ شما کلیک کنند بیشتر می‌شود. AdRank شما با حداکثر پیشنهاد ضرب شده در امتیاز کیفیت شما تعیین می شود.

3. مناقصه

Google Ads بر اساس یک سیستم مناقصه است، جایی که شما به عنوان تبلیغ کننده، حداکثر مبلغ پیشنهادی را انتخاب می کنید که مایلید برای یک کلیک روی تبلیغ خود بپردازید. هزینه‌ تبیلغات در گوگل ، بستگی به چندین عامل دارد. هزینه گوگل ادوردز به صورت پویا و متغیر است هر چه قیمت پیشنهادی شما بالاتر باشد، جایگاه شما بهتر است. شما سه گزینه برای ارائه پیشنهاد دارید: CPC، CPM، یا CPE.

CPC یا هزینه به ازای هر کلیک، مبلغی است که برای هر کلیک روی تبلیغ خود پرداخت می کنید.

CPM یا هزینه در هر میلیون، مبلغی است که برای هزار بار نمایش تبلیغات پرداخت می کنید. این زمانی است که تبلیغ شما به هزار نفر نشان داده می  شود.

CPE یا هزینه به ازای هر تعامل، مبلغی است که وقتی شخصی یک اقدام از پیش تعیین شده با تبلیغ شما انجام می دهد، پرداخت می کنید.
و، بله، استراتژی‌های مناقصه را در زیر بررسی می‌کنیم.

4. نوع کمپین

قبل از شروع یک کمپین پولی در Google Ads، بین هفت نوع کمپین انتخاب خواهید کرد: جستجو، نمایش، ویدیو، خرید، برنامه، هوشمند یا حداکثر عملکرد. در ادامه مقاله به برسی هر یک از کمپین ها خواهیم پرداخت.

5. نرخ کلیک (CTR)

CTR شما تعداد کلیک هایی است که بر روی تبلیغ خود به نسبت تعداد بازدیدهایی که تبلیغ شما دریافت می کند. CTR بالاتر نشان‌دهنده یک تبلیغ با کیفیت است که هدف جستجو را مطابقت دارد و کلمات کلیدی مرتبط را هدف قرار می‌دهد.

6. نرخ تبدیل (CVR)

CVR معیاری برای اندازه گیری فرم های ارسالی به عنوان نسبت کل بازدیدها از صفحه فرود شما است. به عبارت ساده تر، CVR بالا به این معنی است که صفحه فرود شما یک تجربه کاربری یکپارچه را ارائه می دهد که با وعده تبلیغ مطابقت دارد.

7. شبکه نمایش

تبلیغات گوگل را می توان در صفحات نتایج جستجو یا در صفحه وب در شبکه نمایش گوگل (GDN) نمایش داد. GDN شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها است که فضایی را در صفحات وب خود برای Google Ads فراهم می‌کند — این تبلیغات می‌توانند مبتنی بر متن یا تصویر باشند و در کنار محتوای مرتبط با کلمات کلیدی مورد نظر شما نمایش داده می‌شوند. محبوب ترین گزینه های تبلیغات نمایشی، خرید گوگل و کمپین های برنامه هستند.

8. Impression

هر بار که تبلیغ شما در SERP نشان داده می شود، یک نمایش دریافت می کند. برخی از تبلیغ‌کنندگان و بازاریاب‌ها دوست دارند این موضوع را به‌طور غیررسمی با عنوان «کاهش چشم» در آگهی یاد کنند.

Impression ها نیمی از معادله CTR را تشکیل می دهند که در بالا به آن اشاره کردیم.

می‌توانید از این بینش از نمایش‌ها استفاده کنید تا بفهمید چند نفر از افرادی که آگهی شما را می‌بینند به صفحه فرود شما کلیک می‌کنند و تبلیغ خود را برای دریافت CTR بالاتر بهینه کنید.

به خاطر داشته باشید که تبدیل همه نمایش ها به کلیک و دستیابی به CTR 100٪ تقریبا غیرممکن است. افراد ممکن است روی SERP (جستجوی صفر کلیک) کلیک کنند، روی تبلیغ رقیب کلیک کنند، یا حتی به جای کلیک بر روی تبلیغ شما، روی یک نتیجه جستجوی ارگانیک کلیک کنند.

9. Keywords

هنگامی که یک کاربر گوگل یک کلمه کلیدی را در قسمت جستجو تایپ می کند، گوگل طیفی از نتایج را نشان می‌دهد که با هدف جستجوگر مطابقت دارد. کلمات کلیدی کلمات یا عباراتی هستند که با آنچه جستجوگر می‌خواهد همسو می‌شوند و درخواست او را برآورده می‌کنند. شما کلمات کلیدی را بر اساس سرچ کاربران انتخاب می کنید. برای مثال، جستجوگری که تایپ می‌کند «چگونه آدامس را از کفش پاک کنیم» نتایجی را برای تبلیغ‌کنندگانی می‌بیند که کلمات کلیدی مانند «آدامس روی کفش» و «کفش تمیز» را هدف قرار داده‌اند.

کلمات کلیدی منفی لیستی از اصطلاحات کلیدواژه هستند که نمی خواهید برای آنها رتبه بندی کنید. گوگل شما را از پیشنهاد این کلمات کلیدی خارج می کند. معمولاً، این عبارات نیمه مرتبط با عبارات جستجوی مورد نظر شما هستند، اما خارج از قلمرو چیزی هستند که ارائه می‌دهید یا می‌خواهید برای آن رتبه‌بندی کنید.

10. PPC

پرداخت به ازای کلیک یا PPC نوعی از تبلیغات است که در آن تبلیغ‌کننده به ازای هر کلیک روی یک تبلیغ پرداخت می‌کند. PPC مختص تبلیغات گوگل نیست، اما رایج ترین نوع کمپین پولی است. قبل از راه‌اندازی اولین کمپین تبلیغاتی Google خود، مهم است که نکات PPC را درک کنید.

11. Quality Score 

امتیاز کیفیت شما کیفیت تبلیغ شما را با نرخ کلیک (CTR)، مرتبط بودن کلمات کلیدی، کیفیت صفحه فرود و عملکرد گذشته شما در SERP ها اندازه گیری می کند. QS یک عامل تعیین کننده در AdRank شما است.

آموزش گام به گام تبلیغات در گوگل (روش ساده)

راهکارهای زیادی برای تبلیغات در گوگل ادز وجود دارند. در این بخش ما یکی از راحت ترین و البته موثرترین راهکار های ثبت تبلیغات در گوگل را به شکل مرحله به مرحله توضیح می دهیم.

اولین گام برای تبلیغ در گوگل، داشتن یک اکانت گوگل برای برند یا کسب و کار شما است. وقتی اکانت خود را ساختید (یا اگر از قبل آن را دارید)، همه چیز برای شروع بازاریابی دیجیتال در گوگل آماده خواهد بود.

قدم اول: تعریف هدف

در ابتدا به صفحه اصلی گوگل ادز بروید. در آن جا، روی دکمه Start Now کلیک کنید. این دکمه یا در گوشه بالایی سمت راست و یا در مرکز صفحه قرار دارد:

شروع بازاریابی دیجیتال در گوگل

اگر به صفحه داشبورد منتقل شدید، گزینه + New Campaign را بزنید.

حالا باید هدف کمپین خود را انتخاب کنید. انتخاب این هدف به گوگل امکان می دهد تا بداند مخاطب هدف شما کیست و همچنین چگونه قرار است مبالغ پیشنهادی شما را دریافت کنند.

شروع بازاریابی دیجیتال در گوگل

اهداف پیشنهادی بسیار متنوع هستند و انتخاب آن ها کاملا به ترجیح خودتان بستگی دارد. بعد از انتخاب هر کدام، گوگل به شما کمک می کند تا با توجه به اهداف خود تبلیغات مناسب را انتخاب کنید.

نکته: انتخاب هدف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یک هدف درست و اصولی کمک می کند تا در مدت زمان کمی مشتری و سود شما بیشتر شود و در عوض، یک هدف اشتباه تنها منجر به هدر رفت وقت و پول شما خواهد شد.

قدم دوم: نام کسب و کار خود و کلمات کلیدی را انتخاب کنید

بعد از انتخاب اهداف، روی Next کلیک کنید. در صفحه بعد، شما باید نام بیزینس خود را ارائه دهید.

انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز

سپس روی Next کلیک کنید و حالا شما می توانید یک URL وارد کنید تا کاربران بعد از کلیک روی تبلیغات وارد آن صفحه شوند.

انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز

در صفحه بعد شما می توانید تم های کلمات کلیدی که با برند و تبلیغات شما سازگار هستند را انتخاب کنید. اینجا همان جایی است که نتایجی که از Google Keyword Planner به دست آورده بودید به درد شما می خورد. می توانید همان کلمات کلیدی را در این قسمت وارد نمایید.

انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز

بعد از وارد کردن کلمات مورد نظر، Next را بزنید.

قدم سوم: مخاطب هدف خود را انتخاب کنید

در صفحه بعد شما می توانید که تبلیغات شما در کجا نمایش داده شود. شما می توانید یک آدرس فیزیکی مانند آدرس یک فروشگاه یا محل یک بازار را انتخاب کنید یا آن که مناطق بزرگ تر مانند شهر ها، استان ها و کشورها را هدف قرار دهید.

انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز

بعد از انتخاب اهداف، دوباره دکمه Next را بزنید.

قدم چهارم: ساخت یک تبلیغات جذاب

حالا نوبت به اصل کار می رسد. طراحی و ساخت خود تبلیغات.

در این بخش، شما می توانید هم تیتر و عنوان تبلیغ و هم شرح و توضیحات آن را خلق کنید. همه این کار ها با استفاده از باکس پیش نمایش تبلیغات در سمت راست صفحه راحت تر از قبل شده است. همچنین گوگل نکات و نمونه های مفیدی را به شما نشان می دهد که کمک می کنند تا تبلیغات خود را اصولی و مطابق با قواعد دیجیتال مارکتینگ طراحی کنید.

ساخت یک تبلیغات جذاب

مهم ترین نکته که باید در هنگام طراحی و نوشتن تبلیغ به آن دقت کنید فقط و فقط یک چیز است: مخاطب خود را بشناسید.

همین. هیچ رمز و راز بزرگ یا حقه تبلیغاتی مخفی وجود ندارد که باعث شود تبلیغات شما به شکلی جادویی مخاطب را به سمت سایت و خدمات شما سوق دهد. وقتی که مخاطب هدف خود را بشناسید و بدانید که آن ها به چه چیزی نیاز دارند و از چه چیزی لذت می برند، می توانید با استفاده از همین نکات یک تبلیغ کارآمد و جذاب بنویسید که مخاطبین را ترغیب می کند تا هر چه سریع تر روی تبلیغ شما کلیک کنند.

قدم پنجم: اطلاعات پرداخت

این بخش نیز بسیار ساده و سر راست است. فرم های گوگل در این زمینه کاملا گویا هستند و فقط کافی است اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید و اگر کد تخفیفی دارید نیز می توانید در این مرحله از آن استفاده کنید.

ساخت یک تبلیغات جذاب

سپس روی دکمه Submit کلیک کنید.

تبریک می گوییم! شما توانستید تبلیغ خود را در گوگل ثبت کنید. اگر به دنبال تبلیغی با جزئیات و ظرافت های بیشتر هستید، از روش پیشرفته که در ادامه آن را توضیح می دهیم نیز می توانید استفاده کنید. توجه داشته باشید که بخش های ابتدایی روش پیشرفته درست شبیه به روش ساده است و به همین دلیل بخشی از مطالب عینا تکرار شده است.

آموزش گام به گام تبلیغات در گوگل (روش پیشرفته)

این روش برای افرادی که می خواهند یک تبلیغ تخصصی و متمرکز را طراحی کنند کاملا ایده آل است. توجه کنید که در آموزش این روش ما فرض را بر این گذاشته ایم که شما قبلا اطلاعات پرداخت خود را در گوگل اد وارد کرده اید. در غیر این صورت، شما می توانید وارد داشبورد گوگل ادز شده و روی Tools & Settings کلیک کنید و در بخش Billing وارد Settings شوید. در آن جا می توانید فرم مربوط به اطلاعات پرداخت را پر کنید.

قدم اول: تعریف هدف

در ابتدا به صفحه اصلی گوگل ادز بروید. در آن جا، روی دکمه Start Now کلیک کنید. این دکمه یا در گوشه بالایی سمت راست و یا در مرکز صفحه قرار دارد:

آموزش گام به گام تبلیغات در گوگل (روش پیشرفته)

اگر به صفحه داشبورد منتقل شدید، گزینه + New Campaign را بزنید.

حالا باید هدف کمپین خود را انتخاب کنید. انتخاب این هدف به گوگل امکان می دهد تا بداند مخاطب هدف شما کیست و همچنین چگونه قرار است مبالغ پیشنهادی شما را دریافت کنند.

آموزش گام به گام تبلیغات در گوگل (روش پیشرفته)

بعد از انتخاب هدف، پنجره ای باز می شود که در آن باید نوع کمپین تبلیغاتی خود را انتخاب کنید. این ها همان انواع تبلیغاتی هستند که در بخش های ابتدایی این مقاله به آن پرداختیم. گزینه ها را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

آموزش گام به گام تبلیغات در گوگل (روش پیشرفته)

از اینجا به بعد، مراحل پیش روی شما بسته به این که چه هدفی را انتخاب کنید متفاوت خواهد بود. البته اصول کلی فرآیند ثبت تبلیغ در همه انواع تبلیغات در گوگل یکسان هستند. بعد از انتخاب نوع مطلوب خود، اطلاعات درخواستی گوگل را وارد کنید و روی Continue کلیک نمایید.

قدم دوم: هدف گذاری و بودجه خود را مشخص کنید

برای توضیح بقیه مراحل این آموزش، ما از کمپین سرچ استفاده کرده ایم. اگر کمپین دیگری را انتخاب کنید، طبیعتا گزینه های شما متفاوت از توضیحات این آموزش خواهند بود اما کلیت مراحل مشابه است و می توانید با استفاده از همین آموزش از ساز و کار خدمات گوگل ادز سر در بیاورید.

در اینجا شما می توانید شبکه هایی که می خواهید تبلیغات شما در آن ها نشان داده شود را انتخاب کنید.

ساز و کار گوگل ادز

همچنین می توانید زبان ها، موقعیت های مکانی و مخاطبان هدف خود را انتخاب کنید.

ساز و کار گوگل ادز

طبیعی است که فکر کنید که هر چقدر دایره هدف شما بزرگتر باشد شانس موفقیت بیشتری خواهید داشت؛ اما مطالعات نشان داده که هر چقدر محدوده هدف شما متمرکزتر و محدود تر باشد شانس تبدیل بازدیدکننده به مشتری برای تبلیغات شما بیشتر خواهد بود. پس تا جایی که ممکن است دایره هدف خود را محدود و روی یک هدف مشخص (مثلا فقط یک شهر یا یک بازه سنی) متمرکز کنید.

در بخش بعد شما باید مبلغ پیشنهادی و بودجه مورد نظر خود را برای کمپین تبلیغات خود در گوگل مشخص کنید.

کمپین تبلیغات خود در گوگل

بودجه مورد نظر و نوع پیشنهاد مبلغ را وارد کنید (یکی از همان سه راهکاری که در ابتدای مقاله توضیح دادیم).

در بخش آخر، شما می توانید به تبلیغات خود افزونه هایی را نیز اضافه کنید. این ها در واقع بخش های جانبی هستند که به تبلیغات شما اضافه می شوند و شانس موفقیت را افزایش می دهند. بخش هایی مثل شماره تماس، پشتیبانی، اطلاعات جانبی و آدرس وب سایت.

کمپین تبلیغات خود در گوگل

بعد از پایان کار روی Save and Continue کلیک کنید.

قدم سوم: تنظیم گروه تبلیغات

گروه تبلیغات یا ad group در واقع گروهی از تبلیغات مختلف هستند که شما آن ها را با یک هدف ساخته اید و تم مشابهی دارند؛ مثلا اگر فروشگاه لباس دارید، می توانید تبلیغات مربوط به کت ها را در یک گروه و تبلیغات مربوط به شلوارها را در یک گروه دیگر دسته بندی کنید.

کمپین تبلیغات خود در گوگل

کلمات کلیدی یا URL سایت خود را وارد کنید تا گوگل خودش آن ها را مرتب سازی کند. وقتی کلمات کلیدی مورد نظر خود برای گروه تبلیغات فعلی را مشخص کردید، روی دکمه Save and Continue در قسمت پایینی کلیک کنید.

قدم چهارم: ساخت و طراحی تبلیغات

حالا نوبت به ساخت و طراحی تبلیغات شما رسیده است.

در این بخش شما می توانید تیتر و توضیحات تبلیغ را وارد نمایید. همانطور که در روش ساده هم اشاره کردیم، در روش پیشرفته نیز یک پیش نمایش برای تبلیغ در حال ساخت وجود دارد که باعث می شود کار طراحی راحت تر شود. شما می توانید پیش نمایش تبلیغ خود را در دستگاه های مختلف مانند موبایل، کامپیوتر دسکتاپ و تبلیغات نمایشی در وب سایت ها و اپ های مختلف مشاهده کنید.

ساخت و طراحی تبلیغات

بعد از ساخت تبلیغ، اگر می خواهید یک تبلیغ دیگر هم بسازید روی Done and Create Next Ad کلیک کنید. در غیر این صورت روی گزینه Done کلیک کنید و وارد مرحله بعد شوید.

قدم پنجم: مرور و انتشار

در این صفحه،‌ شما کمپین تبلیغاتی خود را مرور خواهید کرد. مطمئن شوید که همه چیز مطابق میل شما است و مشکلی وجود ندارد. بعد از بررسی و کسب اطمینان، روی Publish کلیک کنید. به همین راحتی! شما توانستید کمپین تبلیغاتی خود در گوگل ادوردز (گوگل ادز) را راه اندازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین