آموزش ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس
- نویسنده: رضا پورمحمدحسین نیاکی
- بازبینی شده توسط: رومینا نظری
- بروزرسانی:
- https://darkoobedu.ir/?p=2798
اهمیت اینترنت در زندگی امروزه ی افراد غیر قابل انکار است و این عصر را می توان عصر تکنولوژی دانست. در این میان کسب و کارها و فروشگاه ها نیز به دنبال به روز کردن امکانات و خدمات خود برای مشتریان هستند تا علاوه بر حفظ آن ها و جذب مشتریان جدید و بیشتر، سودآوری بالاتری نیز داشته باشند، پس برای آموزش ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
یکی از مشکلات عمده ای که افراد و کسب و کارها با آن رو به رو هستند، نداشتن دانش برنامه نویسی و بالا بودن هزینه راه اندازی یک سایت اینترنتی است. این معضل ها اغلب سبب منصرف شدن آن ها و یا متقبل شدن هزینه ی بالا می شود.
در این مطلب به آموزش ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس می پردازیم که روشی سریع و آسان و در عین حال رایگان مختص افراد و کسب و کارها است.
همچنین شما می توانید از طریق دوره های آموزشی دارکوب تمامی نیازهای پیچیده ی برنامه نویسی را به زبانی ساده و در کوتاه ترین زمان بیاموزید و به صورت عملی از آنها استفاده کنید. همچنین دوره های آموزشی آموزشگاه دارکوب مختص تمامی سطوح من جمله مبتدی تا حرفه ای است و بر حسب نیازتان می توانید از آن ها استفاده کنید.
لیست مطالب
مراحل کلی راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی
در ادامه سعی کرده ایم تا به صورت گام به گام مراحل پیاده سازی و ساخت یک فروشگاه اینترنتی با وردپرس را به شما همراهان عزیز دارکوب ارائه کنیم.
-
انتخاب نام برای سایت فروشگاهی
انتخاب یک نام مناسب یکی از مهم ترین موارد در ساخت یک سایت فروشگاهی است. نام یک فروشگاه باید با محصولات و نوع فعالیت آن مطابقت و همخوانی داشته باشد. همچنین انتخاب یک نام که در میان ده ها سایت و اطلاعات دیگر در حافظه مشتری ماندگار شود نیز کاری مهم است و امتیازی بالا محسوب می شود.
پس از برگزیدن یک نام که بیانگر کسب و کار شما باشد، می توانید آن را در یک شرکت ثبت دامنه ثبت کنید تا همانند یک شناسنامه برای فروشگاه شما باشد.
-
خریداری هاست برای سایت
برای داشتن یک وب سایت فروشگاهی خوب با وردپرس، یکی از مهم ترین موارد، میزبانی وب است که مطمئن و با کیفیت باشد. یک هاست نامناسب و بی کیفیت، سرعت بالا آمدن سایت شما را کم می کند، به راحتی توسط کلاهبرداران هک می شود و احتمال خرابی آن زیاد است. بهتر است از هاست ها و فضای میزبانی ای که برای وردپرس بهینه شده اند استفاده نمایید.
-
انتخاب یک دامنه مناسب برای فروشگاه اینترنتی
در این مرحله باید یک نام برای دامنه خود انتخاب کنید. آدرس فروشگاه شما با این نام شناخته خواهد شد. برای مثال در آموزشگاه دارکوب نام دامنه darkoobedu.ir است.
نام دامنه بهتر است کوتاه و منحصر به فرد و معرف فروشگاه شما باشد. بهتر است که فاقد عدد و خط باشد چرا که یادآوری و نوشتن آن را دشوار می کند. پس از ثبت یک نام، کسی جز شما نمی تواند از آن استفاده کند و البته گفتنی است که نیاز به تمدید آن پس از یک سال وجود دارد.
پس از این مراحل، حالا نوبت به نصب وردپرس رسیده است. اگر میزبان از هاست های بهینه شده برای وردپرس باشد به صورت خودکار وردپرس نصب خواهد شد.
-
استفاده از چند پلاگین
پلاگینها افزونههای نرمافزاری هستند که به وبسایت شما قابلیتها و امکانات جدید اضافه میکنند یا قابلیتهای موجود را بهبود میبخشند. این پلاگینها به شما امکان میدهند تا بدون نیاز به نوشتن کد، کاربردهای مختلفی را به وبسایت خود اضافه کنید و عملکرد آن را بهبود بخشید.
ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس
پیش از اقدام به طراحی فروشگاه آنلاین با وردپرس باید تعیین کنید که چه نوع محصولی خواهید فروخت. دو نوع محصول در اینترنت به فروش می رسد: محصولات فیزیکی و محصولات مجازی.
محصولات فیزیکی
محصولات فیزیکی همان طور که از نام آن ها مشخص است حضور فیزیکی و قابل لمسی دارند و شما پس از خرید آن، با وارد کردن آدرس و پرداخت هزینه، در زمان و مکان تعیین شده دریافت خواهید کرد. از جمله این محصولات می توان به پوشاک، خوراک، لوازم التحریر، وسایل الکترونیکی و هر چیز فیزیکی دیگری اشاره کرد.
سایت هایی همچون دیجی کالا و آمازون محصولات خود را به صورت فیزیکی به فروش می رسانند.
محصولات مجازی
این نوع محصول برخلاف محصول فیزیکی قابل لمس نیست و به صورت الکترونیکی به فروش می رسد. این محصولات قابلیت دانلود شدن را دارند، مانند فیلم ها و ویدیوها، کتاب های الکترونیکی، موزیک ها، افزونه ها، قالب ها و سایر موارد مجازی.
از جمله سایت هایی که محصولات خود را به صورت مجازی به فروش می رسانند می توان به فیدیبو و شاتراستوک اشاره کرد.
فروش محصولات به این دو روش مزایا و معایب خاص خودش را به دنبال دارد و با فروشگاه اینترنتی با وردپرس می توان گزینه ی مورد نظر را انتخاب و عملی کرد. از جمله مزایا و معایب محصولا فیزیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
انتخاب پلاگین برای طراحی وب سایت فروشگاهی با وردپرس
- آموزش ساخت سایت فروشگاهی با EDD
- آموزش طراحی سایت فروشگاهی با ووکامرس
انتخاب یک پلاگین مناسب برای فروشگاه اینترنتی با وردپرس یکی از مهم ترین گزینه ها است که درست انجام دادن آن به موفقیت های آتی کمک خواهد کرد. در وردپرس پلاگین های متعددی وجود دارد که انتخاب بهترین گزینه برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی خوب لازم است.
اگر قصد فروش محصولات مجازی را دارید یکی از بهترین انتخاب ها استفاده از پلاگین EDD یا Easy Digital Downloads است.
-
آموزش ساخت سایت فروشگاهی با پلاگین EDD
در ادامه به آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی با وردپرس و پلاگین EDD خواهیم پرداخت، این پلاگین بهترین گزینه برای محصولات مجازی است چرا که قابل شخصی سازی می باشد و نحوه ی استفاده از آن نیز بسیار آسان است.
دریافت و نصب پلاگین EDD
ابتدا وارد سایت وردپرسی خود شوید. پس از وارد شدن باید از قالبی استفاده کنید تا با پلاگین EDD مطابقت کند. برای این منظور از سایت Easy Digital Downloads یا قسمت افزونه ها در وردپرس خود، پلاگین مخصوص فروشگاه ساز وردپرسی ادد را دانلود کنید.
پس از دانلود، برای نصب آن، مطابق تصویر زیر در وردپرس وارد بخش پلاگین ها شوید و با انتخاب گزینه ی افزودن، صفحه ای برای شما باز خواهد شد که در آن با انتخاب بارگذاری افزونه، افزونه را انتخاب کرده و سپس نصب کنید.
بعد از نصب پلاگین، گزینه ی دانلودها مطابق تصویر پایین، در داشبورد وردپرس اضافه می شود. برای ادامه ی کار باید پلاگین را پیکربندی کنید. برای این منظور از داخل منوی کشویی دانلود ها گزینه ی تنظیمات را انتخاب کنید.
پس از این که شما پلاگین EDD را نصب کردید، صفحاتی که برای یک فروشگاه اینترنتی و فروش محصولات مجازی نیاز است به صورت پیش فرض ساخته می شود. از جمله این صفحات می توان به: صفحات پرداخت اولیه، صفحه تراکنش موفق، صفحه اشتباه و تاریخچه خریدها. شما می توانید در بخش تنظیمات و تب عمومی، این صفحات را برگزینید.
حالا به سمت پایین اسکرول کنید و موقعیت مکانی فروشگاه را طبق تصویر زیر مشخص کنید. با این کار شما به پلاگین این اجازه را میدهید که بر حسب موقعیت، مالیات را محاسبه کند.
همچنین این امکان برای شما وجود دارد که از قسمت عمومی گزینه ی واحد پول را انتخاب کنید. پس از انتخاب این مورد، گزینه هایی چون واحد پول، کاراکتر جداکننده صفرها، واحد پولی فروشگاه، جداکننده اعشار را انتخاب کنید؛ و در نهایت با کلیک بر روی ذخیره تغییرات کلیک کنید.
پس از انجام کارهای مورد نظر در تب عمومی، حالا تب درگاه های پرداخت را باز کنید. در این پلاگین دو درگاه پرداخت پی پال و آمازون به صورت پیش فرض نصب می شوند که در این بخش مورد استفاده قرار نمی گیرند و شما می توانید درگاه های دیگری متناسب با واحد پولی و حساب های بانکی ایران نصب کنید.
با این حال اگر درگاه مورد نظر خود را انتخاب کردید، در نهایت با کلیک بر روی ذخیره تغییرات، آن ها را ثبت کنید. تب سوم یعنی قالب ایمیل را باز کنید. این بخش را با بارگذاری لوگو و وارد کردن ایمیل و نام کامل کنید.
اضافه کردن محصولات دانلودی به وردپرس:
پس از گذراندن بخش پیکربندی نوبت به وارد کردن محصولات دیجیتال می رسد. برای این منظور در بخش دانلودها گزینه ی افزودن را انتخاب کنید.
در این بخش باید نام کالای دیجیتال و توضیحات آن را وارد کنید. سپس به پایین اسکرول کنید و مطابق تصویر پایین در قسمت قیمت فایل های دانلودی، قیمت فایل های خود را تعیین نمایید. در نهایت به بخش فایل های دانلودی بروید و آدرس محصول خود را وارد کنید.
بعد از این مراحل، در سمت راست و کمی پایین تر، صفحه می توانید عکسی از محصول را نیز ارسال نمایید.
پس از این مراحل گزینه ی بررسی را می توانید در پایین بخش تنظیمات دانلود مشاهده کنید. در این بخش که در تصویر پایین مشاهده می کنید، شما می توانید گزینه ی عکس را تنظیم و یا محدودیت هایی برای دانلود محصول خود اعمال کنید. در این قسمت کد کوتاه یا shortcode به شما داده می شود که می توانید آن عکس را در صفحه یا مکان دیگری نیز به کار ببرید.
با اسکرول به بالا (که تصویر آن را در پایین مشاهده می کنید)، قادر خواهید بود برچسب ها یا تگ ها و همچنین دسته بندی ها را مشاهده و بهترین گزینه ی مورد نظر خود و مرتبط با محصول دانلودی خود را انتخاب کنید.
پس از انجام تمامی این مراحل روی گزینه ی انتشار را کلیک کنید. بدین ترتیب اولین محصول مجازی دانلودی خود را وارد کردید و می توانید پیش نمایشی از آن را ببینید که به صورت زیر خواهد بود.
شما قادر خواهید بود که قیمت های متفاوتی برای دیگر گزینه های محصولات خود اضافه کنید. برای نمونه در فروش عکس می توانید از اندازه های متفاوت عکس استفاده کنید. پس از آن وارد بخش فایل های دانلودی که در تصویر زیر مشاهده می کنید، شوید.
در این بخش می توانید محصول خود را بارگذاری کنید. برای مثال اگر عکسی در سایزهای متفاوت دارید، علاوه بر بارگذاری آن ها، قیمت های مختلف شان را نیز میتوانید اضافه کنید.
شما می توانید ویژگی هایی به عکس اضافه کنید؛ برای مثال محدودیت در دانلود و یا افزودن تگ و دسته بندی؛ و در نهایت با فشردن گزینه انتشار آن را منتشر کنید.
این عکس را با قطعه کد می توانید در صفحات دیگر نیز به فروش بگذارید. محصولات دیگر را نیز به این ترتیب وارد کنید.
چگونه روند فروش و رشد فروشگاه اینترنتی را آنالیز کنیم؟
پس از راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی برای این که متوجه شوید روند فروش چطور است نیز راه حلی وجود دارد. دانستن این که محبوب ترین ها و پرفروش ترین ها کدام ها هستند و یا برای دانستن نرخ کلیک ها، درآمد و فروش کلی و دیگر موارد با این آموزش طراحی وب سایت فروشگاهی با وردپرس همراه باشید.
با در دست داشتن چنین گزارشی شما می توانید مشتریان خود را بهتر بشناسید، بر روی نقاط ضعف و قوت خود کار کنید و فروش بیشتری را تجربه کنید. این کار به وسیله ی پلاگین Monsterinsights قابل انجام است.
برای کار با این افزونه، ابتدا آن را در وردپرس نصب نمایید و سپس آن را به اکانت گوگل آنالیتیکس وصل کنید. حال در قسمت تنظیمات، قسمت tracking را باز و وارد ecommerce شوید. برای مشاهده ی آسان تر گزارش، گزینه ی Easy Digital Downloads تیک بزنید.
-
آموزش ساخت سایت فروشگاهی با ووکامرس
ووکامرس یکی دیگر از پلاگین های وردپرس می باشد که برای طراحی فروشگاه آنلاین با وردپرس و فروش محصولات فیزیکی و مجازی مناسب است. اگر هاست شما بهینه شده برای وردپرس باشد، وردپرس و ووکامرس به صورت خودکار نصب می شوند.
پس از نصب ووکامرس، دو گزینه ی «ووکامرس» و «محصولات» به پیشخوان وردپرس اضافه خواهد شد.
برای نصب افزونه ووکامرس در داشبورد سایت وردپرسی خود با انتخاب منوی افزونه ها و گزینه ی افزودن افزونه، وارد صفحه مورد نظر شوید.
سپس با نوشتن نام woocommerce یا ووکامرس، آن را جستجو و نصب کنید. پس از نصب روی گزینه ی فعال کردن را کلیک کنید و فرایند را ادامه دهید.
در مرحله جدید صفحه تنظیمات و پیکربندی اولیه ووکامرس باز می شود که خواهان اطلاعاتی چون اکانت مشتری و جزئیات فروشگاه است. در صورت تمایل اطلاعات مورد نظر را پر کرده و بر روی گزینه ی ادامه را کلیک کنید. در غیر این صورت برای پر نکردن گزینه ی عبور از این مرحله را انتخاب کنید.
اکنون در صفحه بعد باید نوع فعالیت و نوع کالایی که در این فروشگاه به فروش می رشد را در 2 مرحله انتخاب کنید و سپس ادامه را بزنید.
در صفحه بعدی باید اطلاعاتی در مورد کسب و کار خود وارد نمایید و گزینه ادامه را بزنید، و در نهایت کافی است یک قالب برای فروشگاه خود انتخاب نمایید تا پیکربندی اولیه تکمیل شود.
راه اندازی اولیه ووکامرس اما زمانی تکمیل می شود که شما تنظیمات مربوط به گزینه های زیر را نیز انجام دهید، این تنظیمات مربوط به اضافه کردن اولین محصول فروشگاه، تنظیمات مالیات، درگاه های پرداخت و مواردی از این قبیل خواهد شد.
در قسمت پیکربندی ووکامرس فقط تب عمومی نیست بلکه تب های دیگری نیز وجود دارد مانند محصولات، پرداخت، حمل و نقل، پیشرفته و ایمیل که هر کدام می توانند در برخی موارد به شما کمک کنند تا فروشگاه اینترنتی خود را شخصی سازی کنید.
آشنایی با تب تنظیمات در ووکامرس:
در داشبورد ووکامرس با انتخاب تب تنظیمات تصویر زیر را خواهید دید. بهتر است مکان پیش فرض مشتری را تغییر دهید تا در آینده دچار مشکل نشوید.
در صفحه تنظیمات ووکامرس در بخش حمل و نقل می توانید نحوه حمل کالا های فیزیکی را تعیین کنید. در این صفحه بخش های متعددی است که می توانید به تنظیمات دلخواه خود بپردازید.
تب ایمیل به شما امکان سفارشی سازی ایمیل های مشتریان را می دهد.
یکی از منوهای ووکامرس به غیر از تنظیمات، کوپن است که سبب جذب بهتر و بیشتر مشتری می شود. برای فعال کردن آن، وارد صفحه شده و با کلیک بر روی افزودن جدید، کوپن را بر حسب درصد تخفیف یا واحد پول مشخص کنید.
اضافه کردن محصولات در ووکامرس به فروشگاه اینترنتی:
پیش از اضافه نمودن کالا ها، می توانید برای آن ها دسته بندی ایجاد کنید.
در هنگام نصب ووکامرس یک منوی دیگر به نام محصولات ایجاد شده است که با انتخاب آن می توانید دسته بندی محصولات و تنظیمات دیگری را تعیین کنید.
بهتر است هر عکس تگ یا برچسب داشته باشد تا راحت تر یافت شود و خوانا تر باشد. به هیچ وجه تگ و دسته بندی را یکی ندانید. این کار سبب گیج شدن کاربر و مشکلات سئو برای سایت تان می شود.
اکنون در صفحه محصولات با زدن گزینه افزودن، محصولات را اضافه کنید. هر چه که برای محصول نیاز است من جمله عکس و توضیح را در این بخش می توانید اضافه کنید.
نصب افزونه های دیگر برای داشتن ویژگی های بیشتر
-
پلاگین MonsterInsights یک پلاگین محبوب و قدرتمند برای وردپرس است که به کاربران امکان میدهد تا به راحتی و آسانی آمار و تحلیلهای وبسایت خود را مدیریت کنند. این افزونه با ارتباط مستقیم با Google Analytics، امکان مانیتورینگ تعداد بازدیدکنندگان، نحوه رفتار آنها، منابع ترافیک و بسیاری از اطلاعات دیگر را فراهم میکند.
با استفاده از MonsterInsights، کاربران دیگر نیازی به دسترسی مستقیم به پنل Google Analytics ندارند و میتوانند تمام آمار و اطلاعات مربوط به وبسایت خود را مستقیماً از داخل داشبورد وردپرس مدیریت کنند. این افزونه با رابط کاربری ساده و کاربرپسند، مناسب برای هر سطح تجربهای از کاربران است و به سئو سایت کمک میکند. همچنین، MonsterInsights امکانات اضافی برای گزارشهای کاملتر، ردیابی لینکها و رویدادها، آمار فروش و غیره را نیز فراهم میکند.
-
پلاگین Wholesale Suite یک افزونه قدرتمند برای وردپرس است که به کسبوکارها امکان فروش عمده (عمدهفروشی) را از طریق وبسایتهای خود فراهم میکند. این پلاگین شامل چند افزونه کاربردی میشود که هرکدام ویژگیهای مخصوص به خود را دارند.
افزونه WooCommerce Wholesale Prices، اجازه میدهد تا محصولات را برای مشتریان عمده با قیمتهای ویژه نمایش دهید. با این افزونه، میتوانید به طور جداگانه قیمتها را برای مشتریان عمده و مشتریان خردهفروشی تنظیم کنید.
افزونه WooCommerce Wholesale Order Form به شما این امکان را میدهد تا یک فرم سفارش عمده سفارشی بسازید که مشتریان عمدهفروشی میتوانند از آن استفاده کنند. این افزونه به کاربران اجازه میدهد محصولات را به سبد خرید خود اضافه کنند و به راحتی سفارش دهند.
اضافه کردن یک دستیار هوش مصنوعی
ابزارهای هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری در سایتها میتوانند به شما کمک کنند تا تجربه کاربری بیشتری را ارائه دهید و بازدهی سایتتان را افزایش دهید. در زیر چند ابزار هوش مصنوعی که بهبود تجربه مشتری در سایتها را بهبود میدهند، معرفی میشوند:
-
Chatbots: چتباتها یکی از محبوبترین ابزارهای هوش مصنوعی در سایتها هستند. این ابزارها به صورت خودکار با مشتریان در چتها در ارتباط هستند و به سؤالات آنها پاسخ میدهند، مشکلات را حل میکنند و در مراحل خرید و اطلاعرسانی به کمک میشوند.
-
Personalization Engines: این ابزارها با تحلیل رفتار کاربران در سایت، تجربه مشتری را شخصیسازی میکنند. آنها به ویژگیها و ترجیحهای هر کاربر توجه میکنند و محتواها و پیشنهادها را به طور خودکار بر اساس این اطلاعات سفارشیسازی میکنند.
-
Recommendation Engines: ابزارهای توصیهگر (Recommendation Engines) با تحلیل تاریخچه مشتریان و الگوهای رفتاری آنها، محصولات و محتواهای مرتبط را به کاربران پیشنهاد میدهند. این امر به کاربران کمک میکند تا به سرعت به محتواهای مورد علاقهشان دسترسی پیدا کنند.
کلام آخر
پس از طراحی وب سایت با وردپرس، آدرس آن را در شبکه های اجتماعی و دیگر فضاها منتشر کنید. همچنین می توانید با دوره های آموزشی دارکوب سئو سایت را بیاموزید و سایت خود را به رتبه ی اول گوگل برسانید.
دوره های آموزشی دارکوب داری مجوزهای لازم جهت فعالیت می باشد. این آموزشگاه مورد تایید سازمان صنفی رایانه ای و همچنین دارای مجوز نشر دیجیتال است. یک آموزشگاه معتبر و با سابقه که می توانید دوره های آموزشی مختلف را با آن تجربه کنید و در نهایت مدرک خود را از طریق سازمان فنی و حرفه ای دریافت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید