درآمد طراح وب سایت در سال 1403 | آیا طراحان وب سایت درآمد خوبی دارند؟

  • نویسنده : راضیه محمودی فرد
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=4490
درآمد طراح وب سایت در سال 1403 | آیا طراحان وب سایت درآمد خوبی دارند؟

اگر جزو کسانی هستید که به طراحی سایت علاقه دارید اما در مورد این تصمیم نگران هستید و می‌خواهید بدانید بازار کار طراحی سایت و آیندۀ آن در ایران چگونه است یا یک طراح وب‌ سایت ماهانه چقدر درآمد دارد؟ و یا درآمد طراحی سایت به چه عواملی بستگی دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا از درآمد طراحان سایت مطلع شوید و سپس تصمیم خود را برای کار در این حوزه بگیرید.

طراح وب کیست؟

درگذشته یک نفر به ‌تنهایی یک سایت را از صفر تا صد طراحی می‌کرد، اما امروزه برای تولید یک وب سایت اینترنتی از متخصص های مختلفی استفاده می شود که یکی از آنها طراح وب است. طراح وب به شخصی گفته می شود که به صورت حرفه ای صفحات وب را برای یک سایت اینترنتی طراحی می کند.

طراحان وب، بیش‌تر به طراحی و برنامه نویسی لایه ظاهری سایت می پردازد و برنامه نویس های دیگر به تولید کد نرم افزاری برای تولید، کنترل و پردازش محتوا که در بخش های مختلف وب سایت نمایش داده می شود مشغولند.

برنامه نویسی وب یکی از بخش‌ های سخت راه‌اندازی وب سایت است اما کدها بدون داشتن یک طراحی زیبا و منطقی، خدمتی به شما و کسب‌ و کارتان نخواهند کرد. طراحان وب، چیدمان و ساختار صفحات را تعیین کرده و به زیبایی و کاربر پسند بودن سایت توجه ویژه‌ای دارند. گرافیک، رابط کاربری، تجربه کاربری و سایر اقداماتی که در راستای بهبود تعامل کاربر با سایت انجام می‌شود در حوزه طراحی وب جای می‌گیرند.

 

وضعیت بازار کار و درآمد طراحان سایت چگونه خواهد بود؟

قبل از بررسی این مسئله، باید بدانید که چرا می خواهید طراحی سایت را یاد بگیرید؟

یکی از بزرگترین تغییراتی که طی ۲ سال اخیر و پس از وقوع کرونا صورت گرفته است، افزایش خریدهای آنلاین توسط عده زیادی از مردم است. به طوری که بسیاری از کسب و کارهای سنتی اقدام به راه اندازی سایت و ارائه محصولات به صورت آنلاین نمودند.

از سوی دیگر، با توجه به تغییرات عمده‌‏ای که در سبک زندگی افراد اتفاق است، حتی کارهای بانکی، اداری و خدماتی دولتی نیز بر بستر وب انجام می‌شوند. این امر باعث شده تا روز به روز، نیاز به درخواست طراحی سایت و پشتیبانی از سایت‌های طراحی شده افزایش یابد. در نتیجه، این شغل دارای آینده‌ای روشن و پر رونق است. چرا که درخواست طراحی سایت هر روز در حال افزایش است.

درآمد طراحان سایت در ایران و جهان چگونه است؟

بهترین طراحان سایت جهان در آمریکا در سال‌های 2012 تا 2024 درآمدشان در حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است و درآمد طراح وب در استرالیا در حدود 12 درصد افزایش داشته است. درآمد طراح وب در آمریکا به طور میانگین در حدود 66 هزار دلار می باشد و این دستمزد در کشور هایی مانند ژاپن و سوئد به 71 هزار دلار و 73 هزار دلار می رسد.

درآمد توسعه دهندگان وب در کشور های خارجی بیشتر از طراح وب می باشد و این به دلیل تخصص فنی آنها در برنامه نویسی می باشد. دستمزد طراح وب در ایران بین 6 تا 10 میلیون تومان برای وب دیزاینر های مبتدی و متوسط می باشد. البته بر اساس سابقه کاری و رزومه قوی این درآمد می تواند تا 20 الی 40 میلیون تومان نیز افزایش داشته باشد.

در ایران برای کسی که با مدرک تحصیلی بالا استخدام می‌شود شاید چیزی حدود 1 میلیون تومن پرداخت بیشتر در نظر بگیرند. اما در نهایت تخصص و مهارت شما را می‌سنجند. در خارج از کشور نیز اینطور نیست که بخاطر مدرک بالاتر درآمد بالاتری داشته باشید. بلکه با مدرک بالاتر شما را در جایگاه شغلی بالاتری قرار می‌دهند و مطمئنا انتظار دارند از پس وظایف چنین جایگاهی برآیید. در غیراینصورت ممکن است تنزل پیدا کنید.

به طور کلی طراحی سایت یکی از شغل های پر درآمد در ایران و جهان به شمار می‌رود که دستمزد معین و مشخصی ندارد و همه چیز به سابقه کار طراح و تخصص او در طراحی و برنامه نویسی بستگی دارد. و در صورتی که شما بتوانید نمونه طراحی سایت قوی داشته باشید قطعاً این شغل برای شما شغل پردرآمد و سودآوری خواهد بود.

 

درآمد طراحی سایت به چه عواملی بستگی دارد؟

درآمد طراحی سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند سابقه طراحی سایت، رزومه و نمونه کار، فریلنسر بودن یا کارمند ثابت بودن، میزان تجربه، میزان مهارت و تخصص، پستی که در یک شرکت یا پروژه بر عهده دارد، شهر محل کار (در مورد ایران) و یا کشور، داشتن سایر مهارت‌های موثر در طراحی سایت، تحصیلات، مدارک آموزشی.

با توجه به مهارت و تجربه ی شما، راه های کسب درآمد از طراحی سایت می تواند متفاوت باشد. هرچه مهارت و تخصص شما بیشتر باشد، درآمد بیشتری از این راه خواهید داشت. البته تعرفه ی خاصی برای این کار وجود ندارد، چه یک پروژه توسط شرکت طراحی انجام شود و چه به یک طراح سایت سپرده شود. برخی ممکن است یک پروژه را با 8 میلیون انجام دهند و دیگر طراحی آن را با 20 میلیون به پایان برساند.

اگر برای شرکتی کار می کنید و نحوه ی کار شما به صورت کارمندی باشد، قاعدتا درآمد محدودی از 6 تا 10 میلیون می توانید داشته باشید. اما اگر خود به دریافت پروژه بپردازید تا ده ها میلیون می توانید درآمد داشته باشید.

عوامل متعددی هستند که بر هزینه طراحی سایت تاثیر گذار می باشند و با توجه به این عوامل و خواسته هایی که شما می خواهید در طراحی سایت خود آن ها را پیاده سازی کنید، یا فرد و شرکتی که به او مراجعه می کنید باید هزینه های متفاوتی را بپردازید. همین بر تفاوت درآمد طراحی سایت تاثیر گذار است.

با توجه به راه های متعدد کسب درآمد از طراحی سایت این مقدار متفاوت است، اما می توانید برای آن که درآمد شما از این کار بالاتر رود همزمان دو راه آن را انتخاب نمایید. برای مثال در کنار آن که پروژه‌های طراحی سایت را قبول می کنید، آموزش طراحی سایت را برای دیگر افراد هم داشته باشید.

 

برخی از عناوین شغلی رشته ی طراحی سایت

طراحی سایت حوزه­ های مختلفی دارد و برای بسیاری از مشاغل کاربرد دارد از جمله:

  • طراح وب سایت
  • طراح UI
  • طراح UX
  • طراح تعاملی
  • توسعه دهنده‌ی وب
  • Front end developer
  • Back end developer

 

راه‌های مختلف کسب درآمد از طراحی سایت 

با توجه به توضیحات بالا ابتدا باید تصمیم خود را بگیرید که می‌خواهید در چه شاخه‌ای از طراحی وب‌ سایت فعالیت کنید.

 

  • کار برای شرکت های طراحی سایت 

در این شغل شما به طور مستقیم برای شرکت کار می کنید و ارتباطی با مشتری ندارید. به عبارتی پروژه های کاری خود را از شرکت می گیرید و به خود آن ها تحویل می دهید. از مزایای این روش کسب درآمد این است که دیگر نیازی به پیدا کردن مشتری وجود ندارد و همیشه پروژه برای انجام دادن دارید.

از طرفی معمولا حقوق ثابتی برای شما در نظر گرفته می شود و از این بابت هم خیالتان راحت است که هر ماه میزان مشخصی برای آن دارید.

 

  • فریلنسری

فریلنسر کسی است که بدون وابستگی به ارگان یا شرکتی به صورت شخصی پروژه می‌گیرد و وابسته به جای خاصی نیست. این روش که به آزاد کاری نیز معروف است به شما اجازه می‌دهد تا بدون وابستگی به شرکت یا فرد خاصی به کسب درآمد بپردازید و حقوق شما با توجه به میزان کار شما تعیین می‌شود و در هر ماه متغیر است. در مدل فریلنسری فاکتور‌هایی مهم وجود دارد که می‌توان به روابط عمومی بالا، میزان تخصص، داشتن رزومه قوی، میزان فعالیت و نمونه کار اشاره کرد که این موارد میزان درآمد شما را تعیین می‌کند.

همچنین می توانید در زمینه ی طراحی سایت، فروش هاست و دامین، سئوی سایت و… درآمد داشته باشید. همچنین از طریق تبلیغات در سایت شخصی و رشد سایت خود، افراد مختلف می‌توانند بخش‌هایی از سایت شما را برای تبلیغات حرفه‌ای خود اجاره کنند و در ازای آن مبلغی به شما بپردازند. علاوه بر آن شما می توانید نمونه هایی از تبلیغات کلیکی را در سایت خود قرار دهید و نسبت به تعداد بازدید هر کدام، درآمدی کسب نمایید.

 

  • راه اندازی شرکتی برای طراحی سایت 

اگر به مهارت و تجربه در زمینه ی طراحی سایت برسید و سرمایه ی بالایی در دست داشته باشید می توانید با کسب مجوز یک شرکت طراحی سایت برای خودتان راه اندازی کنید. برای این کار بایستی چند طراح سایت حرفه ای برای شرکت استخدام کنید و پروژه ها را به آن ها بسپارید.

حتی ممکن است کارتان انقدر توسعه پیدا کند که با بالا رفتن تعداد مشتری ها، به فکر استخدام طراحان و توسعه دهندگان وب بیش‌تری باشید.

 

  • آموزش طراحی سایت

آموزش طراحی سایت می تواند بسیار پر درآمد باشد. امروزه بسیاری از افرادی که تخصص بالایی در زمینه‌ی طراحی سایت دارند، با برگذاری دوره‌های آموزش HTML و CSS، آموزش زبان‌های برنامه نویسی UI (user interface) و UX(user experience design)، آموزش سئو و آموزش وردپرس به تدریس آن می پردازند.

این تدریس می تواند به صورت حضوری یا آنلاین باشد که شما به طور مستقیم با هنرجویان خود در ارتباط هستید و به آن‌ها آموزش می دهید یا این که ویدئوهای آماده ای از تدریس خود را به هنرجویان و متقاضیان این آموزش به فروش برسانید. آموزش آنلاین می تواند گزینه‌ای مناسب برای رسیدن به درآمدهای بالا از حرفه طراحی سایت باشد.

 

مزایا و معایب طراحی سایت

  • یکی از مهمترین مزایا شغل طراح وب در ایران این است که شما نیازی به به مدرک دانشگاهی ندارید و خیلی راحت می توانید با گذراندن دوره آموزش طراحی سایت و کسب تخصص های لازم وارد بازار کار شده و درآمد بالایی داشته باشید.
  • از معایب شغل طراح سایت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که متاسفانه فریلنسرهای زیادی با قیمت‌های بسیار پایین تری کار طراحی صفحات وب را انجام می دهند. این موضوع می‌تواند باعث افت دستمزد طراح وب شود. البته اگر شما جزو طراحان برتر سایت باشید و رزومه کاری قوی برای خود آماده کرده باشید جایی برای نگرانی دستمزد و حقوق وجود ندارد.

 

مهارت های کلیدی که یک طراح سایت باید آنها را بداند

لازمه ورود به شغل طراحی سایت گذراندن دوره‌های آموزش html و css، آموزش php، آموزش JavaScript و Ajax، آموزش وردپرس، آموزش ASP.NET یا PHP و در آخر گذراندن دوره‌های آموزش سئو است.

اولین گام برای یادگیری طراحی و ساخت وب سایت و کسب درآمد از طراحی سایت این است که شما زبان‌های HTML و CSS را یاد بگیرید. فراگیری آموزش HTML اولین گام برای شروع طراحی سایت است.

صفحات وب از مجموعه عکس‌ها، متون و بخش‌های متنوعِ دیگر تشکیل شده‌اند که به ‌واسطه تگ‌ها و کدهای HTML در اختیار طراحان قرار می‌گیرند. همچنین تمامی قابلیت‌های مربوط به استایل‌ دهی و صفحه‌ آرایی وب و همچنین زیبا سازی و چیدمان ساختار ظاهری آن، از جمله تعیین رنگ‌ها، ابعاد و اندازه‌ ها، فونت نوشته‌ها، مکان قرارگیری آبجکت‌ های مختلف و … به‌ واسطه CSS برای طراحان سایت فراهم می‌شود.

آموزش CSS و HTML بهتر است با هم انجام شود. چراکه این دو زبان بدون هم کارایی چندانی ندارند. با یادگیری HTML/CSS می‌توانید یاد بگیرید که چگونه ساختار کلی یک وب‌سایت را ایجاد و آن را پیکربندی کنید. همچنین با کمک این دو زبان می‌توانید ظاهر صفحات وب خود را به طور دلخواه تغییر دهید.

برای یادگیری زبان برنامه نویسی سمت سرور پیشنهاد ما زبان PHP است. این زبان یک زبان محبوب بین توسعه دهندگان است، چرا که تقاضای کاری برای این زبان بسیار بالاست. و روش‌های کسب درآمد از PHP بسیار فراوان است. برای مثال:

  • آموزش php
  • توسعه‌ ی یک وب سایت
  • شرکت در مسابقات PHP
  • فریلنسری
  • وبلاگ نویسی
  • توسعه‌ی اسکریپت برای‌ فریمورک‌‌های PHP
  • توسعه‌ ی قالب افزونه‌ ها
  • توسعه‌ ی یک سیستم مدیریت محتوا

و …

توسعه دهندگان PHP به شرط حرفه‌ ای بودن، هیچ گاه بیکار نمی‌ مانند. جالب است بدانید که حتی اگر اکنون برنامه نویس زبان دیگری هستید، به راحتی و در مدت زمانی کوتاه می‌توانید زبان PHP را بیاموزید.

سخن نهایی

امروزه تمایل کسب و کارها برای حضور در فضای آنلاین، کسب درآمد از طراحی سایت را به یک تجارت پرسود تبدیل کرده است. افراد زیادی توانسته اند با کسب درآمد از طریق طراحی سایت به درآمدهای بسیار بالایی دست پیدا کنند. پس اگر به کدنویسی، طراحی سایت و حتی وب ‌سرویس علاقه دارید، فرصت کسب درآمد طراحی سایت و برنامه نویسی را از دست ندهید و هرچه زودتر آموزش را شروع کنید تا بتوانید کسب‌وکار خودتان را داشته باشید.

یادگرفتن پیش نیازهای یادگیری طراحی وب به شما کمک خواهد کرد تا در طول فرایند یادگیری طراحی وب، همه چیز برای شما سریع و راحت سپری شود و در کمترین زمان ممکن به یک طراح سایت حرفه ای تبدیل شوید که می تواند از مهارت های خود کسب درآمد کند.

دوره های آموزشی دارکوب تمامی پیش نیازهای یادگیری طراحی وب را پوشش می دهند. در واقع در آموزشگاه دارکوب نه فقط پیش نیازهای آموزش طراحی وب، بلکه مهارت های لازم برای توسعه وب، دیجیتال مارکتینگ و سئو نیز آموزش داده می شود. این دوره های آموزشی از سطح مبتدی تا حرفه ای تنوع دارند و شما می توانید با توجه به سطح فعلی خود، از هر کدام از این سطوح استفاده نمایید.

مزیت شرکت در آموزشگاه دارکوب این است که این آموزشگاه معتبر و شناخته شده در سطح کشور محسوب می شود و شما می توانید با به پایان رساندن هر کدام از دوره های آموزشی در هر سطحی، مدرک مربوط به آن دوره را نیز از سازمان فنی و حرفه ای کشور دریافت نمایید.

لیست دوره های آموزشی آموزشگاه طراحی سایت و سئو دارکوب

  • آموزش CSS ، آموزش HTML
  • آموزش bootstrap
  • آموزش سئو و بهینه سازی سایت
  • آموزش طراحی قالب وردپرس
  • آموزش PHP و Mysql
  • آموزش طراحی سایت ریسپانسیو
  • آموزش JavaScript & jQuery & Ajax
  • آموزش طراحی قالب جوملا
  • آموزش فتوشاپ 
  • آموزش اینستاگرام
دوره آموزش HTML و CSS