تاثیر فیلترینگ اینستاگرام بر بازار دیجیتال مارکتینگ

  • نویسنده : کارشناس سئو دارکوب
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=5764
تاثیر فیلترینگ اینستاگرام بر بازار دیجیتال مارکتینگ

با توجه به فیلترینگ اینستاگرام پس از اعتراضات سال 1401 خورشیدی نمی توان این پلتفرم را بستر امنی برای سرمایه گذاری به حساب آورد. متاسفانه موضوع فیلترینگ هم اکنون ضرب­ه‌ی محکمی بر کسب و کارها و مشاغل فعال در این زمینه وارد کرده است. البته پیشتر نیز بسیاری از کسب و کارها تلگرام را به عنوان بستر فعال کسب و کار خود انتخاب کرده بودند که فیلترینگ آن ضررهای بسیاری به  بار آورد.

با این تفاسیر کسب و کارهای مختلف به این موضوع پی بردند که نمی‌توان شبکه های اجتماعی را بستر مناسبی برای کسب و کار انتخاب کرد. در این مقاله ضمن ارائه تعریفی از دیجیتال مارکتینگ، تاثیر فیلترینگ اینستاگرام بر بازار دیجیتال مارکتینگ را بررسی خواهیم کرد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از دیجیتال مارکتینگ ارائه دهیم، در نهایت به تعریف زیر می‌رسیم:

هرگونه فعالیت بازاریابی را که با به کارگیری ابزارهای الکترونیکی و اینترنتی انجام می‌شود، دیجیتال مارکتینگ می‌نامند. به طور کلی، تبلیغات و بازاریابی‌هایی که در بستر اینترنت یا تلفن‌های هوشمند و تلوزیون انجام می‌شود به دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال تعبیر می‌شود.

برای انجام این نوع از بازاریابی می‌توان مراحل زیر را طی کرد:

  • مشخص شدن اهداف و مخاطبان

در واقع، ما در بازاریابی دیجیتال باید این نکته را مدنظر قرار دهید که علاوه بر فروش محصولات و خدمات قدم‌های جدی در مسیر شناخته شدن و برند شدن محصولات برداریم. سپس، با انجام این کار به دنبال مخاطبان و بازار هدف می‌گردیم. توجه داشته باشید که در صورت مشخص نشدن مخاطبان نمی‌توان بهره زیادی از دیجیتال مارکتینگ به دست آورد.

  • بهینه کردن منابع برای موبایل

با توجه به اینکه امروزه استفاده از موبایل به میزان زیادی افزایش یافته است، شانس دیده شدن تبلیغات و بازاریابی در موبایل بسیار زیاد است. به همین دلیل، با بهینه کردن منابع برای موبایل اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین مولفه در زمینه بازاریابی دیجیتال را به کار می‌گیریم.

  • استفاده از کلمات کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی در میزان دیده شدن محتوای سایت اهمیت زیادی دارد.

  • تولید محتوای متنی یا غیر متنی

مهمترین بخش از دیجیتال مارکتینگ به تولید محتوا مربوط می‌شود. امروزه به وفور از جمله زیر استفاده می‌شود که اهمیت تولید محتوا را در زمینه دیجیتال مارکتینگ به خوبی نشان می‌دهد:《محتوا پادشاه است.

بهتر است بدانید که امروزه کانال‌های مختلفی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارند که نمی‌توان هیچکدام را نسبت به دیگری برتر دانست. این کانال‌ها را می‌توان پلتفرم‌هایی در نظر گرفت که شما را برای دستیابی به مخاطبان هدف راهنمایی کنند که محصولات و خدمات شما را می‌پسندند.

به طور کلی، شاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ به صورت زیر دسته بندی می‌شوند:

  • بازاریابی محتوا
  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • گوگل ادز
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • محتوای حمایت شده
  • روابط عمومی آنلاین
  • بازاریابی درونگرا
  • افیلیت مارکتینگ
  • بازاریابی موبایلی

کسب و کارها در چه وضعیتی قرار دارند؟

در روزهای اخیر کسب و کارها با مشکلات زیادی گریبان گیر هستند. چرا که اینها بر خلاف کسب و کارهای فیزیکی وابستگی زیادی به اینترنت دارند. موضوع فیلترینگ اینستاگرام دارای اثرات سوء بسیاری بوده است که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

  • ورشکستگی برندهای شناخته شده یا در حال رشد
  • قرار گرفتن وضعیت فکری و روحی مخاطبین در مسیر ایدئولوژی اشتباه
  • مختل شدن ادامه فعالیت سوشال‌ها و آنلاین شاپ‌ها
  • بیکاری و تعطیلی مضاعف قشر آسیب پذیر و کم درآمد
  • بیکاری استارت آپ‌های نوپا و در حال تکامل

باید توجه داشته باشیم که با وجود اینکه همیشه محدودیت‌ها باعث ایجاد خواسته‌های قانونمند می‌شوند اما نباید باعث تعطیلی و انفعال کسب و کارها گردد. بهتر این بود که با وجود اعمال محدودیت‌های مختلف همواره از کسب و کارها حمایت کنیم تا این محدودیت‌ها زمینه شکست و زمین خوردن ما نباشند.

این باور که امروزه معیشت افراد وابسته به فعالیت آنلاین شاپ‌ها در بستر شبکه‌های اجتماعی است، موضوعی انکارناپذیر است. از نمونه بارز آن می‌توان به دوران کرونا اشاره داشت که با وجود محدودیت‌های بسیار آنلاین شاپ‌ها هنوز قادر به فعالیت بودند.

در زمینه تولید محتوا و مواردی از این قبیل که قسمت بزرگی از جامعه دیجیتال مارکترها هستند، بانوان فعالیت بیشتری داشتند که با افت ۹۲ درصدی بیشترین آسیب را دیده‌اند.

به طور کلی، در طی سال‌های اخیر درآمد بیش از ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های اجتماعی تامین می‌شد. از این میان، حدود ۹ میلیون نفر فعالیت خود را وابسته به اینیستاگرام می‌دانستند. چرا که اینیستاگرام علاوه بر سوشال مارکت بودن بستر قدرتمندی برای مشتری مداری یا CRM و پاسخگویی به مشتری به شمار می‌رفت.

آمارها همچنین نشان از آن دارند که تنها ۱۹ درصد از افراد در خارج از فضای اینیستاگرام و در فروشگاه‌ها فعالیت می‌کنند. این افراد که فعالیت خود را به صورت بومی ادامه می‌دهند، همواره گریبان‌گیرمشکلات زیادی بوده‌اند. به همین دلیل، بسیاری از آنها پس از همه گیری کرونا به اینیستاگرام روی آورده بودند. این بدان جهت بود که شبکه‌های اجتماعی داخلی برنامه مدون و قابل توجهی در زمینه دیجیتال مارکتینگ نداشت. در نتیجه، نمی‌توانست با اعتمادسازی بستر مناسبی را در اختیار این قشر از کسب و کارها قرار دهد.

از طرفی، بهتر است بدانید که صرفا نقل مکان از یک شبکه اجتماعی به شبکه دیگر نمی‌تواند باعث ایجاد شرایط بهتر برای کسب و کارها شود. چرا که در صورت نبود مشتری‌های بالقوه در شبکه مورد نظر عملکرد ضعیفی خواهیم داشت.

از میان آنلاین شاپ‌های مختلف بانوان خانه دار سهم عمده‌ای از آنلاین شاپ‌های بومی را برعهده داشتند که مسیر رشد و توسعه برای آنها هموار بود. منتها، امروزه فیلترینگ اینیستاگرام باعث ایجاد درآمد منفی برای این افراد شده است.

البته، علاوه بر آنلاین شاپ‌ها مشاغل فعال دیگری هم در اینیستاگرام وجود دارند که تاثیر فیلترینگ اینیستاگرام بر روی آنها مشهود است. این مشاغل که بیشتر مختص بانوان هستند، عبارتند از: تایپ مقاله، ادمین کانال‌های اجتماعی، ارتباط با مشتری، مدیریت تیم و…

تاثیر فیلترینگ اینستاگرام بر تولید داخلی

همانطور که می‌دانید برای بهره‌گیری از تولید داخلی باید تمامی ظرفیت‌ها برای رشد و توسعه آن در نظر گرفته شوند. در این صورت است که علاوه بر ایجاد مشاغل مستقیم و غیر مستقیم، شاخص فقر پوشش داده می‌شود و تولید خالص داخلی بدون خروج ارز افزایش می‌یابد. اینیستاگرام بستر غنی و فعالی است که با وجود مخاطبان بی شمار خود زمینه‌های رشد و پیشرفت برای توسعه و درآمد در آن فراهم شده است. بنابراین، موضوع فیلترینگ می‌تواند معیشت، آینده و زندگی مردم را دچار دگرگونی کند.

در صورتی که اکوسیستم منفعل باشد، نیروی کار نا امید و بی هدفی به وجود خواهد آمد که باعث افت رتبه از نظر تکنولوژی و فناوری می‌شود. توجه داشته باشید که محدودیت‌ها هیچوقت نباید مانع از رویاپردازی‌های ما برای توسعه کسب و کار گردد.

افزایش کاربران تلگرام با فیلترینگ اینستاگرام

بنا به تجربه زمانی که محدودیتی در یکی از شبکه‌های اجتماعی به وجود می‌آید، استقبال از روش‌های جایگزین یا تلاش برای دسترسی بیشتر می‌شود. همانطور که می‌دانید حیات علمی، فناوری و دانش کشور وابستگی زیادی به دسترسی به اینترنت بین المللی دارد. از طرفی با توجه به اینکه هیچ تلاشی در زمینه جذب مخاطبان در شبکه‌های داخلی وجود ندارد، کسب و کارها به سایر پلتفرم‌ها روی می‌آورند که متاسفانه آنها هم فیلتر هستند. مطابق با آمار در روزهای اخیر استفاده از تلگرام به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

ضرر اقتصادی فیلترینگ بر کشور

نت بلاکس که سازمان مردم نهاد برای رصد امنیت سایبری و حکومتی اینترنت است، گزارش کرده است که قطعی اینترنت در ایران در هر ساعت یک و نیم میلیون دلار ضرر برای اقتصاد کشور به بار آورده است. این مقدار معادل ۴۵ میلیارد تومان است که رقم قابل توجهی می‌باشد.

برای اینکه بزرگی این ضرر را تخمین بزنید، بهتر است بدانید که درآمد نفتی ایران در سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین، در طی ۱۰ روز اول فیلترینگ اینیستاگرام معادل درآمد سالانه نفتی کشور با ۶۱ دکل نفتی می‌باشد.

فیلترینگ اینستاگرام چه درس‌هایی به ما می‌آموزد؟

همانطور که می‌دانید اینیستاگرام انقلابی در دنیای کسب و کار به وجود آورده است. در صورتی که فیلترینگ رفع نشود شما هیچگاه نباید از حرکت در مسیر توسعه کسب و کار بردارید.

در این زمینه، شبکه‌های دیگر ارتباطی و تبلیغاتی وجود دارند که نباید از آنها غافل شد. برخی از این شبکه‌ها عبارتند از:

تاثیرات پنهان فیلترینگ اینستاگرام بر تضعیف بخش خصوصی و سایر حوزه‌ها

علاوه بر تاثیرات منفی فیلترینگ بر حوزه‌های آشکار اقتصادی که شامل ورشکستگی کسب و کارهای اینترنتی، تعدیل نیروها و افزایش بیکاری و… بود، نباید از تاثیرات پنهان آن غافل شد. بهتر است بدانید که محدودیت‌های اینترنتی دارای تاثیرات غیر مستقیم و پنهانی نیز بوده‌اند که از جمله آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • کاهش یک سوم از درآمد شرکت ملی پست مطابق با گزارش مدیرعامل این شرکت
  • کاهش نقل و انتقالات مالی در نتیجه کاهش فروش کسب و کارهای اینترنتی
  • کاهش گردش مالی بانک‌ها و در نتیجه آن کاهش سوددهی
  • تاثیر بر بازار کالاها

تاثیر فیلترینگ اینستاگرام بر کاهش ورود گردشگران به کشور

یکی از حوزه‌های عینی آسیب دیده از فیلترینگ اینیستاگرام بخش گردشگری بوده است که مهمترین آسیب مربوط به جذب توریسم در میانه برگزاری جام جهانی قطر بوده است.

در واقع، مطابق با گزارشات اخیر کندی اینترنت و تصویرسازی‌های اخیر مردم جهان از ایران باعث کنسل شدن بیش از ۹۰ درصد تورهای ورودی شده است. این امر باعث رکود در گردشگری داخلی، خارجی و تورهای ورودی شده است.

افزایش بیکاری؛ از تاثیرات فیلترینگ اینستاگرام بر بازار دیجیتال مارکتینگ

مطابق با نظرسنجی از ۴۰ فعال اقتصادی در روزنامه دنیای اقتصاد میزان آسیب به کسب و کارها از میان افرادی که از آنها نظرسنجی شد، ۹۷ درصد بوده است. همچنین ۶۷ درصد از این افراد اعلام کرده‌اند که اختلالات اینترنت باعث اعمال خسارت اعتباری به کسب و کار آنها شده است.

این آمارها و سایر آمارهای انجام گرفته نشان از آینده اشتغال و وضعیت بیکاری در کشور دارند. به طور کلی، گزارشات حاکی از آن است که امکان دارد ۴۵ درصد از کسب و کارها به طور کلی ورشکسته شوند. از طرفی، ۵۵ درصد بقیه هم به فکر تغییر شغل هستند. این رخداد به طور حتم باعث تعدیل نیرو و تعطیل شدن بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه‌ها خواهد شد.

در کل، می‌توان چنین اظهار نمود که سه گروه به خاطر فیلترینگ اینیستاگرام ضربه شدیدی دیده‌اند که در زیر به شرح آنها می‌پردازیم:

اکوسیستم استارتاپی و کسب و کارهای بزرگ

این کسب و کارها از اینیستاگرام به عنوان یک کانال تبلیغاتی مهم استفاده می‌کردند. هم اکنون با فیلتر شدن این شبکه اجتماعی میزان فروش این افراد ۵۰ تا ۷۰ درصد افت داشته است.

علاوه بر آن، این موضوع به همراه سایر شرایط کشور باعث کاهش فروش به میزان خیلی زیاد شده است. در نتیجه، بسیاری از افراد مشغول در زمینه فروش کار خود را از دست داده‌اند.‌ علاوه بر آن، این موضوع باعث ضعیف شدن اکوسیستم هم شده است.

کسب و کارهای کوچک و خانگی که از اینستاگرام درآمدی داشتند

این مشاغل بیشترین ضربه را از فیلترینگ به خود دیده‌اند. با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که مشاغل کوچک برای به کار انداختن کسب و کارشان انجام داده‌اند با کاهش فروش، آنها باید با دست خالی پاسخگوی حقوق نیروها، چک و… باشند.

متخصصین شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام

با توجه به استقبال زیادی که از شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام شده بود، استخدام متخصصین در حوزه سوشال مدیا بسیار بیشتر بود. به همین دلیل، بسیاری از افراد در این حوزه آموزش دیده بودند تا شاید مطابق با تخصصی که دارند، شغلی برای خود دست و پا کنند.

با این وجود، با فیلترینگ اینیستاگرام سرمایه این افراد برای آموزش و سابقه فعالیتی آنها عملا کاری بیهوده تلقی شد. این افراد باید دوباره به دنبال حرفه جدید و یادگیری مجدد آن باشند و از صفر شروع کنند. می‌توان چنین اظهار کرد که هم اکنون ما یک موقعیت شغلی مناسب را با فیلتر اینیستاگرام به نابودی می‌کشیم.

در روزهای اخیر با افزایش افراد جویای کار در لینکدین و سایر شبکه‌های کاریابی متوجه می‌شویم که شغل بسیاری از افراد با اعمال فیلترینگ تحت الشعاع قرار گرفته است. در واقع، این افراد به دلیل مواجه شدن با مشکلات اقتصادی در حرفه خود جویای کار در سایر زمینه‌ها هستند.

ذکر این نکته هم ضروری است که افراد فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ هم اکنون در زمینه ادامه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دچار تردید شده‌اند. این افراد با راه‌اندازی کسب و کار خود در اینیستاگرام زمان و سرمایه زیادی را برای توسعه و رشد کانال فروش خود صرف نموده‌اند.

بنابراین، با وجود کانال‌های دیگری برای فعالیت نظیر سئو، گوگل ادز و … ترس این را دارند که گوگل هم از دسترس خارج شود.

بی اعتمادی به تبلیغات دیجیتال

محدودیت‌های اینترنت و فیلترینگ دارای تبعات مختلفی است که تبلیغات دیجیتال و فعالیت این مجموعه یکی از آنهاست. در طی یک ماه اخیر شاهد کاهش ۵۳ درصدی در کمپین‌های تبلیغات آنلاین و کاهش ۳۱ درصدی در تعداد تبلیغ دهندگان بوده‌ایم. مطابق با آمار متوجه می‌شویم که سهم تبلیغات در این زمینه حدود ۱۰ درصد از کل هزینه تبلیغات کشور بوده است.

کارشناسان پیش بینی کرده بودند که این سهم در طی سال‌های اخیر با روند رو به رشدی همراه باشد که متاسفانه هم اکنون چشم انداز روشنی وجود ندارد.

بهتر است بدانید که تبلیغات دیجیتال قسمت مهمی از اقتصاد دیجیتالی کشور را تشکیل می‌دهد که در طی روزهای اخیر آسیب زیادی به خود دیده است. در واقع، موضوع فیلترینگ و اختلالات اینترنتی سبب شده است که بیش از نیمی از کمپین‌های تبلیغاتی فعال متوقف شوند.

به طور کلی، ایران از نظر اقتصاد دیجیتال دارای سهمی در حدود ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور بوده است. هم اکنون، با وضعیت پیش آمده همین ۶ درصد هم نیاز به بازآفرینی برای برگشت به حالت قبلی دارد.

زیان‌های اقتصادی ناشی از فیلترینگ اینستاگرام

اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی برای زیان‌های وارده از فیلترینگ اینستاگرام داشته باشیم، می‌توان دسته بندی زیر را ارائه کرد:

  • کاهش ۹۵ درصد تبلیغات در اینیستاگرام
  • بیکاری بیش از دو میلیون کسب و کار ایرانی
  • کاهش درآمد ۹ میلیون نفر وابسته به درآمد اینیستاگرام
  • کاهش فروش ۸۰ درصد از کسب و کارهای اینترنتی
  • کاهش ۷۰ درصد تراکنش پرداخت یارها
  • کاهش ۹۷ درصدی بازدید از صفحات کسب و کارها در اینیستاگرام

تمامی این زیان‌ها داراي تبعات زیر هستند:

  • افزایش بیکاری
  • کاهش سرمایه اجتماعی
  • رکود در بازار خرده فروشی آنلاین
  • افزایش دستفروشی
  • نابودی اقتصاد مردم محور و نابودی اقتصاد دیجیتال

شایان ذکر است که با ادامه روند فیلترینگ اینستاگرام کسب و کارهای مختلف با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. این موضوع در طی فیلتر تلگرام هم روی داده بود. با این وجود، به دلیل نبود جایگزین برای کسب و کارهای آنلاین به جای اینیستاگرام ضربه وارد شده به کسب و کارها بیشتر از ضربه وارده از فیلترینگ تلگرام خواهد بود.

در واقع، مشاغل آنلاینی که به دنبال تولید محتوای ارزشمند بودند، از طریق اکسپلور اینیستاگرام به اهدافشان دست می‌یافتند. این موضوع شرایط فوق‌العاده‌ای بود که آنها بتوانند خدمات خود را در معرض دید میلیون‌ها کاربر قرار دهند.

نتیجه گیری

موضوع فیلترینگ اینیستاگرام در روزهای اخیر پیامدهای منفی بسیاری دربر داشته است که در این میان نمی‌توان از تاثیر فیلترینگ اینستاگرام بر بازار دیجیتال مارکتینگ چشم پوشی کرد.

این موضوع تا جایی پیش رفته است که باعث تعطیلی و از بین رفتن برخی از مشاغل نظیر ادمینی اینیستاگرام و… شده است که زحمت زیادی برای کسب تجربه در این زمینه متحمل شده بودند. امیدواریم که مسئولین به زودی چاره‌ای برای این مشکل اتخاذ کنند.

بالاخره یک خبر نسبتا خوب!

نکته مهم برای کسانی که تا الان مشغول اینستاگرام مارکتینگ بودند و به صورت حرفه ای این کار را انجام می دادند، این است که با توجه به نزدیک بودن مشاغل دیجیتال مارکتینگ به هم، می توانند سایر آموزش های بازاریابی دیجیتال از جمله آموزش های زیر را ببیند و با توجه به سلیقه خود در یک موضوع خبره شوند.

1- مجموعه آموزش‌های طراحی سایت که به 2 صورت در وبسایت آموزشگاه دارکوب موجود است:

2- آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت

3- آموزش برنامه نویسی موبایل با React Native

و همچنین سایر آموزش ها که هرکدام به صورت جداگانه موجود است. برای مشاهده تمامی آموزش های دارکوب وارد صفحه اصلی آموزشگاه دارکوب شده و در آنجا 6 ضلعی های آموزش را مشاهده می فرمایید.