آموزش طراحی اپلیکیشن موبایل

  • نویسنده : راضیه محمودی فرد
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=4718
آموزش طراحی اپلیکیشن موبایل

با آموزش طراحی اپلیکیشن موبایل، می‌توانید راه‌های مختلفی را طی کنید، مثلا به عنوان یک توسعه‌دهنده آزاد کار کنید یا تصمیم بگیرید که حرفه‌ای را دنبال کنید، که می‌تواند حقوق مناسب و چشم‌انداز شغلی پردرآمدی را ارائه دهد. طبق مطالعات در سال 2021 کاربران به ازای هر دقیقه تقریبا مبلغ 320 هزار دلار را از طریق فروشگاه‌های اپ استور هزینه کردند.

این رقم در مقایسه با سال 2020 رشد حدودا 20 درصدی را نشان می‌دهد اکنون که در سال 2022 قرار داریم میانگین زمان صرف شده برای اپلیکیشن های موبایل به 4.8 ساعت در روز رسیده است که گفته می‌شود پول در بازار حکمرانی می‌کند. در واقع کاربران نه ‌تنها زمان بیش‌تری را با دستگاه‌های موبایلی خود سپری می‌کنند؛ بلکه در این راستا حاضر به پرداخت بخشی از درآمد خود نیز هستند؛ درآمدی که امروزه کسب آن چندان هم آسان نیست. در این مقاله شما راهنمایی می‌کنیم تا مناسب ترین زبان و بهترین آموزشگاه را برای یادگیری طراحی اپ موبایل انتخاب کنید.

آموزش طراحی اپلیکیشن م.بایل

اپلیکیشن و انواع آن

همان طور که می‌دانید اَپلیکیشن موبایل یک برنامه رایانه‌ای یا نرم افزار کاربردی است که طراحی شده تا روی تلفن هوشمند، تبلت و ساعت هوشمند و دیگر دستگاه های همراه اجرا شود.

در گذشته، ساختار اصلی تلفن های همراه محدود به تماس و ارسال پیام به فرد دیگر بود و تنها قابلیت های اضافه تر آن ها شامل ماشین حساب، رادیو، ساعت و … بودند، کم کم با بررسی نیاز های عمومی مردم مانند غذا خوردن، خرید کردن، نیاز به ورزش کردن و غیره به این نتیجه رسیدند که می توانند با ساخت اپلیکیشن های هدفمند به این نیاز ها پاسخ موثر بدهند.

همین خط مشی باعث شد تا اپلیکیشن ها حالت ساده ی خود را از دست بدهند و ماهیتی پیچیده و حرفه‌ای پیدا کنند. انواع توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل به شرح زیر است:

  1. توسعه دهنده ios؛ توسعه دهندگان ios برنامه هایی را برای دستگاه های مبتنی بر ios ایجاد و آزمایش می کنند. آنها معمولاً از Xcode به عنوان محیط توسعه دهنده و از زبان Swift به عنوان زبان اصلی برنامه نویسی iOS خود استفاده می کنند.
  2. توسعه دهنده android؛ توسعه دهندگان اندروید مسئول توسعه اپلیکیشن ها برای دستگاه های اندرویدی هستند. آنها برنامه ها را طراحی و توسعه می دهند، سپس کد را برای استفاده از قابلیت عمومی آزمایش می کنند.

 

 سه روش‌ برای ساخت اپلیکیشن اندروید و  iOS وجود دارد

 

  • استفاده از اپلیکیشن سازها

 روش‌های مختلفی برای ساخت اپلیکیشن وجود دارد که یک‌راه مناسب و مقرون‌ به ‌صرفه استفاده از نرم افزار ساخت اپلیکیشن است. این نرم‌افزارها انواع مختلفی دارند: نرم‌افزار تحت وب، نرم‌افزار موبایل و دسکتاپ.

 

مزایای طراحی اپلیکیشن با استفاده از اپلیکیشن سازها:

  • طراحی اپلیکیشن به سریعترین شکل ممکن
  • امکان تعریف محتوا ، ایکن ، رنگ بندی و قالب (شاید در همه اپ سازها به این صورت نباشد)
  • هزینه کمتر و گاها رایگان
  • ساخت اپلیکیشن بدون دانش فنی و بدون نیاز به کدنویسی

 

معایب طراحی اپلیکیشن با استفاده از اپلیکیشن سازها:

  • استفاده از قالب یکسان و برنامه مشابه برای صدها نفر
  • عدم به روز بودن ظاهر و قالب اپلیکیشن ها
  • عدم وجود نوآوری و خلاقیت
  • عدم امکان توسعه و شخصی سازی
  • پذیرفته نشدن بسیاری از اپلیکیشن های ساخته شده با این سرویس ها توسط اپ استور ها
  • عدم به روز بودن طراحی و کدنویسی
  • عدم وجود پشتیبان

 

  • سپردن کار به یک دولوپر

شرکتهای مختلفی شکل گرفتند که کلیه این فعالیتها را برای شما انجام می دهند. و شما با سپردن کار به این شرکتهای با تجربه در وقت و سرمایه خود صرفه جویی خواهید کرد. و از مزیت پشتیبانی و مشاوره نیز برخوردار می‌شوید.

 

  • اقدام به یادگیری زبان اپلیکیشن در شرکت‌های طراح اپلیکیشن

اولین قدم برای آموزش طراحی اپ موبایل این است که شما ابتدا پلتفرم خود را مشخص کنید. پلتفرم های زیادی همچون windows, Android, blackberry, ios و … وجود دارد که میتوانید برای موبایل ها پیدا کنید بهتر است با توجه به هدف و سیستم عامل خود یکی از آن ها را انتخاب کنید اما در بین آن ها Android  و iOS است که به بازار موبایل های هوشمند تسلط دارند.

 

بهترین زبان برای آموزش اپلیکیشن موبایل

اصلی ترین زبان برای ساخت اپلیکیشن زبان جاوا و سوئیفت است اما زبان های برنامه نویسی دیگری هم هستند که میتوان از آنها برای ساخت اپلیکیشن استفاده کرد. برای مثال با ری اکت نیتیو می توان اپیکیشن موبایلی را به زبان جاوا اسکریپت نوشت که هم بر روی سیستم عامل اندروید و هم بر روی سیستم عامل iOS قابل اجرا باشد.

همین ویژگی و پشتیبانی قوی شرکت فیس بوک باعث شده است که روز به روز شاهد پیشرفت این زبان باشیم. برای اهمیت این فریمورک فقط کافی است به این نکته اشاره کنیم که پر مخاطب ترین اپلیکیشن جهان یعنی اینستاگرام (Instagram) به وسیله همین فریم ورک نوشته شده است.

داستان ری اکت نیتیو از این قرار است که ابتدا شرکت فیس بوک (Facebook) بر روی HTML متمرکز بود، تا اینکه مدیران ارشد آن به دنبال برنامه‌ای جدید بودند تا بتواند برای طراحی اپلیکیشن iOS، گزینه هایی از رابط کاربری (UI) تولید کند.

این برنامه React Native نامگذاری شد که در اصل براساس JavaScript  نوشته شده اما با استفاده از HTML کار نمی کند. به عبارتی، می‌توان گفت که React Native از بهترین برنامه هایی مانند Native و جاوا اسکریپت تشکیل و ترکیب شده تا بهترین رابط کاربری را ارائه دهد.

 امروزه، کم و بیش می توان از React Native  در iOS و Android استفاده کرد و اپلیکیشن‌های جدیدی ایجاد نمود. به صورت بدوی، React با پلتفرم UI موجود در Native، متصل و ارتباط داده می‌شود. بدین معنی که، اپلیکیشن شما همانند API موجود در دیگر اپلیکیشن ها، از پلتفرم‌های یکسان Native استفاده می کند.

با استفاده از React Native، تیم توسعه دهنده می تواند دو پلتفرم را حفظ کرده و یک فناوری مشترک را به وسیله React به اشتراک بگذارد. به عبارت دیگر، می توان با استفاده از React Native، با HTML خداحافظی کرد، چون رابط کاربری بهتر و ساده تری را ارائه می دهد. دقیقا به همین دلیل است که این زبان در حال تبدیل شدن به بهترین زبان برنامه نویسی اپلیکیشن است.

شرکت طراحی سایت دارکوب با آموزش React Native و Flutter و ارائه به روزترین مطالب آموزش طراحی اپلیکیشن می تواند شما را در این مسیر همراهی کند.

 

مراحل آموزش ساخت اپلیکیشن

  • تعیین ایده ها و اهداف اپلیکیشن
  • تحقیقات درباره کاربراناپلیکیشن
  • ایجادwireframes برای اپلیکیشن؛ وایر فریم برای دانستن جزئیات بیشتر درمورد هر دکمه، پنجره بازشو و فیلدهای متن بسیار مهم است. وایر فریم یک الگویی است که می توانید در مراحل اولیه آن را ویرایش و تصحیح کنید.
  • زیرساخت اپلیکیشن
  • طراحی بصری اپلیکیشن
  • توسعه اپلیکیشن
  • تست اپلیکیشن
  • انتشار نسخه اصلی برنامه

 

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی اندروید چقدر است؟

سرعت حرفه‌ای شدن در هرکاری کاملا به شما و شرایط شما بستگی دارد. شما می‌توانید در ۳ ماه در یک زبان برنامه نویسی حرفه‌ای شوید و یا می‌توانید همین کار را در ۳ سال انجام دهید. سرعت طی کردن این مسیر کاملا دست شماست! ممکن است شخصی زمان آزاد زیادی داشته باشد و بتواند روزانه ۸ ساعت مفید برای یادگیری و تمرین برنامه نویسی وقت بگذارد.

از آن طرف شخص دیگری باشد که دانشجو یا شاغل است و روزانه ۴ ساعت می‌تواند یادگیری و تمرین مفید داشته باشد. طبیعی است که نفر اول، زودتر به هدفی که دارد می‌رسد و زودتر می‌تواند مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای را طی کند.

 

آیا یکبار یادگیری برنامه نویسی اپ موبایل، کافیست؟

اندروید و برنامه نویسی آن روز به روز درحال گسترش و تغییر است. سرعت این تغییرات بیش از پیش در حال افزایش است، بنابراین اگر می‌خواهید همیشه یک برنامه نویس حرفه‌ای باشید،‌ یادگیری باید جزو عادت‌های اصلی شما باشد. اگر فقط به دنبال یک دانش اولیه باشید و دیگر به سراغ آپدیت و بروز کردن خودتان نروید، بعد از مدتی دانش شما قدیمی و بدون کاربرد می‌شود.

 

کلام آخر

در آینده طراحی اپلیکیشن ها برای کسب و کار ها مانند طراحی سایت، بسیار برای کسب و کارها مهم می شود. همین امر شما را ملزم به ساخت اپلیکیشن برای بیزنس مورد نظرتان می‌کند. شما می‌توانید برای طراحی اپلیکیشن از خدمات طراحی اپلیکیشن تیم دارکوب بهره‌مند شوید و اپ های قدتمندی برای کسب و کار خود سفارش دهید.

اگر هم قصد یادگیری دارید دوره آموزش طراحی اپلیکیشن موبایل با آموزش React Native به صورت حضوری و غیر حضوری در آموزشگاه فناوری اطلاعات دارکوب با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای برگذار می‌شود. همچنین می‌توانید با خرید فایل از این آموزش ها بهره مند شوید.