آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=1710
اگر به دنبال مقاله ای در رابطه با آموزش تولید محتوا و SEO می گردید، آدرس را درست آمده اید.
سئو محتوا بخش کلیدی هر استراتژی SEO است. بدون محتوا، رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو تقریبا غیرممکن است. بنابراین نوشتن و ساختاردهی محتوای با کیفیت، بسیار مهم است. نوشتن مقاله با استفاده از بهینه سازی موتور جستجو به مهارت خوب نوشتن، نیاز دارد. قرار دادن استراتژیک کلمات و عبارات کلیدی در متن و درج لینک ها، باعث افزایش خوانندگان صفحه شما می شود.
به شما پیشنهاد می کنم که مقاله تحلیل Seo سایت را نیز مطالعه بفرمایید. البته راهنمای پیش روی شما، مهمترین زمینه های محتوای Seo را پوشش می دهد، بنابراین اگر می خواهید نحوه تولید محتوای دارای رتبه بندی را بیاموزید، تا انتها همراه ما باشید.
SEO محتوا به تولید محتوایی گفته می شود که به صفحات وب شما کمک می کند تا در موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشند. این مقوله شامل همه مواردی است که با نوشتن و ساختاردهی مطالب در وب سایت شما انجام می شود.
سه عنصر اصلی وجود دارد که شما باید برای تولید محتوای باارزش که باعث می شود وب سایت شما از رتبه خوبی برخوردار شود، در نظر بگیرید:
سئو محتوا از این جهت مهم است که موتورهای جستجو مانند Google وب سایت شما را بررسی و می خوانند، بنابراین کلماتی که در سایت خود استفاده می کنید، تعیین کننده ی این هستند که آیا سایت در صفحات نتایج جستجو، رتبه بندی شود یا خیر. البته در این بین وب سایت شما باید به خوبی طراحی شده و دارای یک رابط کاربری عالی باشد، همچنین تمام موارد فنی که باعث رتبه بندی بهتر سایت می شوند را نیز پوشش داده باشد. اما همانطور که گفته شد، بدون تولید محتوای با کیفیت خوب، سایت شما در موتورهای جستجو شانسی ندارد.
قدم اولی که در رابطه با تولید محتوای سئو خواهیم برداشت، به جستجوی کلمات کلیدی منتهی می شود.
در واقع مرحله ای است که شما در آن به ایجاد لیست گسترده ای از کلمات کلیدی می پردازید که می خواهید برای رتبه بندی از آنها استفاده کنید. هر استراتژی SEO محتوا باید با تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع شود، زیرا اگر مایل هستید ترافیکی ارزشمند به سایت خود روانه کنید، باید بدانید که مخاطبان شما در جستجوی چه چیزی هستند. تحقیقات کلمه کلیدی به شما کمک می کند اصطلاحاتی را که باید رتبه بندی کنید، کشف نمایید.
اگر تحقیق کلمات کلیدی خود را به درستی انجام دهید، باید یک نمای کلی از اصطلاحاتی که مردم استفاده می کنند و عباراتی که می خواهید صفحات سایت شما بواسطه آنها مورد جستجو قرار گیرند، داشته باشید. اکنون این نمای کلی به عنوان راهنمای نوشتن محتوا، در وب سایت شما عمل خواهد کرد.
با تحقیق صحیح کلمات کلیدی مشخص خواهد شد که مخاطب شما از کدام عبارات جستجو استفاده می کند، که این امری مهم است. بهینه سازی سئو محتوا برای کلماتی که مردم از آن استفاده نمی کنند منطقی نیست. انجام تحقیقات مناسب درباره کلمات کلیدی به شما اطمینان می دهد که از کلمات مشابه با آنچه مخاطب مورد نظر شما جستجو می کند، استفاده می کنید، بنابراین اکنون کل تلاشی که برای بهینه سازی وب سایت انجام می شود را، ارزشمند می کند.
ما تمایل داریم که کلمه keyword را همیشه استفاده کنیم، اما لزوما به این معنی نیست که باید فقط یک کلمه باشد. برای مثال WordPress SEO و Google Analytics plugin هر دو کلمه کلیدی هستند.
کلمات کلیدی بخصوص و معمولا طولانی، به عنوان کلمات کلیدی دم بلند نامیده می شوند که در جایگاه مناسب خودشان به کار می روند. هر چه اصطلاح جستجو طولانی تر و خاص تر باشد، رتبه بندی برای آن اصطلاح آسانتر خواهد بود.
ارائه دقیق تعداد کلمات کلیدی که باید روی آنها تمرکز کنید بسیار دشوار است. شما هر تعداد کلمه کلیدی که مربوط به کارتان است را پیدا کنید، حتی اگر 500 کلمه یافتید نگران نباشید، قرار نیست همه را در یک متن بگنجانید.
اگر دامنه ی بیزینس شما کوچک هم باشد، احتمالا با چند صد کلمه کلیدی مواجه خواهید شد. اما لازم نیست بلافاصله برای همه ی اینها صفحه ایجاد کنید. نکته مهم در مورد داشتن سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس این است که می توانید به تدریج محتوا اضافه کنید. به این فکر کنید که دوست دارید بلافاصله برای کدام کلمات کلیدی، جستجو و رتبه بندی شوید. پس قبل از آن باید تعیین کنید که اولویت های شما چیست و سپس برای تولید محتوای خود برنامه ریزی نمایید.
طبقه بندی کلمات کلیدی امری ضروری است. برخی از کلمات کلیدی بسیار رایج و رقابتی یا به اصطلاح Head هستند، در حالی که برخی دیگر کلمه های کمتر معمول یا به اصطلاح Tail هستند. تصمیم بگیرید که مهمترین و حیاتی ترین کلمات کلیدی یعنی آنهایی که برای وب سایت شما ترافیک کافی ایجاد می کنند و به بهترین وجه، متناسب با کسب و کار شما هستند، کدامند.
بعد از کمی فکر در این باره، احتمالا فقط تعداد کمی از کلمات کلیدی عمومی را برای بیزینس خود در اختیار خواهید داشت و بقیه ی آنها فیلتر شده و بیشتر در tail قرار دارند (کمی جلوتر درباره این کلمات کلیدی بیشتر صحبت خواهیم نمود).
سئو محتوا که روی رایج ترین کلمات کلیدی متمرکز است، باید در صفحات سطح بالای وب سایت شما قرار گیرند. صفحات سطح بالا همان صفحه اصلی (homepage) و صفحاتی که یک درجه از صفحه اصلی پایین تر هستند، را گویند. از آن طرف تولید محتوای متمرکز بر روی کلمات کلیدی دم بلند، باید بیشتر در جاهایی مانند انتهای سایت تعبیه شوند.
همانطور که مشغول تحقیق درباره کلمات کلیدی هستید، فکر کردن در مورد هدف جستجوی کاربران، واقعا نتیجه خوبی دارد. آیا آنها وقتی کلمه کلیدی شما را به عنوان اصطلاح جستجو، وارد می کنند، به دنبال اطلاعات هستند؟ یا هدف آنها صرفا خرید چیزی است؟ قصد کلمات کلیدی، در کلمه ای کلیدی مانند “مبل راحتی چرمی بخرید” یا “نحوه آموزش توله سگ” کاملا روشن است. اما همیشه اینقدر ساده نیست.
افراد می خواهند از یک وب سایت خاص بازدید کنند، اما به جای اینکه URL را وارد کنند، اصطلاحی را در موتور جستجو وارد می کنند.
افراد در تلاش هستند تا پاسخی برای یک سوال یا اطلاعات خاص در مورد یک موضوع ویژه پیدا کنند.
افراد می خواهند در آینده نزدیک، چیزی خریداری کنند و قبل از خرید کردن، در حال تحقیق برای آن کالا هستند.
افراد پس از انجام جستجو به منظور قصد تجاری خود (نوع سوم)، به دنبال خرید چیزی می گردند.
موتورهای جستجو همیشه در تلاش هستند تا به نیازهای دقیق افراد پاسخ دهند و آنها در حدس زدن قصد افراد، هر روز بهتر و بهتر می شوند. به بیان ساده، اگر 95٪ از افرادی که “تعویض لاستیک اتومبیل” را جستجو می کنند، تنها قصد اطلاع رسانی دارند و شما قصد معامله برای فروش لاستیک را دارید، احتمالا بیشتر اوقات در رتبه بندی وارد نخواهید شد.
هنگام انجام تحقیق درباره کلمات کلیدی، می توانید اطلاعات زیادی از صفحات نتایج (SERP) بدست آورید. اگر می خواهید بدانید که هدف افرادی که از کلمات کلیدی شما استفاده می کنند چیست، به سادگی آن کلمات کلیدی را گوگل کنید و به نتایج جستجو نگاهی بیندازید. سعی کنید تولید محتوای شما به گونه ای باشد که به نیاز هر کلمه کلیدی بدست آمده، پاسخ دهد.
چندین ابزار رایگان برای کمک به شما در تحقیقات کلمات کلیدی در دسترس است، که ما برای طولانی نشدن مقاله فقط به نام آنها بسنده می کنیم:
استراتژی کلمه کلیدی شما ثابت نیست و باید در کنار شرکت و وب سایت شما تغییر و تکامل یابد. شما باید در راس تغییرات شرکت خود باشید و همزمان استراتژی خود را تطبیق دهید. اگر فروشگاه آنلاین شما شروع به فروش محصولات جدید می کند، لیست خود را با کلمات کلیدی بیشتر، گسترش دهید. اگر شما به دنبال مارکت های جدید هستید، بسیار مهم است که کلمات کلیدی شما نیز به سمت این مارکت های جدید باشند.
چندین استراتژی مختلف برای کلمات کلیدی وجود دارد که می توان آنها را اتخاذ نمود. یکی از آنها شروع تلاش برای رتبه بندی کلمات کلیدی long tail و پس از آن هدف قرار دادن کلمات کلیدی عمومی تر است. اما همچنین می توانید با تمرکز بر روی کلمات کلیدی عمومی شروع کنید و سپس کلمات کلیدی long tail را هدف قرار دهید. علاوه بر آن شما می توانید فعالیت های بیشتری را دنبال کرده، رویکرد خود را گسترش دهید و محتوای بیشتری درباره کارهای مختلف اضافه کنید، یا می توانید همه را به طور همزمان انجام دهید.
دومین جنبه مهم سئو محتوا، ساختار سایت شماست. ابتدا توضیح می دهیم که چرا ساختار سایت مهم است، سپس به شما نشان می دهیم که ساختار ایده آل سایت چگونه باید باشد. همچنین نکاتی در مورد چگونگی بهبود ساختار سایت، بدون ایجاد اختلال در هسته اصلی وب سایت، ارائه می دهیم.
حتما دلیلی وجود دارد که ساختار سایت یک فاکتور مهم رتبه بندی است و بنابراین برای سئو محتوا ضروری می باشد.
نحوه ساختار سایت شما به Google سرنخ های قابل توجهی در مورد مکان یافتن مهمترین مطالب می دهد. ساختار سایت تعیین می کند که آیا یک موتور جستجو می فهمد سایت شما درباره چیست یا خیر، همچنین باعث می شود به راحتی محتوای مربوط به سایت شما پیدا و فهرست شود. بنابراین یک ساختار خوب سایت، منجر به رتبه بندی بالاتر در Google خواهد شد.
با ایجاد چنین ساختاری می توانید از مطالب موجود که لینک های دیگران را از قبل به خود جلب کرده است، برای کمک به رتبه بندی صفحات دیگر نیز استفاده کنید. ساختار سایت به پخش برخی از لینک های مرتبط با صفحات دیگر در سایت، کمک خواهد کرد. در یک سایت تجاری، این بدان معنی است که شما می توانید از محتوای با کیفیتی که نوشته اید، برای افزایش رتبه موتور جستجو، در صفحات فروش خود نیز استفاده کنید.
در حالت ایده آل، شما باید ساختار سایت خود را مانند هرم در نظر بگیرید. بالای هرم، صفحه اصلی شما و در صفحه اصلی هم لینک هایی به برخی دیگر از صفحات مانند صفحات دسته بندی وجود دارد. این صفحات نیز، به نوبه خود به صفحات بیشتری لینک دارند.
در یک استراتژی موثر تولید محتوای سئو، استراتژی کلمات کلیدی و شیوه ساختار سایت با هم کار می کنند. در یک استراتژی مناسب، به کلمات کلیدی متداول و رقابتی و همچنین عبارات جستجوی long tail پرداخته می شود. شما باید دوگانگی مشابهی در ساختار سایت خود ایجاد کنید. صفحاتی که روی عبارات جستجوی رایج تری تمرکز دارند باید در هرم شما بسیار زیاد به نظر برسند، در حالی که صفحات بهینه شده برای کلمات کلیدی طولانی تر، در قسمت پایین ساختار سایت شما ظاهر می شوند. این صفحات در پایین هرم، باید به درستی به صفحات بالاتر در هرم، پیوند داشته باشند.
اگر در مورد SEO محتوا جدی هستید، به احتمال زیاد از قبل یک وب سایت دارید، پس ممکن است کمی دیر باشد که ساختار سایت خود را به روش هرمی تنظیم کنید. اما ناامید نشوید، هنوز کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود ساختار سایت و سئو محتوای خود انجام دهید.
باید تلاش خود را بر روی مقالات اصلی متمرکز کنید. اینها مقالاتی هستند که شما بیشتر از همه به آنها افتخار می کنید و بیشتر به هدف و ماموریت وب سایت شما می خورند. شما قرار است بیشترین رتبه را برای این مقالات کسب کنید. اگر هنوز تصمیم نگرفته اید که کدام یک از مقاله های شما مهمترین است، اکنون زمان آن است که درباره آن فکر کنید. این مقالات را بهترین موارد در وب سایت خود قرار دهید، به آنها TLC اضافی داده و مرتبا آنها را آپدیت نمایید.
پس از تصمیم گیری در مورد متن و مقاله های ارزشمند خود، اطمینان حاصل کنید که از تمام مقالات tail به آن قسمت های اصلی لینک داده اید. به این ترتیب، Google می داند کدام مقاله را در بالاترین رتبه قرار دهد.
سایت شما از افزودن برچسب ها بهره مند خواهد شد. برچسب ها (tags) و طبقه بندی ها (taxonomies) ساختار بیشتری به سایت شما می دهند، یا حداقل Google آن را بهتر درک می کند. این موارد مقالات شما را درباره موضوعات مشابه گروه بندی می کنند، اما در استفاده از آنها زیاده روی نکنید. برخی از افراد برچسب های زیادی برای مقالات خود قرار می دهند و متوجه نیستند که استفاده از برچسب های زیاد منجر به ایجاد یک وب سایت گیج کننده و ساختار نامناسب می شود.
محتوای سئو یکسان، می تواند در چندین مکان مختلف در سایت شما ظاهر شود. به عنوان یک خواننده، هنوز هم محتوایی را که دنبالش بودید پیدا می کنید، اما دقت کنید که یک موتور جستجو، نمی خواهد همان محتوای یکسان را دو بار نشان دهد و کماکان باید چیزی را برای نمایش در نتایج جستجو انتخاب نماید.
علاوه بر این، وقتی سایر وب سایت ها به محصول شما لینک می دهند، احتمالا برخی از آنها به URL اول پیوند می خورند، در حالی که برخی دیگر به URL دوم لینک می دهند. اما اگر همه این موارد تکراری به یک URL لینک دهند، شانس شما برای رتبه بندی کلمه کلیدی مربوطه، بسیار بیشتر خواهد بود.
آیا باید مطالب قدیمی را حفظ کنید؟ به طور خلاصه، می توانید آن را آپدیت کنید، ادغام کرده یا مسیرش را تغییر دهید، که همه ی اینها بخشی از اصلاح و نگهداری منظم محتوای سئو است.
اگر محتوا مربوط یک صفحه قدیمی است، آن را حذف کنید. هر چند ممکن است لینک های ارزشمندی به آن صفحه داشته باشید. بنابراین وقتی صفحه شما دیگر وجود ندارد، می بایست URL را به یک مسیر دیگر هدایت کنید.
اصطلاح “محتوای یتیم” به مقالاتی گفته می شود که هیچ لینکی از سایر مقالات یا پست های شما ندارند. به همین دلیل، یافتن این مقالات چه توسط گوگل و چه توسط کاربران سایت شما دشوار است. Google، این مطالب را اینگونه تلقی می کند که از اهمیت کمتری برخوردار هستند. بنابراین، اگر مقاله ای برای شما مهم است، با پیوند دادن به آن مقاله از سایر مطالب مرتبط، آن را برای گوگل و بازدیدکنندگان سایت، روشن کنید.
سومین و آخرین جنبه استراتژی موفقیت آمیز SEO محتوا، نوشتن متن است. شما باید مقالاتی بنویسید که برای خواندن جذاب باشند و این باعث می شود مخاطبان همچنان در وب سایت شما بمانند، در عین حال، محتوای سئو خود را برای گوگل جذاب کنید. اما برخی از افراد بسیار فراتر رفته و مطالب خود را چنان آشکار بهینه می کنند که خواندن آنها وحشتناک می شود. دقت کنید ما به شما پیشنهاد می کنیم متن خود را برای جستجو بهینه کنید، اما بدون اینکه بر اصل ایده یا خوانایی متن لطمه زده و تاثیر منفی بگذارد.
اولین نیاز برای تولید محتوای با کیفیت بالا، نوشتن یک متن بدیع و ابتکاری است. پست وبلاگ یا مقاله ی شما باید تازه، جدید و یونیک باشد. در واقع باید با سایر پست ها و مقالات وبلاگ ها که قبلا در اینترنت وجود داشتند، متفاوت باشد. در یک کلام، شما باید محتوایی بنویسید که مردم مایل به خواندن آن باشند.
اگر تحقیق واژه های کلیدی خود را به خوبی انجام داده باشید، در نهایت با یک لیست طولانی از عباراتی که مایل هستید با آنها جستجو شوید، مواجه اید. این لیست از اصطلاحات می تواند راهنمای انتخاب های شما باشد. بنابراین شما باید اطمینان حاصل کنید که برای پست وبلاگ خود، ایده اصلی دارید و در آن ایده، کلمه کلیدی مورد نظر، جایگاه برجسته ای دارد.
یک محتوای سئو بدیع و ابتکاری، لزوما به معنای محتوای کاملا جدید نیست. البته، اگر داستان شما کاملا جدید باشد، به طور خودکار معنای اوریجینال بودن، به خود می گیرد. همچنین بدانید که ارائه ی نظر حرفه ای خود در مورد یک موضوع خاص، نیز به عنوان محتوای اصلی و یونیک محسوب می شود. علاوه بر آن زاویه دید شخصی شما نسبت به یک موضوعی، باعث می شود محتوای شما منحصر به فرد و بدیع بنظر برسد.
اگر می خواهید محتوای یونیکی بنویسید، باید در مورد مخاطبان و کسانی که قرار است این مطلب برایشان جذاب باشد، فکر کنید. همچنین در ادامه از خود بپرسید:
فکر کردن و یافتن پاسخ این سوالات به شما کمک می کند تا ایده ای ناب و بدیع، برای پست یا مقاله خود بیابید.
طراحی محتوا فرآیندی است که به شما کمک می کند تا براساس نیاز واقعی کاربر، به تولید محتوا بپردازید. البته این تنها بدین معنا نیست که آنچه را که کاربر شما خواهان آن است بفهمید، بلکه بیشتر روی آنچه کاربر واقعا نیاز دارد متمرکز است و به او امکان می دهد تا آن محتوا را به زبان و فرمت مورد نیاز خود بدست آورد.
طراحی محتوا فقط یک تکنیک نیست که به شما کمک می کند محتوای بهتری تولید کنید، این یک متد جدید برای تفکر در مورد محتوا است. صحبت کردن درباره محتوای کاربر محور آنقدر مفصل است، که امیدوارم در یک مقاله دیگر فرصتی برای شرح آن مهیا شود.
یک نیاز اصلی برای نوشتن محتوای با کیفیت بالا، نوشتن محتوایی است که به راحتی قابل خواندن باشد. خوانایی هم برای مخاطبان سایت و هم برای Google مهم است. خوانایی در مورد بسیاری از عوامل از جمله ساختار متن، طول جمله و نوشتن پاراگراف های واضح می باشد.
اگر متن شما به خوبی ساختار یافته و به وضوح نوشته شده باشد، خوانندگان پیام شما را درک می کنند، اما شاید مهمتر از این، به Google نیز کمک کند تا درک بهتری از محتوای شما داشته باشد. پس اگر پیام اصلی شما برای گوگل واضح تر باشد، به احتمال زیاد پست شما در موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب خواهد کرد.
با هوشمندتر شدن گوگل، درک بهتر مطالب در سایت ها هم شروع شد. گوگل قرار نیست که فقط ببیند یک کلمه کلیدی چند بار در یک صفحه ظاهر شده است. او همچنین محتوای مربوطه را برای مواردی مانند اصطلاحات و عبارات مشترک، کلمات مرتبط و مترادف، در نظر می گیرد. علاوه بر این همانطور که قبلا ذکر شد، Google قادر است سوالات و قصد کاربران را بهتر درک کند. یعنی سعی می کند هدف جستجو کاربر را تعیین کند و بفهمد که آیا او به دنبال یک محصول است یا فقط اطلاعات می خواهد؟ و کدام صفحات بیشتر با این هدف متناسب هستند؟
تمام این تحولات به این معنی است که شما باید بیش از این که بطور مداوم از کلمه کلیدی خود استفاده کنید، به کلماتی که در اطراف آنها نیز استفاده می شوند، فکر کنید. برای مثال Yoast SEO Premium به شما امکان می دهد تا محتوای سئو خود را با مترادف ها بهینه کنید و افزودن متن به مقالات شما را حتی ساده تر می کند.
آخرین نیاز برای نوشتن محتوای با کیفیت بالا، اطمینان از بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو است. شما می خواهید محتوای سئو شما به راحتی پیدا شود. قابلیت کشف با افزایش احتمال اینکه Google محتوای شما را برای صفحات نتیجه انتخاب کند، ارتباط دارد. مهم است که پس از نوشتن یک پست اوریجینال و خواندنی، این مرحله آخر را هم بگذرانید.
Yoast SEO به شما کمک می کند کمی بیشتر متن خود را تغییر دهید. اگر مقاله خود را نوشتید، روی آن ایده اصلی متمرکز شده اید و خوانایی پست خود را بهینه کرده اید، باید نگاهی به تجزیه و تحلیل SEO در Yoast SEO بیندازید. گلوله های قرمز و نارنجی نشان می دهد که کدام یک از جنبه های قابل کشف شما باید کمی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
سئو محتوا می تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد:
اینها فقط برخی از انواع اساسی محتوای سئو است و اجازه ندهید این لیست شما را محدود کند .
سئو محتوا، بخش بزرگی از Seo است. این شامل تمام جنبه های نوشتن و ساختاردهی مطالب در وب سایت شما است. برای مثال استفاده درست و بجا از تیترها و هدرها، نامگذاری مناسب برای عکس ها، قرار دادن متن alt برای تصاویر، استفاده از لیست ها و دسته بندی محتوا، لینک سازی، آپدیت مطالب و… جز سئو محتوا می باشند.
همانطور که می دانید Google، متن وب سایت شما را خوانده و اسکن می کند. الگوریتم Google رتبه بندی سایت شما را عمدتا براساس محتوایی که منتشر می کنید، تعیین می کند و همه ما می دانیم که تولید محتوا اصل کار است. بنابراین، شما باید محتوای سئو خوبی بنویسید، روی کلمات کلیدی مناسب تمرکز کرده و وب سایت خود را به گونه ای ساختار دهی کنید که Google آن را بهتر درک کند.