آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=5678
همانطور که میدانید اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که امکان همرسانی ویدئو و تصویر را به مخاطبان خود میدهد. بدین ترتیب، کسب و کارهای مختلف از آن برای تبلیغ نام تجاری محصول خود استفاده میکنند.
هم اکنون، پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱ خورشیدی دولت تصمیم به انسداد کاربران این شبکه از طریق آی پی ایران کرده است. بسیاری معتقدند که در صورت عدم رفع فیلترینگ اینستاگرام ممکن است بسیاری از کسب و کارها رونق خود را از دست بدهند.
با این وجود، تخصصهایی وجود دارند که میتوانند به عنوان جایگزین اینستاگرام مورد استفاده قرار بگیرند. در این مقاله قصد داریم تخصصهای پردرخواست پس از فیلترینگ اینستاگرام را شرح دهیم.
لیست مطالب
امروزه، با روی کار آمدن کامپیوتر و اینترنت تخصصاتی به وجود آمدهاند که افراد میتوانند از آنها برای رونق کسب و کار خود بهره بگیرند. برخی از این تخصصها به شرح ذیل میباشند.
مهارت ساخت و راهاندازی صفحات وب عنوان طراحی سایت را به خود میگیرد. به عبارت دیگر، طراحی وب به قالب نمایشی و طراحی گرافیکی صفحاتی اطلاق میشود که در وبسایت مشاهده میشوند و محتوا و مطالب این وبسایت را معرفی میکنند. هدف اصلی وبسایت طراحی جلوه بصری است که به عنوان اولین صفحه وب قادر است ذهن مخاطب را درگیر خود کند.
طراحان وب همواره تلاش میکنند تا با در نظر گرفتن نکات زیر طرحی را خلق کنند که با دارا بودن یکپارچگی در کلیه صفحات، القا کننده نمای تکرار شونده و خستهکننده کننده به مخاطب نباشد:
در این رابطه آنچه اهمیت دارد، پیروی از الگوی ثابت در صفحات مختلف وبگاه است. چرا که مخاطب با مشاهده این صفحات متوجه میشود که همه صفحات سایت قابل تشخیص هستند.
صفحات یک وبسایت معمولا متشکل از فایلهای مختلف نظیر تصاویر، متون یا فایلهای برنامه ریزی شده است که برای دنبال کردن هدفی خاص به یکدیگر مرتبط میشوند. تمامی این فایلها با قرارگیری بر روی یک کامپیوتر میزبان یا سرور با یک دامنه مشترک شناسایی میشوند. در واقع، تمامی صفحات وب را میتوان به مانند کتابی تصور کرد که هر صفحه وب برگی از این کتاب به شمار میروند.
دقت کنید که در طراحی وبسایت حتما باید جنبههای مختلف را در نظر بگیرید. این جنبهها به دلیل پیشرفت روز افزون اینترنت همواره گسترش مییابند. در زمینه وبسایتهای تجاری عمومی، مهمترین جنبه هایی که باید به آنها توجه شود، به شرح ذیل میباشند:
معمولا طراحی وبسایتهای مختلف با استفاده از CMS یا سیستمهای مدیریت محتوای مختلفی انجام میشود که از جمله بهترین سیستمهای مدیریت میتوان به وردپرس اشاره کرد. طراحی کردن وب سایت با وردپرس اکنون یکی از مهارتهای پرتقاضاست.
وردپرس را میتوان به عنوان یک نرم افزار منبع باز، سرویس ساز و مدیریت محتوا معرفی نمود که کاربران زیادی از آن استفاده میکنند. به دلیل منبع باز بودن این نرم افزار امکان دسترسی به کدهای آن بدون هیچ دانش و شناخت زبانی وجود دارد.
در واقع وردپرس در نسخه جدید نیاز به طراح سایت را از بین برده است. نرم افزار مورد نظر برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی معرفی شده است. در ادامه قصد داریم با مهمترین ویژگیهای نرم افزار وردپرس بیشتر آشنا شویم.
موضوع رایگان بودن وردپرس از مهمترین و اصلیترین ویژگی آن به شمار میرود. چرا که با استفاده از آن شما قادر خواهید بود صفر تا صد برنامه را بدون صرف هیچگونه هزینهای فرا بگیرید.
راحت بودن استفاده از افزونه و قالبهای مختلف برای طراحی سایت در وردپرس یکی دیگر از مزیتهای آن محسوب میشود. این موضوع نشان از انعطافپذیری بالای وردپرس دارد.
استفاده از این نرم افزار بسیار راحت است و عموم مردم قادر به استفاده از آن هستند و استفاده از آن نیاز به مهارت خاصی ندارد. با این وجود، آشنایی با فضای این نرم افزار میتواند کار شما را در طراحی و حتی مدیریت سایت بهتر کند.
در این قابلیت از وردپرس شما قادر خواهید بود از یک قالب آماده استفاده کنید و در نهایت این قالب انتخاب شده را سفارشی سازی کنید.
این ویژگی به در دسترس بودن تمامی کدهای نرم افزار وردپرس اشاره دارد که بدین ترتیب میتوان به سادگی از آن استفاده کرد.
شایان توجه است که هر وبسایتی پس از طراحی نیاز به اعمال برخی موارد دارد که در زیر به شرح آنها میپردازیم:
هر وبسایتی برای دیده شدن نیاز به تولید محتوای خوب و دقیق دارد. در واقع، دریافت رتبه خوب از گوگل وابستگی زیادی به تولید محتوای جدید، جذاب و سئو شده دارد.
“راهنمای جامع تولید محتوا جذاب بر مبنا اصول سئو“
سئو یا بهینه سازی سایت روشی است که باعث میشود وبسایت کسب و کارهای مختلف در صفحات اول گوگل مشاهده شود. بنابراین، نباید از اهمیت سئوی سایت غافل شد.
در گذشته به دلیل ضعفهایی که در الگوریتم گوگل مشاهده میشد، دو روش برای نوشتن محتوا در وبسایت وجود داشت. یکی برای مخاطب و دیگری برای موتورهای جستجو.
بدین ترتیب، زمانی که دارندگان کسب و کارها نوشتن برای موتورهای جستجو را انتخاب میکردند، معمولا به تنظیم متنهای بی معنی، تزریق بیخاصیت خاصیت کلمات کلیدی در متنها، ارائه لینکهای بدون کاربرد و وادار کردن کاربران به کلیک بر روی آن میپرداختند. این بدان جهت بود که نوشتن برای کاربران با وجود ارائه مطالب جذاب برای آنها تاثیری در کسب رتبه بهتر در گوگل نداشت.
امروزه، با بهبود الگوریتمهای موتورهای جستجو و توسعه دانش هوش مصنوعی و تحلیل متن استفاده از این ترفند کاهش یافته است. بنابراین، تلاش برای جلب رضایت کاربران باعث افزایش رتبه وبسایت شما در موتورهای جستجو میشود.
در عصر حاضر کسب و کارهای مختلف برای دیده شدن در موتورهای جستجو حتما باید نکات زیر را در بهینه ساری وبسایت خود مد نظر قرار دهند:
در نهایت، مطابق با توضیحات بالا میتوان به تعریف سئو رسید. سئو در واقع، نوعی نگرش به وب و تولید محتوا و شکل متفاوتی از حضور در فضای آنلاین تلقی میشود.
از بین تخصص هایی که در این مقاله معرفی می کنیم، سئو را می توان یکی از آینده دارترین مهارت ها به شمار آورد. چنانچه به دنبال منبعی برای یادگیری این مهارت هستید، روی لینک زیر کلیک کنید. (البته پیشنهاد می کنم قبل از خرید فیلم آموزشی و یا ثبت نام در دوره های آموزش سئو، متن موجود در صفحه را با دقت مطالعه فرمایید.)
نوع فعالیت هر وبسایت تعیین کننده میزان پشتیبانیهای مختلف سایت اعم از آپدیت منظم کدنویسی و قالبها، بررسی پیشرفت سایت در گوگل، بررسی روزانه، هفتگی و ماهانه گوگل و… دارد.
دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی محصولات به صورت آفلاین و آنلاین است که نوع آنلاین آن به وسیله دستگاههای الکترونیکی مختلفی انجام میشود. شیوه آفلاین و سنتی این نوع از بازاریابی شامل موارد مختلفی است که عبارتند از: آگهیها، بیلبوردها، تبلیغات تلوزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی، تبلیغات روزنامهها و …
با توجه به بالا بودن هزینه بازاریابی آفلاین و دشوار بودن برآورد نتایج حاصل از آن، امروزه استفاده از آن کمتر شده است. از طرفی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف در این نوع بازاریابی برای برندسازی مناسب نیست. البته، برخی از کسب و کارها نیز وجود دارند که با استفاده از این شیوه بازاریابی میتوانند به هدف خود دست یابند.
در عصر حاضر بیشتر از نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغ محصولات و خدمات بهره میبرند. در این نوع بازاریابی میتوان از روشهای مختلفی از قبیل تبلیغات در شبکههای اجتماعی، سئو، تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو و… استفاده کرد. با توجه به اینکه تبلیغات با استفاده از این روشها مقرون به صرفه است و امکان هدفگیری مشخص مشتری در آن وجود دارد، برندسازی در آن بسیار کارآمد و سریع میباشد.
در شیوه آنلاین دیجیتال مارکتینگ کسب و کارهای مختلف میتوانند از کانالهای موجود در بستر وب برای معرفی برند، محصولات و خدمات به مشتریان استفاده کنند. دستیابی به مخاطبان هدف در این شیوه با استفاده از اینترنت، اپلیکیشنها، موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی و سایر ابزارهای دیجیتال صورت میگیرد.
بهتر است بدانید که دیجیتال مارکتینگ شاخههای متعددی را در بر میگیرد که در زیر به شرح مختصری درباره آنها میپردازیم:
از جمله زیر شاخههای دیجیتال مارکتینگ است که کسب و کارها از آن برای تبلیغ محصولات، خدمات یا برند استفاده میکنند. با استفاده از این روش میتوانید برند خود را تبلیغ کنید و آگاهی مشتریان را نسبت به آن افزایش دهید.
در واقع، بازاریابی محتوا با ایجاد محتوایی جذاب برای مخاطبان قابلیت تبدیل آنها به مشتری را دارد. این نوع بازاریابی شامل انواع مختلفی است که عبارتند از: وبلاگها، ویدیوها، پستهای شبکههای اجتماعی، کتابهای الکترونیکی، بروشورها، اینفوگرافیکها و…
حدود ۷۳ درصد از بازاریابان ایمیل را به عنوان یک ابزار اصلی برای ایجاد سرنخ و درآمد معرفی میکنند. در این روش، با ارسال ایمیلهای مختلف به مشتریان میتوان با آنها رابطه برقرار نمود و اعتماد آنها را جلب کرد.
بدین ترتیب، میتوان محصولات و خدمات خود را به فروش رساند. ایمیل دارای سرویسهای ایرانی خوبی نیز هست که عبارتند از: میل چی، میل تاز، نامه رسان چابک و…
از مدلهای خاص تبلیغاتی است که در آن به ازای کلیکهای دریافتی بر روی تبلیغ خود میتوانید هزینهای دریافت کنید. در نتیجه، هر چه کلیک بر روی تبلیغ شما بیشتر باشد، هزینه بیشتری دریافت خواهید کرد. به دلیل اینکه تبلیغات کلیکی نیاز به سرمایهگذاری اندکی دارند، برای مشاغل کوچک با بودجه محدود مناسب میباشد.
در این نوع از بازاریابی از تمامی قابلیتهای تولید محتوا برای بازاریابی کسب و کار استفاده میشود. در دهه گذشته تسلط شبکههای اجتماعی بر روی رسانههای دیجیتال بسیار زیاد بود که باعث جذب میلیونها و یا حتی میلیاردها کاربر از سطح جهان شده است. این موضوع باعث تبدیل این شبکهها به منبع ارزشمندی برای افزایش ترافیک شده است.
بهتر است بدانید که کلید موفقیت بازاریابی در رسانههای اجتماعی ایجاد محتوایی است که قابلیت اشتراکگذاری را دارد. بدین ترتیب که در شبکههای اجتماعی شما قادر هستید پستهای محصول یا خدمات خود را در پروفایل خود به اشتراک گذارید. امروزه، با فیلترینگ اینستاگرام به عنوان یکی از برترین شبکههای اجتماعی تمرکز بر روی سایر روشهای بازاریابی بیشتر شده است.
نوعی نرم افزار یا مجموعه برنامهنویسی است که باعث میشود عملیات اصلی بازاریابی دیجیتال شما خودکار شود. در این شیوه کارهای تکراری بازاریابی که قبلا به صورت خودکار انجام نمیشدند، به طور خودکار انجام میشوند.
در این شیوه شما به عنوان یک برند شرکت یا نهاد دیگری را برای تولید محتوا برای معرفی برند یا خدمات خود به کار میگیرید. از محبوبترین محتوای حمایت شده میتوان اینفلوئنسر مارکتینگ را نام برد. این نوع از محتوا به صورت ریپورتاژ آگهی انتشار مییابد.
این نوع از روابط عملی است که برای پوشش آنلاین به دست آمده با نشریات دیجیتال، وبلاگها و سایر وبسایتهای مبتنی بر محتوا استفاده میشود.
این شیوه بازاریابی با استفاده از ایجاد روابط معنادار و پایدار با مصرف کنندگان، مشتریان بالقوه و مشتریان احتمالی به رشد سازمان شما کمک میکند. روش مورد نظر مربوط به ارزش گذاری و توانمندسازی مشتریان است که باعث میشود شما به اهداف بازاریابی خود دست یابید.
به طور کلی، بازاریابی درونگرا را میتوان شامل سه مرحله ذیل دانست:
این نوع بازاریابی که به عنوان بازاریابی وابسته شناخته میشود، از جمله پردرآمدترین انواع بازاریابی دیجیتالی به شمار میرود. بازاریابی مورد نظر شامل مشارکت با یک خرده فروش آنلاین است که در آن با وارد کردن هر فروش یا سرنخ قادر به دریافت کمیسیون خواهید بود.
با این عمل شما میتوانید محصولات و خدمات خودتان را به شبکه گستردهای از مخاطبان با استفاده از وبسایتها، پلتفرمهای شبکههای اجتماعی، وبلاگها یا خبرنامهها ارجاع دهید.
در عصر حاضر تعداد کاربرانی که از موبایل استفاده میکنند، در حال افزایش است. مطابق با آمار اعلام شده کاربران گوشیهای هوشمند حدود ۹۰ درصد از زمان خود را به استفاده از برنامهها و بازیهای گوشی موبایل اختصاص میدهند. در نتیجه، با ارائه محتواهای تبلیغاتی به گوشیهای موبایل میتواند باعث سودآوری شود.
برنامه نویسی وب به نگارش، نشانهگذاری و کدگذاری در زمینه توسعه وب اطلاق میشود که محتوای وب، برنامهنویسی کلاینت وب و سرور و امنیت شبکه را شامل میشود. از رایجترین زبانهای برنامهنویسی میتوان به HTML, XML, perl, Javascript, php اشاره کرد.
کدام یک بهتر است: طراحی وب یا طراحی اپ
باید توجه داشته باشید که برنامهنویسی تحت وب با برنامهنویسی تفاوت دارد. در حقیقت، برنامهنویسی تحت وب دانش میان رشتهای است که به دو بخش برنامهنویسی سمت سرور و برنامهنویسی سمت کلاینت دسته بندی میشود. در زیر توضیحی درباره هرکدام از این بخشها ارائه خواهیم داد:
این نوع از برنامهنویسی نیاز به دسترسی کاربران به دادهها و ارائه اطلاعات دارد. در این زمینه باید نسبت به کافی بودن پلاگین برای غنی سازی تجربه کاربر در یک رابط کاربری گرافیکی و اقدامات امنیتی در زمینه رفتار کاربران اطمینان حاصل کرد.
به طور معمول در سمت کلاینت از جاوا اسکریپت برای بهبود تجربه کاربر و ویژگیهای مربوط به آن استفاده میشود. این زبان برنامهنویسی به عنوان یک پلتفرم بسیار پرکاربرد برای طراحی و اجرای برنامههای وب استفاده میشود.
بهتر است بدانید که زبانهای برنامهنویسی HTML5 و CSS3 ک از بیشتر ویژگیهای سمت کلاینت پشتیبانی میکند که به وسیله سایر چارچوبهای برنامه ارائه میشوند.
این نوع از برنامهنویسی بیشتر به بازاریابی دادهها، امنیت و کارایی مربوط میشود. برخی از ابزارهایی که در بخش مزبور استفاده میشوند، عبارتند از: PHP, JAVA, MYSQL
شایان توجه است که امروزه ابزارها و سیستم عاملهای بسیاری نظیر opa و Tersus به برنامهنویسی سمت کلاینت و سمت سرور کمک میکنند.
تخصصهای پردرخواستی که در بالا بدان اشاره شد، جزو آن دسته از تخصصهایی هستند که میتوانند به عنوان جایگزین اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی پرکاربرد مورد استفاده قرار بگیرند.
در واقع می توان گفت در نبود اینستاگرام، سئو بهترین روش فروش آنلاین محصولات، معرفی خدمات و برندسازی است.
تیم ما در آموزشگاه دارکوب با نوشتن این مقاله در نظر دارد که شما را در زمینه توسعه کسب و کارتان با معرفی انواع روشهای بازاریابی کمک کند. امیدواریم که این مقاله بتواند شما را در زمینه انتخاب روش درست بازاریابی راهنمایی کند.