سئو داخلی چیست؟ آموزش جامع On Page SEO

  • نویسنده: رضا پورمحمدحسین نیاکی
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=1588
سئو داخلی چیست؟ آموزش جامع On Page SEO

هنگامی که موضوعی را در گوگل سرچ می نمایید، گوگل هزاران وب سایت را اسکن کرده و تنها تعداد اندکی از وب سایت ها را به نمایش در می آورد. دلیل این موفقیت در سئو و بهینه سازی وب سایت ها نهفته است. سئو در حالت کلی به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو بوده، دو دسته سئو داخلی و خارجی تقسیم می شود.

سئو خارجی بهینه سازی وبسایت و استفاده از روش هایی است که در خارج از وب سایت شما اتفاق افتاده اما تاثیر آنها بر وب سایت شما نمایان خواهد شد مانند استفاده از بک لینک ها اما سئو داخلی چیست و چه عواملی می توانند موجب تقویت سئو داخلی شوند؟

همانطور که میدانید بطور کلی سئو و بهینه سازی سایت در افزایش نرخ کلیک، ترافیک، بازدیدها و غیره تاثیر داشته و تمامی این موارد در کنار هم موجب می شوند تا به سادگی بتوانید در صفحه اول گوگل قرار بگیرید. این همان چیزی است که تمام وب سایت ها به دنبال آن می باشند.

تا انتهای این مقاله با ما همراه بوده تا با بهترین تاکتیک های بهینه سازی سئو داخلی آشنا شوید.

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی یا درون صفحه فرآیند بهینه سازی محتوای صفحه وب شما برای موتورهای جستجو و کاربران است. وظایف رایج مرتبط با سئوی درون صفحه شامل بهینه سازی برای هدف جستجو، تگ های عنوان، لینک های داخلی و URL ها می باشد.

موتورهای جستجو مانند گوگل به محتوای صفحه نگاه می کنند تا بررسی کنند که آیا صفحه با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد یا خیر. و اگر موتور جستجو تشخیص دهد که صفحه برای کاربر مفید است، آن را در نتایج جستجو بالاتر نمایش می دهد.

در ادامه، تکنیک‌های مختلف برای بهینه‌سازی سایت شما برای صفحه را پوشش می‌دهیم. اما ابتدا بیایید تفاوت بین سئو داخلی و سئو خارج از صفحه را بفهمیم.

تفاوت بین سئو داخلی و سئو خارجی چیست؟

سئو داخلی هر کاری را که می توانید در یک صفحه وب برای بهبود رتبه خود انجام دهید، پوشش می دهد.

در حالی که سئوی خارجی هر چیزی را که می توانید در خارج از سایت خود در تلاش برای افزایش رتبه خود بهینه سازی کنید، پوشش می دهد. بک لینک ها بدون شک بزرگترین قسمت سئوی خارج از صفحه هستند. نمونه های دیگر شامل رسانه های اجتماعی و PR یا روابط عمومی است.

هر دو بخش مهمی از هر استراتژی سئو خوب هستند. اما شما کنترل بیشتری روی عوامل سئوی درون صفحه دارید. بنابراین تمرکز بر روی آن برای شروع در هنگام ایجاد استراتژی سئو عالی است.

تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی

محتوا بهینه سازی شده تولید کنید

تولید محتوای بهینه سازی شده یکی از اساسی ترین مراحل و روش ها برای بهبود سئو داخلی وب سایت شما می باشد. محتوایی که در وب سایت خود انتشار می دهید در عین اینکه باید به هدف کاربران و بازدیدکنندگان نزدیک باشد، لازم است تا خاص و منحصر به فرد بوده و ارزشمند و مفید باشد.

برای تولید و انتشار چنین محتوایی از روش های زیر کمک بگیرید.

1. محتوای منحصر به فرد و مفید بنویسید.

یکی از مهم ترین مراحل سئو داخلی، ایجاد محتوای با کیفیت بالا است که با هدف جستجوی خوانندگان شما مطابقت داشته باشد.

با انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای یافتن موضوعات مرتبط و کلمات کلیدی هدف شروع کنید.

در هنگام تحقیق کلمات کلیدی به موضوعات زیر توجه کنید:

در ابزارهای تحقیق کلیدی، کلمات اغلب بر اساس حجم جستجو مرتب شده اند. حجم بالای جستجو می تواند برای هدف گذاری مفید باشد. اما به سطح دشواری کلمه کلیدی (KD%) نیز توجه کنید. رتبه بندی برای کلمات کلیدی رقابتی تر (که امتیاز KD٪ بالاتری دارند) بسیار دشوارتر است.

همچنین کلمات کلیدی با رقابت کمتر را هدف قرار دهید. آنها اغلب حجم جستجوی کمتری دارند اما مشکل کلمات کلیدی کمتری دارند. این بدان معناست که رتبه بندی آنها آسان تر است.

در اینجا چند بهترین روش برای ایجاد محتوای بهینه و با کیفیت بالا وجود دارد:

  • کلمات کلیدی را به طور طبیعی در محتوای خود بگنجانید ( از پر کردن محتوا با کلمات کلیدی خودداری کنید)
  • مطمئن شوید که محتوای شما با هدف جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر شما مطابقت دارد
  • به طور کامل به سؤال پاسخ دهید – محتوای شما باید برای کاربران مفید باشد
  • محتوای منحصر به فردی بنویسید که چیزی را که رقبا ارائه نمی دهند ارائه می دهد
  • محتوای بصری را هم پوشش دهید

نکته حرفه‌ای: هنگام برنامه‌ریزی محتوا، دسته‌های موضوعی یا گروه‌هایی از پست‌ها و صفحاتی را که حول یک موضوع اصلی می‌چرخند ایجاد کنید. این به شما کمک می کند تا موضوعات مهمی را برای پوشش دادن طوفان فکری کنید. و مطمئن شوید که تمام موضوعات فرعی مرتبط را پوشش داده اید.

برای اینکه بتوانید در صفحه 1 گوگل جای گرفته و تعداد بازدیدکنندگان خود را افزایش دهید، نیاز است تا تلاش خود را چندین برابر کنید. به این ترتیب مطمئنا از نتایج حاصله لذت خواهید برد.

2. ارزش محتوای خود را افزایش دهید

انتشار تولید محتوای بی نقص و منحصر به فرد می تواند نقطه شروع خوبی برای رسیدن به هدف مورد نظر باشد اما کافی نیست. این هدف در کنار استفاده از تاکتیک های دیگر محقق می شود. طبق اطلاعاتی که از طریق میزبانی وب سایت ها به دست آمد، مشخص شد که روزانه حدود 4 میلیون پست وبلاگ در سراسر اینترنت منتشر می شوند.

برای اینکه بتوانید بین میلیون ها وب سایت خاص بوده و جایگاه خود را حفظ نمایید، نیاز است تا محتوای ارزشمندی در وب سایت خود قرار داده که پاسخگوی تمامی نیازهای کاربران باشد.

در این صورت همواره بازدیدکنندگان از وب سایت شما دیدن کرده و رتبه وب سایت شما کاهش پیدا نخواهد کرد. در زیر به برخی از روش های تولید محتوای ارزشمند پرداخته شده است. موارد زیر را جدی گرفته و بکار برید تا وب سایت شما به سئو داخلی تخصصی تجهیز گردد.

  • بهره گیری از جزئیات: از انواع تصاویر، تصاویر صفحه و مراحل حل مسئله به صورت گام به گام استفاده نمایید.
  • انتشار مطالب بروزرسانی شده: سعی کنید همواره مطالب خود را بروز کرده و آپدیت نمایید. محتواهای رها شده در اینترنت سرنوشت خوبی برای وب سایت رقم نخواهند زد.
  • بکارگیری جملات واضح و صریح: در صورتی که متن محتوا دشوار بوده و از کلمات سنگینی استفاده شده باشد، سریعا کاربر از صفحه خارج شده و به صفحه دیگری وارد می شود. همین ام موجب می شود تا سئو داخلی وب سایت شما کاهش یابد.
  • بهره گیری از نویسندگان خبره: بیشتر مطالبی که در فضای اینترنت منتشر شده اند توسط افرادی نوشته شده اند که هیچ تجربه ای در زمینه مورد نظر ندارند. سعی کنید از افرادی برای نوشتن مطالب وب سایت خود کمک بگیرید که در حوزه مذکور خبره بوده و تجربه داشته باشند.

3. محتوایی منتشر کرده که رضایت و هدف کاربر را براورده میکند

قراردهی محتوای منحصر به فرد و ارزشمند در وب سایت شما را به هدف خود بسیار نزدیک می کنید اما به یاد داشته باشید که تنها نباید بر رسیدن به هدف تمرکز نمود. ماندگاری در حالت ایده آل و دلخواه ارزش بیشتری دارد. برای اینکه بتوانید پس از دستیابی به صفحه اول گوگل، در حالت باقی بمانید، نیاز است تا انتظار کاربر را برطرف کنید.

برای این منظور محتوای شما باید دقیقا همان چیزی باشد که کاربر در جستجوی آن است در غیر این صورت به راحتی به صفحه سوم گوگل منتقل شده و وب سایت شما برای همیشه در این صفحه دفن خواهد شد.

افت رتبه وب سایت

همانطور که میدانید راه اندازی یک وب سایت کار ساده ای نخواهد بود. حال که برای راه اندازی آن تلاش خود را بکار گرفته اید، سعی کنید از لحاظ سئو خارجی و سئو داخلی پیشرفته نیز آن را ایمن کرده تا بتوانید شاهد دسترنج تلاش های خود باشید.

روش های بهینه کردن محتوا بر اساس سئو

در قدم اول برای اینکه بتوانید سئو داخلی وب سایت خود را تقویت کرده و به سئو پیشرفته داخلی تبدیل نمایید، باید محتوای درون وب سایت خود را برای سئو بهینه سازی کنید.

  • سعی کنید در 100 کلمه اول محتوا حتما از کلمه کلیدی استفاده نمایید.

کار دشواری نیست. تنها کافی است تا در 100 الی 150 کلمه اول محتوا، یک بار کلمات کلیدی مرتبط دیده شود. دلیل این امر آن است که گوگل برای کلماتی که در اوایل محتوا قرار دارند، وزن بیشتری اختصاص می دهد. این بدان معناست که کاربر باید با خواندن 100 کلمه اول مقدمه ای درباره موضوع مورد نظر خود مطالعه نماید.

use-your-target-keyword-terms-the-first-100-words

  • عنوان پست وبلاگ خود را در یک تگ H1 قرار دهید.

تگ H1 مانند یک تگ عنوان کوچک است. در واقع، گوگل اعلام کرده است که استفاده از تگ H1 به گوگل کمک می کند تا ساختار صفحه را درک کند.

اکثر پلتفرم ها (مانند وردپرس) به طور خودکار تگ H1 را به عنوان پست وبلاگ شما اضافه می کنند. اما برای اطمینان می توانید به کد وب سایت خود مراجعه کرده و این موضوع را بررسی نمایید.

  • تمامی زیر عنوان های وبلاگ باید برچسب H2 داشته باشند.

از آنجایی که استفاده از تگ H2 موجب ایجاد نوعی فرورفتگی در محتوا می شود، باید تمام زیر عنوان ها از این برچسب پیروی کرده تا از عنوان اصلی مقاله قابل تفکیک باشند. حتما در تگ های H2 ازکلمات کلیدی نیز استفاده کنید.

  •  چگالی کلمات کلیدی را از یاد نبرید.

اگرچه گوگل انکار کرده که چگالی و تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی بر سئو داخلی موثر است، اما بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده مشخص شد که نمی توان تعداد تکرار کلمات کلیدی اصلی را نادیده گرفت. فرض کنید در مقاله ای که پیش رو دارید، تنها یک بار از کلمه مورد نظر استفاده شده باشد.

keyword-frequency-low-

آیا می توان نتیجه گرفت که مقاله مورد نظر درباره موضوع ذکر شده اطلاعات مفید و کاملی ارائه داده است؟ مسلما خیر. اما اگر در یک صفحه 10 بار کلمه مورد نظر تکرار گردد، گوگل متوجه خواهد شد که این مقاله نسبت به مقاله قبلی بسیار مرتبط تر بوده و وب سایت دوم را به کاربر نمایش می دهد.

keyword-frequency-high-

  • از لینک های خارجی استفاده کنید.

استفاده از لینک های خارجی موجب می شود تا اعتبار وب سایت شما افزایش یافته و گوگل به راحتی درک می کند که در صفحه شما اطلاعات مفید و جامعی قرار داده شده است. طی آزمایشی تعدادی از وب سایت ها توسط لینک های خارجی به وب سایت های دانشگاهی متصل شدند این در حالی است که در عده ای از این وب سایت ها نیز از لینک های خروجی استفاده نشده بود.

نتایج به این صورت بود که گروه اول وب سایت ها از سئو داخلی بالاتری برخوردار بودند و راحت تر برای کاربر به نمایش درمی آمدند.

  • URL وب سایت خود را بر طبق بهینه سازی سئو تنظیم نمایید.

گوگل اکنون در مقایسه با گذشته به URL ها واکنش نشان می دهد. برای ایجاد یک URL که با کلمه کلیدی و محتوای وب سایت به خوبی هماهنگ باشد، در قدم اول باید از URL های کوتاه استفاده کرده و در قدم دوم باید حتما یک بار کلمه کلیدی مدنظر خود را در URL قرار دهید.

عنوان و توضیحات متا وب سایت خود را بهینه کنید

به گفته گوگل، تگ‌های عنوان و توضیحات متا به رتبه‌بندی شما کمک زیادی می‌کنند. بنابراین ارزش بهینه سازی را دارند.

ممکن است گوگل از توضیحات متا برای درک محتوای صفحه شما استفاده نکند، اما جستجوگران از آن برای تشخیص اینکه روی کدام نتیجه کلیک کنند استفاده می کنند.

  • کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان خود قرار دهید.

یکی از مهمترین موارد در هنگام بررسی سئو داخلی پیشرفته، توجه ویژه به عنوان مقاله می باشد. هرچه کلمه کلیدی سرچ شده و مورد نظر به ابتدای عنوان اصلی نزدیک تر باشد، موتورهای جستجو اعتبار بیشتری برای وب سایت قائل بوده و وزن بیشتری به آن کلمه اختصاص می دهند.

استفاده از کلمات کلیدی در عنوان برای بهبود سئو داخلی

  • از تگ عنوان Modifiers استفاده نمایید.

Modifiers ها کلماتی مانند “بهترین”، “راهنما”، “لیست چک”، “سریع” و” بررسی” بوده که می توانند در تقویت سئو داخلی پیشرفته و بهبود رتبه بندی تاثیر داشته باشند.

استفاده از عنوان ها و تگ های جدید برای ارتقا سئو داخلی

  • توضیحات متا بکار گرفته شده باید منحصر به فرد و همراه با کلمات کلیدی باشند.

توضیحات متا تاثیر زیادی در تقویت CTR دارند. یکی از تکنیک های نوشتن توضیحات متا این است که حداقل یک بار از کلمه کلیدی در این توضیحات استفاده شود چرا که گوگل کلمات جستجو شده توسط کاربر را در توضیحات متا مشخص کرده و بولد می نماید.

در این صورت هنگامی که کاربر با کلمه کلیدی مورد نظر خود در توضیحات متا روبر می شود، ترغیب شده و وارد وب سایت شما می گردد. به این ترتیب شما به راحتی از روش های بهبود سئو داخلی حرفه ای استفاده کرده و بازدید وب سایت خود را افزایش می دهید.

یکی از شرکت هایی که سالهاست در زمینه بهبود سئو سایت فعالیت دارد، شرکت دارکوب می باشد. این شرکت علاوه بر طراحی سایت، به انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ و سئو سازی سایت می پردازد. در صورتی که برای افزایش بازدید وب سایت خود به کمک نیاز داشته و به تنهایی قادر به تقویت آن نمی باشید، می توانید از تیم حرفه ای دارکوب کمک بگیرید.

برای CTR بهینه سازی کنید

CTR که از مخفف کلمات Click Through Rate تشکیل شده و به معنای نرخ کلیک نسبت به رتبه می باشد، عامل بسیار مهمی در رتبه بندی گوگل بوده که نمی توان آن را نادیده گرفت. از طرفی هرچه نرخ کلیک وب سایت شما بیشتر باشد، مسلما بازدید بیشتری از وب سایت شما انجام شده و کاربران بیشتری از وب سایت شما دیدن می نمایند.

در ادامه تعدادی روش علمی برای افزایش نرخ کلیک وب سایت ارائه شده است که از طریق آنها می توانید CTR صفحه خود را بهبود ببخشید.

  • از تگ های سوالی برای عنوان وب سایت خود بهره گیرید.

طبق مطالعاتی که بر روی 5 میلیون وب سایت انجام شد، مشخص شد که صفحاتی که از عنوان سوالی استفاده کرده اند، دارای نرخ کلیک بیش از حد متوسط می باشند. بنابراین توصیه می شود که اگر شما نیز به دنبال افزایش نرخ کلیک هستید، از تگ های سوالی کمک بگیرید.

این نوع عنوان ها به کاربر می فهمانند که سوال مور نظر شما، دغدغه ما نیز بوده و ما در این وب سایت به آن پرداخته ایم.

  • از پر کردن توضیحات متا غافل نشوید.

در مطالب بالا به اندازه کافی درباره مزایای استفاده از توضیحات متا مطالبی ارائه شد. نیازی نیست که در این توضیحات به تمام موارد اشاره شده در وب سایت بپردازید.

همین که توضیحات متا شامل کلمه کلیدی مورد نظر بوده و بازدیدکننده را مجاب نماید که وارد وب سایت شود، کافی است. بنابراین هیچگاه این قسمت از وب سایت را خالی رها نکنید.

بر اساس گزارش ها و مطالعات انجام شده، مشخص شد که صفحاتی که دارای توضیحات متا می باشند، تقریبا 6% بیشتر از سایر وب سایت ها نرخ کلیک بیشتری دارند.

  • سال جاری را به عنوان و توضیحات اضافه کنید.

افزودن سال جاری در عنوان مقالات به خودی خود تاثیری بر سئو داخلی و رتبه بندی گوگل ندارد اما این تکنیک برای وب سایت هایی سازگار است که سریعا مطالب آن بر اساس جامعه بروز می شوند. بطور مثال فرض کنید شخصی به دنبال فلسفه ایجاد کلمه ای می باشد.

برای این شخص زمان و تاریخ از اهمیت زیادی برخوردار نمی باشد چرا که موضوع سرچ شده مطابق با زمان در حال تغییر نیست.

اما فرد دیگری را در نظر بگیرید که به دنبال بهترین تلفن های هوشمند می باشد. از آنجایی که در عصر ارتباطات و تکنولوژی به سر میبریم، هر روز تلفن های هوشمندی جدیدتری وارد بازار شده و همواره در حال تغییر می باشند بنابراین برای این شخص مهم است که هم اکنون و در سال جاری چه تلفن هایی به عنوان تلفن های برتر هوشمند شناخته می شوند.

استفاده از زمان و درج تاریخ در عنوان برای بهبود سئو داخلی سایت

در پایان

همانطور که می دانید آموزش و یادگیری سئو داخلی حرفه ای کمی زمان بر بوده و نیاز به تمرین و تکرار دارد تا تمام موارد را به خوبی فرا گرفته و از یاد نبرید. آموزشگاه دارکوب علاوه بر اینکه در زمینه سئو و بهینه سازی وب سایت، سفارش می پذیرید، در این حوزه نیز تدریس کرده و تخصص خود را در اختیار سایر افراد نیز قرار می دهد.

اگر به این حوزه علاقه مند بوده و خواستار فراگیری کامل روش ها و تکنیک های سئو حرفه ای می باشید، می توانید در دوره های دارکوب شرکت کرده و از تجربیات متخصصان این شرکت استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین