چگونه یک کارشناس سئو شویم؟

امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که سئو می تواند چه تأثیر شگرفی بر میزان دیده شدن توسط موتورهای جستجو داشته باشد. اگر صاحب یک کسب و کار دیجیتالی باشید احتمالاً می پرسید چگونه یک کارشناس سئو شویم تا بتوانیم برای کلمات کلیدی خاص رتبه ی خوبی پیدا کنیم، بیشتر دیده شویم و در نهایت فروش و درآمد بیشتری داشته باشیم. برای کارشناس سئو شدن با ما همراه باشید!

خوشبختانه تبدیل به شدن به یک کارشناس حرفه ای سئو کار دشواری نیست، هرکسی که اراده کند می تواند راه کارشناس سئو شدن را در پیش بگیرد، تنها کافی است کمی علاقه و پشتکار داشته باشید. در این مقاله، توضیح خواهیم داد که چرا باید در سئو مهارت داشته باشید و چطور می توانید یک کارشناس سئوی خبره شوید.

چگونه یک کارشناس سئو شویم؟

چرا باید در سئو مهارت داشت؟

SEO احتمالاً چالش برانگیزترین و پرفایده ترین رشته ی بازاریابی است که ترکیبی از داده ها، تجزیه و تحلیل ها، بازاریابی محتوا و مهارت های فنی است. تسلط بر سئو و استفاده از آن، باعث نتیجه بخشیِ تلاش های بازاریابی شما می شود.

بازار کاری یک کارشناس سئو بسیار داغ است زیرا همه ی شرکت ها برای همگام شدن با رقبا، باید نسبت به بهینه سازی سایت خود برای موتور های جستجو اقدام نمایند. کارشناسان سئو استخدام می شوند تا به تیم های بازاریابی کمک کنند ترافیک سایتشان را افزایش داده و در نتیجه به رونق کسب و کار دیجیتالی آن ها کمک نمایند.

انتظار می رود که یک کارشناس سئو، مسئول نیمی از مراجعات به یک وب سایت ​​باشد. از آنجایی که پنج سایت اول گوگل، حدود 68 درصد از کل کلیک ها را دریافت می کنند، کسب رتبه ی بالا می تواند تأثیر بسزایی در میزان درآمد و رشد کسب و کار شما داشته باشد. شما باید یک کارشناس سئو شوید و در ادامه به شما توضیح می دهیم که چرا:

چرا باید در سئو مهارت داشت؟

  1. رتبه بندی و بازدید خود را افزایش دهید. این بارزترین دلیلی است که چرا کسی باید به یک کارشناس سئو تبدیل شوید.
  2. اگر بدانید چگونه وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید، می توانید با افزایش رتبه و ترافیک موتورهای جستجو، از طریق وبلاگ نویسی کسب درآمد کرده یا یک تجارت آنلاین راه اندازی کنید.
  3. پس از کارشناس سئو شدن وابستگیِ کمتری به آژانس های سئو پیدا می کنید. اگر خودتان بر مهارت های سئو مسلط باشید، می توانید بدون وابستگی به پشتیبانی خارجی، کسب و کارتان را توسعه دهید.
  4. می توانید هزینه ها را کاهش دهید. به عنوان یک کارآفرین یا وبلاگ نویس، اگر بتوانید خودتان SEO را انجام دهید، نه تنها در کسب و کارتان موفق می شوید بلکه می توانید در هزینه های انجام این کار تا میزان زیاد صرفه جویی کنید.
  5. بهتر تصمیم گیری خواهید کرد. مثلا تصمیم هایی مانند اینکه چه کسی را استخدام کنید تا در امور سئو به شما کار کند. اگر خودتان بر مهارتهای سئو مسلط باشید، بسیار راحت تر می توانید تصمیم بگیرید کدام مشاور یا شرکت را استخدام کنید تا در این کار به شما کمک کند. شما در موقعیتی خواهید بود که بفهمید خدمات سئو آن ها در چه سطحی است و ببینید آیا آنچه که پیشنهاد می کنند واقعاً به وب سایت شما کمک می کند یا خیر.
  6. اگر به عنوان مدیر بازاریابی مشغول به کار هستید، داشتن درک خوبی از سئو، باعث برتری شما نسبت به سایر مدیران بازاریابی می شود.
  7. هیچ کسب و کار آنلاینی نمی تواند بدون کارشناس سئو زنده بماند. پیروی از قوانین سئو دیگر اختیاری نیست و وب سایت هایی که با در نظر گرفتن سئو ساخته نشده باشند، به هیچ وجه نمی توانند در دنیای آنلاین رقابتی زنده بمانند. دانستن سئو و نحوه ی استفاده صحیح از آن می تواند در آینده ی وب سایت شما تفاوت بزرگی ایجاد کند.

مسئولیت های شغلی یک کارشناس SEO

اگر می خواهید یک کارشناس سئو شوید باید بدانید پس از کارشناس سئو شدن چه مسئولیت هایی خواهید داشت. به عنوان یک کارشناس، کاری که انجام می دهید تنوع زیادی خواهید داشت و مسئولیت های زیادی به گردن شما خواهد بود که به شرح زیر است:

مسئولیت های شغلی یک کارشناس SEO

بهينه سازی سایت

بهینه سازی، مهم ترین مسئولیت یک متخصص سئو خواهد بود. این کار شامل بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو داخلی و سئو خارجی است. انواع اصلی این بخش عبارتند از:

سئو داخلی

  • ایجاد و بهینه سازی محتوا
  • بهینه سازی نرخ تبدیل
  • تگ های عنوان، تگ های توضیحات متا
  • تصاویر و متن ALT
  • تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی
  • ساختار URL
  • تجربه ی کاربری

سئو خارجی

  • ایجاد محتوای بصری خارجی (اینفوگرافیک، فیلم و غیره)
  • وبلاگ نویسی مهمان
  • افزایش بازدید از شبکه های اجتماعی به وب سایت شما
  • لینک سازی یا همان لینک بیلدینگ
  • رپورتاژ آگهی و پست های تبلیغاتی

بهینه سازی برای نسخه موبایل

از آنجایی که بخش بیشتری از جستجوها در تلفن همراه اتفاق می افتد، توجه به تجربه ی کاربری موبایلی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. گوگل به وب سایت های با رویکرد موبایل محور، رتبه ی بسیار خوبی می دهد، بنابراین اطمینان از بهینه سازی محتوای خود برای دستگاه های تلفن همراه ضروری است.

بهینه سازی برای نسخه موبایل

تجزیه و تحلیل

به عنوان یک کارشناس سئو می توانید بفهمید که انجام چه کارهایی برای سایت شما نتیجه می دهد و کدام کار ها نمی تواند برای کسب رتبه شما نتیجه بخش باشد! اینجاست که تجزیه و تحلیل به کارتان می آید و شما باید به عنوان یک کارشناس به طور منظم داده ها را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید تا عملکرد صفحات وب و کلمات کلیدی خود را متمرکز نمایید.

بک لینک گرفتن

وقتی وب سایت دیگری به وب سایت شما لینک می دهد به اصطلاح می گویند بک لینک انجام شده است و این یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی در صفحات جستجو است.

به این نوع لینک ها به چشم رأی اعتماد از وب سایت های دیگر فکر کنید. یکی از مسئولیت های شما به عنوان یک کارشناس سئو ایجاد بک لینک از طریق جستجو برای فرصت هایی است که وب سایت های دیگر را مجبور می کنند بدون دریافت هزینه؛ به وب سایت شما لینک بدهند.

مراحل تبدیل شدن به یک کارشناس سئو

حالا که از مزیت های تسلط بر سئو و کارشناس سئو شدن مطلع شدید، باید بدانید چطور می توانید به یک کارشناس سئو تبدیل شوید. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

نحوه ی کار موتورهای جستجو را بفهمید

برای کارشناس سئو شدن، در گام اول باید با نحوه ی عملکرد موتورهای جستجو آشنا شوید. برای این کار بهتر است از مفاهیم اساسی شروع کرده و سپس به پیچیده ترین نظریه ها برسید. به طور خلاصه، موتورهای جستجو سه فرآیند کلی دارند:

  • جستجو – کشف محتوای وب سایت ها
  • نمایه سازی – نحوه ی افزودن و سازماندهی محتوا در فهرستها
  • رتبه بندی – تصمیم گیری در مورد این که برای یک جستجوی خاص، کدام وب سایت را در نتایج نشان دهند (و به چه ترتیب)

مراحل تبدیل شدن به یک کارشناس سئو

به عنوان یک کارشناس SEO، باید بدانید که چگونه یک وب سایت را برای هر مرحله بهینه کنید تا موتورهای جستجو بدون هیچ مشکلی بتوانند محتوای وب سایت را بخوانند و آن را رتبه بندی نمایند. برای آشنایی بیشتر با عملکرد موتورهای جستجو، کتب و سایت های مختلفی وجود دارد که می توانید به صورت رایگان از آن ها استفاده کنید؛ اما اگر به هر دلیلی به آن ها دسترسی ندارید، می توانید در کلاس های آموزشی سئو مانند دوره های موسسه ی دارکوب شرکت کنید.

با مفاهیم بازاریابی اساسی موتورهای جستجو آشنا شوید

قبل از اینکه بخواهید یک کارشناس سئو شوید، باید در مورد رشته های مختلفِ بازاریابی موتور جستجو اطلاعات داشته باشید؛ با بازاریابی دیجیتالی و نقش سئو در کمپین های آن آشنا شوید و در ذهن خود به صورت روشن بدانید که چه انتظاری از موتورهای جستجو و سایر ابزارهایی که می توانید برای سئو از آن ها استفاده کنید، داشته باشید. به طور خلاصه، SEO یکی از دو مؤلفه ی SEM است. تفاوت اصلی این دو این است که ترافیک SEO رایگان و ترافیک SEM پولی است.

هر دو روش می توانند به شما کمک کنند تا از موتورهای جستجو ترافیک بگیرید؛ اما با استفاده از SEO نیازی به پرداخت هزینه ندارید. هنگامی که موفق شدید رتبه ی بالایی برای کلمات کلیدی مد نظرتان بدست آورید، کاربران به طور مستمر به سایت شما مراجعه خواهند کرد.

این فقط یکی از مزایای سئو است. با رسیدن به رتبه های بالای صفحات جستجو، می توانید از مزایای دیگری مانند آگاهی از برند و اعتماد و شناخت کاربر که می تواند به شما در پیشرفت کار کمک کند، بهره مند شوید.

معنای واقعی SEO را درک کنید

معنای واقعی SEO را درک کنید

سئو تنها مربوط به کلمات کلیدی و لینک ها نیست، بلکه بسیار بیشتر از آن است. مأموریت واقعی یک کارشناس سئو این است که تجربه ی بسیار خوبی برای کاربران ایجاد کند و دقیقاً همان چیزی را که می خواهند به آن ها ارائه دهد. هدف شما فقط کسب بازدید بیشتر از موتور جستجو نیست بلکه هدف، تبدیل این بازدیدها به بازدیدکنندگان و مشتریان بیشتر و دائمی است. سئو انواع مختلفی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • سئوی فنی – سئوی فنی مسئول مرحله ی جستجو و نمایه سازی است. با استفاده از سئوی فنی می توانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا تمام صفحات مهم وب سایت شما را بدون مشکل فهرست بندی کنند. مهم ترین وظایف سئوی فنی عبارتند از:
    • اصلاح ساختار پیوند های یکتا و URL
    • بهینه سازی نقشه ی سایت XML
    • تنظیم دامنه ی مورد نظر خود
    • بهینه سازی URL های صفحه
    • بهینه سازی ساختار وب سایت
    • بهبود سرعت وب سایت
    • بهینه سازی وب سایت برای تلفن همراه
    • یافتن و رفع خطاهای جستجو
  • سئو داخلی یا درون صفحه – سئو داخلی یا سئو درون صفحه با عناصر موجود در یک صفحه ارتباط دارد. مواردی مانند محتوا، عناوین، تصاویر و فیلم ها باید بهینه شوند تا موتورهای جستجو بتوانند مفهوم آن ها را درک کنند. مهم ترین عناصر سئو داخلی عبارتند از:
    • بهینه سازی عنوان صفحه
    • بهینه سازی توصیف متا
    • بهینه سازی محتوا
    • استفاده ی مناسب از عناوین (برچسب H1، H2 و غیره)
    • پیوندهای داخلی و خارجی
  • سئو خارجی – آخرین فرآیند، سئو خارج از صفحه نامیده می شود. برخلاف سئو فنی و سئو داخلی، سئو خارجی با فعالیت های خارج از وب سایت ارتباط دارد. مواردی مانند گرفتن بک لینک از سایر وب سایت های مرتبط و تبلیغ وب سایت بخشی از وظایف شما به عنوان یک کارشناس سئو است.

شیوه ی آموزش مناسب سئو را انتخاب کنید

شیوه ی آموزش مناسب سئو را انتخاب کنید

وقتی یادگیری سئو را شروع کردید، به یک نکته پی خواهید برد: اطلاعات زیادی در مورد سئو در اینترنت وجود دارد و برای کارشناس سئو شدن باید چیزهای زیادی یاد بگیرید و این حقیقت در نهایت به یک آشفتگی منجر می شود.

اگر تصمیم بگیرید این کار را به تنهایی و بدون هیچ کمکی انجام دهید، در آخر یک لیست بی پایان از مقالات برای مطالعه و چیزهای زیادی برای آزمایش کردن خواهید داشت؛ در نتیجه سالها طول می کشد تا سئو را از این طریق یاد بگیرید. امروزه دیگر شرایط تغییر کرده است. افرادی که می خواهند یک کارشناس سئو شوند، می توانند این کار را با گذراندن یک دوره ی معتبر و بدون نیاز به صرف ساعت های طولانی در اینترنت و خواندن مقالات زیاد انجام دهند.

مانند مقالات اینترنتی، دوره های آموزش سئو نیز کم نیست و شما باید زمان زیادی برای پیدا کردن یک موسسه ی معتبر صرف کنید. ما کارتان را آسان می کنیم و موسسه ی دارکوب را به شما معرفی می کنیم.

این موسسه یکی از معتبرترین مؤسسات کشور در زمینه ی آموزش نکات سئو و تربیت کارشناسان خبره سئو است که برای آموزش های خود از اساتید با تجربه استفاده می کند و دوره هایش را هم به صورت کلاس های حضوری و هم کلاس های آنلاین ارائه می دهد.

از تغییرات سئو مطلع شوید

سئو یک رشته و تخصص ثابت نیست. قوانین و الگوریتم های آن همیشه در حال تغییراند. به عنوان مثال شاید جالب باشید که بدانید گوگل هر ساله و گاها هر ماه تغییرات بزرگی را در الگوریتم های رتبه بندی خود اعمال می کند تا بتوانید بهترین تجربه کاربری را به کسانی که از گوگل استفاده می کنند هدیه دهد. متخصصان سئو باید در مورد این تغییرات بدانند و کمپین های سئو خود را متناسب با آن ها تنظیم کنند.

بهترین راه برای آگاهی از این تغییرات، پیگیری وب سایت های خبری سئو است که اثبات شده است اطلاعات مربوط به تغییرات در حال انجامِ سئو را به صورت به روز و -نه با تأخیر- ارائه می دهند.

ابزارهای مناسب سئو را انتخاب کنید

حقیقت این است که شما نمی توانید به تنهایی سئو را انجام دهید. اطلاعات زیادی برای پردازش و تصمیم گیری وجود دارد و اگر سعی کنید همه ی کارها را به صورت دستی انجام دهید، به جای کار روی وظایفی که می تواند نتایج بهتری برای شما ایجاد کند، وقت گرانبهای خود را بر سر تحلیل اعداد هدر می دهید.

درست است که هزینه ی ابزارهای سئو بالا است، اما در دراز مدت، بازدهی آن ها بسیار بیشتر از هزینه ماهیانه ای است که برایشان پرداخت می کنید. برخی از ابزارهای اثبات شده و مفید برای یک کارشناس سئو به شرح زیرند:

ابزارهای مناسب سئو را انتخاب کنید

  • Google Analytics (رایگان) – یکی دیگر از ابزارهای رایگان گوگل است که می توانید با استفاده از آن نکات زیادی را درباره ی ترافیک و نحوه ی جستجوی کاربران در وب سایت خود بدانید. در این ابزار گزارش های زیادی برای کاوش و معیارهای زیادی برای تجزیه و تحلیل وجود دارد.
  • Google Webmaster Tools (رایگان) – ابزارهای وب مستر Googleشاید یکی از مفید ترین ابزارها برای سئو باشند. این برنامه رایگان است و می تواند اطلاعات زیادی در مورد وب سایت شما ارائه دهد.
  • SEMRUSH (پولی) – این برنامه رایگان نیست اما می توانید از آن برای سئو، کمپین های PPC، تجزیه و تحلیل رقبا، جستجو برای کلمات کلیدی، ایجاد لینک، نظارت بر شبکه های اجتماعی و موارد دیگر استفاده کنید. این ابزار به طور مکرر به روز رسانی می شود و یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی است که می توانید برای سئوی خود انجام دهید.
  • Ahrefs (پولی) – این ابزار یک جایگزین برای SEMRUSH است که اشتراک ماهانه دارد. با این حال برای آنکه بتوانید با ویژگی های آن آشنا شوید می توانید از یک دوره آزمایشی هفت روزه ی رایگان استفاده کرده و سپس اقدام به خرید نمایید.
  • Google Keyword Planner (رایگان) – این ابزار یک ابزار جستجوی رایگان برای کلمات کلیدی است که توسط خود گوگل ارائه شده است. با استفاده از آن می توانید بفهمید که افراد در بخش جستجوی گوگل چه عباراتی را تایپ می کنند.

تمرین کنید.

سئو یک دانش نظری نیست؛ بلکه بیشتر عملی است. نتیجه ی مطالعه ی تئوری SEO باید یک لیست از اقداماتی باشد که بتوانید در وب سایت خود اعمال کرده و باعث بهبود وضعیت آن در موتورهای جستجو شوید.

مشکل این است که شرایط هر وب سایتی منحصر به همان وب سایت است و عملی که برای یک وب سایت نتیجه می دهد ممکن است برای وب سایت دیگر کاربردی نباشد. به همین دلیل است که به عنوان یک کارشناس سئو باید آموزش های سئو را تمرین کنید و تنها در سطح تئوری باقی نمانید.

تخصص سئو خود را نشان دهید

می گویند یکی از بهترین راه ها برای یادگیری یک چیز این است که سعی کنید آن را برای دیگران توضیح دهید. این در مورد سئو نیز صادق است. وقتی شروع به نوشتنِ اطلاعات خود کنید، چیزهای زیادی یاد می گیرید و مهارتهای خود را به طرز قابل توجهی ارتقا می دهید.

بهتر است یک وب سایت یا یک وبلاگ سئو ایجاد کنید و تجربیات خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید. با گذشت زمان خواهید فهمید که به اشتراک گذاری اطلاعات، یک روش عالی برای یادگیری چیزهای جدید در مورد سئو است و در عین حال با این کار به دیگران هم کمک خواهید کرد که یک تجربه ی بسیار ارزشمند است.

برای کارشناس سئو شدن صبور باشید

برای کارشناس سئو شدن صبور باشید

مهارت های سئو برای نتیجه دادن به زمان نیاز دارند و نباید عجله داشته باشید. سئو روش سریعی برای افزایش بازدید نیست. اگر نتایج فوری می خواهید، کمپین های PPC را امتحان کنید. SEO عبارت است از ایجاد مشاغل پایدار و طولانی مدت با ایجاد بنیادی محکم که به شما یک ترافیک ارگانیک دائمی می دهد. قبل از ایجاد هرگونه تغییر مرتبط با سئو در وب سایتتان، باید رتبه و میزان بازدید خود را یادداشت کرده و پس از تغییر، آن اعداد را با نتایج جدید مقایسه کنید.

راهنماهای شناخته شده را دنبال کنید

نکته ی آخر در مسیر تبدیل شدن به یک کارشناس سئو این است که در این مسیر با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. مواقعی پیش می آید که ناامید شده و بخواهید تسلیم شوید. نگران نباشید، این اتفاق طبیعی است. اگر داستان افراد موفق را بخوانید خواهید دید که هیچ یک از آن ها به دلیل خوش شانس بودن به آنچه در حال حاضر هستند تبدیل نشدند.

 این موفقیت نتیجه ی کار سخت و ساعت های بی پایان آزمایش و مطالعه درباره ی سئو است. داستان های افراد موفق در این زمینه را بخوانید و مدتی را صرف تجزیه و تحلیل روش های آن ها کنید. خواهید دید که گاهی آن ها کارهایی متفاوتی نسبت به روش های رایج انجام داده اند و این به این دلیل است که آن ها اعتماد به نفس و مهارت لازم را داشتند تا چیزهای جدید را امتحان کنند و بدون ترس از شکست به مسیرشان ادامه دهند.

آموزش طراحی سایت و سئو با دارکوب

آموزش طراحی سایت و سئو با دارکوب

بخش آموزش، بخش تاثیرگذاری در مورد مهارت های سئوی شما است. اگر می خواهید یک کارشناس سئو خبره شود باید از همان ابتدا به فکر انتخاب یک موسسه ی معتبر و حرفه ای در این زمینه باشید زیرا فراموشی درس هایی که به اشتباه یاد گرفته اید، می تواند زمان زیادی از شما بگیرد.

موسسه ی دارکوب یکی از بهترین مؤسسات در زمینه ی آموزش مهارت های سئو است. توسط آموزش های این موسسه که زیر نظر اساتید با تجربه انجام می شود، شما می توانید به یک متخصص سئو خبره تبدیل شوید.

نکته ی مهم دیگری که در مورد تبدیل شدن به یک کارشناس سئو به آن اشاره کردیم، بحث تمرین کردن مهارت ها بود که این موضوع نیز در موسسه ی دارکوب میسر است؛ زیرا آموزش های این موسسه به صورت عملی انجام می شوند و شما می توانید این مهارت ها را به صورت تجربی بیاموزید.

مهم نیست شما چقدر پرمشغله هستید یا در کجا زندگی می کنید زیرا این موسسه علاوه بر کلاس های حضوری، کلاس های غیرحضوری هم دارد که به صورت کلاس های آنلاین و ویدئوهای آموزشی ارائه می شوند. برای اطلاع از این دوره ها و ثبت نام می توانید با کارشناسان این موسسه تماس بگیرید.