مقایسه آموزش آنلاین و آفلاین (Comparison of online and offline education)

  • نویسنده: مرضیه نوایی لواسانی
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=1959
مقایسه آموزش آنلاین و آفلاین (Comparison of online and offline education)

در مقایسه آموزش آنلاین و آفلاین، به نظر شما کدامیک مزیت بیشتری دارند؟ آیا از تفاوت های آموزش آنلاین و آفلاین بطور کامل آگاهی دارید؟ شما آموزش آفلاین را ترجیح می دهید یا آنلاین؟ تا چه میزان با وب سایت های برگزاری کلاس آنلاین آشنایی دارید؟

همانطور که تکنولوژی پیشرفت کرده است، راه های یادگیری مهارت های جدید نیز به همین ترتیب تغییر کرده است. با تشکر از اینترنت، کسانی که علاقه مند به افزایش دانش و مهارت های خود هستند، اکنون طیف گسترده ای از گزینه ها را علاوه بر یادگیری آفلاین و سنتی، پیش روی خود می بینند.

فراگیران و کارفرمایان اکنون می توانند از مزایای آموزش آنلاین و آفلاین استفاده کنند. وقتی صحبت از توسعه حرفه ای مداوم یا Continuing Professional Development، به اختصار (CPD) می شود، یادگیری آفلاین و آنلاین موافقان و مخالفانی پیدا می کنند. اگر شما در انتخاب برتری یکی بر دیگری دچار شک هستید، بهتر است که این مقاله را که شامل تفاوت های اساسی بین این دو مقوله است، تا انتها بخوانید.

تفاوت بین آموزش آنلاین و آفلاین چیست؟

بیایید با اصول کار شروع کنیم و دقیقا معنی آموزش آنلاین و آفلاین را مشخص کنیم.

آموزش آنلاین 

آموزش بصورت آنلاین یک سیستم یادگیری بسیار انعطاف پذیر است که به دانش آموزان امکان می دهد فقط از طریق اینترنت با کامپیوتر شخصی یا موبایل خود در خانه یا هرجایی که صلاح می دانند تحصیل کنند.

اساسا جلسات رو در رو دانشجو و معلم مورد نیاز نیست و به دانشجویان اجازه می دهد در هر جای دنیا به تحصیل بپردازند.

انواع مختلفی از آموزش های آنلاین وجود دارد. در این مطلب، آموزش های آنلاین به طور عمده به برنامه های آنلاینی اشاره می کند که در آن دانش آموزان و دانشجویان، استاد خود را برای کلاس درس از طریق یک نرم افزار مانند Skype یا Zoom ملاقات می کنند.

آموزش آفلاین

آموزش آفلاین همچنین به عنوان آموزش سنتی نیز نامیده می شود. آموزش آفلاین به این معنی است که دانش آموز یا دانشجو باید در مدرسه یا دانشگاه، به کلاس درس برود و در یک کلاس حضوری با یک معلم شرکت کند.

بنابراین اکنون متوجه شده اید، تفاوت اصلی بین آموزش آنلاین و آفلاین، محل فرآیند یادگیری است.

تفاوت کلیدی دیگر بین یادگیری آنلاین در مقابل یادگیری آفلاین، انعطاف پذیری کلاس ها است. در حالی که یادگیری آفلاین شما را ملزم به حضور فیزیکی به یک مرکز آموزشی یا مدرسه و حضور در ساعات معینی می کند، یادگیری آنلاین به شما امکان می دهد هر کجا که بخواهید و هر زمان که بخواهید، مطالعه کنید. البته، مگر اینکه برنامه مشخصی داشته باشید که از قبل با معلم خود تصمیم گرفته باشید.

سومین تفاوت بین یادگیری به شیوه آنلاین در مقابل یادگیری آفلاین، تعامل دانشجو و معلم است. در یک فضای آفلاین، دانشجویان به سخنرانی های طولانی مدت گوش داده و یادداشت برداری می کنند و معمولا خیلی زود خسته می شوند.

مزایا و معایب آموزش آنلاین و آفلاین چیست؟

شما از قبل می دانید که تقریبا مانند هر چیزی در این کره خاکی، آموزش آنلاین و آفلاین دارای موافقان و مخالفانی هستند. یادگیری به شیوه آنلاین، آخرین روش آموزشی مد روز است و روز به روز بر محبوبیت آن نیز افزوده می شود.

بیایید اکنون نگاهی به مزایا و معایب آموزش آفلاین بیندازیم:

بدیهی است که آموزش آنلاین و آفلاین دارای مزایا و معایب زیادی هستند، ولی اگر بتوان مواردی را مزیت یا ضرر نامید، به دیدگاه شخص نسبت به آن بستگی دارد. پس بیایید نگاهی به جزئیات بیشتر در مورد مزایا و معایب اصلی آنها بیندازیم:

مکان و زمان

مکان و زمان اصلی ترین و بزرگترین مزیت یادگیری آنلاین است که باید بدانید. در حالیکه یادگیری آفلاین در یک مکان ثابت، با یک برنامه مشخص انجام می شود و شما را ملزم به حضور به موقع در جایی می کند، یادگیری آنلاین عکس این است. البته نه اینکه لازم نباشد به موقع باشید، اما آموزش های آنلاین به شما امکان می دهند در هر کجا و هر زمان که بخواهید، مطالعه کنید.

بگذارید بگوییم شما بچه دارید و مایل به دریافت مدرک هستید، اما برای مراقبت از کودکان مجبورید در خانه بمانید، آموزش های آنلاین این امکان را برای شما فراهم می کنند. یا اینکه شما نیاز به یافتن شغلی دارید و از طرفی فرصتی برای اتمام برنامه درسی و فارغ التحصیل شدن از دانشگاه خود ندارید، در اینصورت آموزش بصورت آنلاین راه حل کار شماست. همچنین برای مثال شما می خواهید یک زبان خارجی یاد بگیرید، اما وقت و هزینه ای برای تحصیل در آن کشور را ندارید، در اینجا باز هم آموزش های آنلاین مسیرتان را هموار می کنند.

هزینه ها

همه ما می دانیم که دریافت آموزش با کیفیت، هزینه بردار است. ما فقط در مورد هزینه های دانشجویی صحبت نمی کنیم، بلکه هزینه مسیر رسیدن به مکان یادگیری، رفت و آمد، محل اقامت در صورت عدم حضور در مرکز آموزشی نزدیک، کتاب های درسی، فعالیت های فوق برنامه و غیره نیز وجود دارند.

آموزش های آنلاین معمولا در هزینه های دانشجو و رزرواسیون ارزان تر هستند و چون مطالب مطالعه همه بصورت آنلاین است، دیگر نیازی به خرید کتاب های درسی و رفرنس نیست. علاوه بر آن، از آنجا که در خانه یاد می گیرید، هزینه بنزین اتومبیل یا حمل و نقل عمومی به مرکز آموزش را نخواهید داشت. همچنین دیگر نیازی به یافتن محل اقامت و صرف هزینه اجاره نیست. پس قابل قبول است که بگوییم آموزش بصورت آنلاین از این لحاظ ارزان تر و راحت تر است.

تعاملات اجتماعی

قبول داریم که یادگیری آنلاین بسیار ارزان تر و انعطاف پذیرتر است، اما یک نکته مهم که باید ذکر شود، عدم تعاملات اجتماعی در روش آنلاین است.

منظور ما این است که با کلاس های آنلاین، آن خوراکی های صبحگاهی را که با همکلاسی های خود می خوردید، آن گپ های کوچک در راهرو بین کلاس ها، استراحت ارزشمندی که مابین دو کلاس درس داشتید و می توانستید از معلم خود سوالاتتان را بپرسید، همه و همه را از دست خواهید داد.

از این نظر، یادگیری آنلاین می تواند کاملا منزوی کننده باشد، زیرا سطح تعاملات انسانی را به حداقل رسانده است.

با آموزش های آنلاین، تعامل دانشجو با دانشجو  هم بسیار کم می شود زیرا در کلاس ها و مبادله ایده ها، بحث های خودجوش کمتری بوجود می آید، حال آنکه آموزش آفلاین دقیقا همین کار را انجام می دهد.

یکی دیگر از جنبه های یادگیری آنلاین که ممکن است در ابتدا مورد توجه افراد قرار نگیرد این است که، با گذشت زمان و به ویژه اگر کلاس آنلاین به دانشجویان جوان تر مربوط شود، این فاصله در روابط با افراد دیگر ممکن است باعث عدم رشد مهارت های بین فردی شود.

با یادگیری آفلاین، دانش آموزان جوان همه در یک کلاس درس هستند، آنها ویژگی های اساسی مانند صبر و روحیه تیمی و از همه مهمتر احترام را کسب می کنند. ایجاد چنین فضایی توسط معلم یا استاد در محیط آنلاین می تواند بسیار دشوار باشد.

با همه این توصیفات، با تجربه ی معلمان و بهترین نرم افزارها، یک برنامه آموزشی آنلاین برای دانش آموزان جوان، گزینه بسیار خوبی می تواند باشد.

انضباط شخصی

نظم و انضباط شخصی طبق تعریف، توانایی داشتن کنترل و ایجاد انگیزه در خود است، که بیایید صادق باشیم، همیشه آسان نیست.

تحصیل در کلاس مدرسه در حال حاضر به خودی خود چالش برانگیز است. وسوسه گپ زدن با همکلاسی هایتان همیشه وجود دارد، از پنجره کلاس به بیرون نگاهی انداختن را دوست دارید، خیال بافی های سر کلاس همیشه وجود دارند و… .

تحصیل در خانه به صورت آنلاین نیز چالش برانگیز است. مطمئنا هیچ همکلاسی در کنار شما نیست، اما حواس شما بوسیله رسانه های اجتماعی، تلویزیون، بازی های گوشی موبایل و حتی اعضای خانواده ممکن است پرت شود.

در یک فضای آفلاین، کلاس درس با معلمی اداره می شود که همیشه بررسی می کند که آیا دانش آموزان واقعا روی درس متمرکز هستند یا در جای دیگری سیر می کنند. حضور فیزیکی آموزگار در بالای سر دانش آموز این موضوع را براحتی به آنها گوشزد می کند.

اما یادگیری آنلاین نیاز به انضباط شخصی زیادی دارد زیرا دانش آموزان تعامل کمتری با معلمان خود دارند و بنابراین به انگیزه قوی تری نیز نیاز دارند.

آیا یادگیری آنلاین به همان اندازه یادگیری آفلاین موثر است؟

پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. فقط به این دلیل که کارایی یک کلاس چه آنلاین و چه آفلاین، به انگیزه و اشتیاق فرد بستگی دارد.

همانطور که قبلا دیدیم یادگیری آنلاین نیاز به نظم و انضباط زیادی دارد. شما باید به موقع حاضر شوید، لپ تاپ یا گوشی موبایل خود را روشن کرده و در حین کلاس بدون اینکه کسی همیشه یادآوری کند که آیا آنجا هستید، واقعا آنجا باشید و بهانه قطع اینترنت را نیاورید.

اگر نمی خواهید روزی در کلاس آنلاین شرکت کنید، معلم دنبال شما نمی آید اما خیلی زود متوجه می شوید که از درس ها عقب افتاده اید. این همان جایی است که انضباط شخصی خود را نشان می دهد.

درست مثل یک موقعیت آفلاین، یادگیری آنلاین شما را ملزم به انجام تکالیف، تحقیق، انجام کارهای گروهی و تحویل مقالات به موقع می کند. بنابراین در این مورد چیز جدیدی وجود ندارد.

آنچه در یک دوره آنلاین متفاوت خواهد بود، استفاده از تکنولوژی یادگیری دیجیتال مانند فیلم ها، وایت بوردهای تعاملی، بازی ها و سایر مطالب مطالعه ای آنلاین است که می توانید در هر مکان و هر زمان با لپ تاپ، تبلت یا تلفن همراه به آنها دسترسی داشته باشید.

از طریق منابع یادگیری دیجیتال، تعامل با فعالیت های کلاس افزایش می یابد و دانش آموزان از درس خواندن، بیشتر لذت می برند و در نتیجه بهتر و سریعتر از آموزش آفلاین، یاد می گیرند.

کدام متد آموزشی بهتر است، آنلاین یا آفلاین؟

باز هم پاسخ به این سوال دشوار است زیرا وضعیت افراد نسبت به یکدیگر متفاوت بوده و هرکسی ممکن است نوعی از یادگیری را به جای دیگری، با توجه به نیازها و امکاناتش ترجیح دهد.

اگر شما با وجود اینکه مرکز آموزشی نزدیک به محل زندگی خودتان دارید اما ترجیح می دهید در مکان دیگری به غیر از شهر خود تحصیل کنید، پس آموزش آفلاین کاملا مناسب شماست.

اگر ترجیح می دهید که در خانه بمانید و به ساعات انعطاف پذیرتری برای درس خواندن نیاز دارید، یا بودجه یک مدرسه دور را ندارید و فقط با تکنولوژی دیجیتال بهتر می آموزید، یادگیری آنلاین گزینه بسیار خوبی برای شماست.

این موضوع ثابت شده است که یادگیری آنلاین در ایجاد تعادل خوب برای زندگی کاری، امکاناتی بیشتر از یادگیری آفلاین فراهم کرده است.

حقیقتی جالب درباره آموزش آنلاین و آفلاین

در سال 2017 یک نظرسنجی در مورد روندهای مطالعه دیجیتال توسط Hanover Research به نمایندگی از آموزش و پرورش McGrawl-Hill انجام شد تا رفتار و تنظیمات دیجیتالی دانشجویان دانشگاه را درک کند.

حدود 1005 پاسخ تکمیل شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و آمار بدست آمده حقایق جالبی را نمایان ساخت، از جمله اینکه دانش آموزان بیشتر کلاس هایی را انتخاب می کنند که از تکنولوژی یادگیری دیجیتال (DLT) استفاده می کنند و اینکه در مطالعات آنها بسیار مفید بوده و نمرات آنها را بهبود بخشیده است.

در اینجا آمار و ارقام مشخص تری وجود دارد:

  • 60٪ نشان دادند که تکنولوژی یادگیری دیجیتال به بهبود نمرات آنها کمک کرده است.
  • 68٪ معتقد بودند که DLT در زندگی آکادمیک آنها مفید بوده و 71٪ استفاده از آن را بسیار آسان دانستند.
  • 86٪ برای مطالعه و 72٪ برای مشق شب از لپ تاپ استفاده می کردند.
  • 56٪ معتقد بودند که DLT به آنها کمک می کند تا مفاهیم جدید را بهتر یاد بگیرند.
  • 65٪ DLT را در حفظ اطلاعات جدید بسیار مفید می دانند.

ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که این بررسی نشان داده است که DLT مشارکت کلاسی را در یک کلاس آنلاین بهبود نمی بخشد. با وجود سایر جنبه های مفید DLT در آموزش، میزان تعامل دانشجو با دانشجو نیز بسیار کم است.

بنابراین دوباره همه چیز به نیازهای خاص شما برمی گردد و اینکه آیا معتقد هستید که یک فضای آنلاین برای تمرکز روی درس و مطالعه واقعی، به اندازه کافی جواب می دهد یا خیر.

چگونه یک زبان را به صورت آنلاین یاد بگیریم؟

آموزش زبان به شیوه آنلاین واقعا شدنیست. شما برای یادگیری هر زبانی نیاز دارید که یک فرد متخصص یا یک فرد بومی برای مثال انگلیسی زبان را برای تعامل و گفتگو داشته باشید و این شرایط با وجود اینترنت کاملا برای شما مهیاست. اینترنت به طور کامل منابع یادگیری را برای کمک به شما در شروع کار و ارتقا مهارت هایتان فراهم کرده است.

اولین منبع یادگیری که ممکن است هنگام فکر کردن در مورد چگونگی یادگیری زبان جدید به ذهن شما خطور کند، نگاه انداختن به برخی از اپلیکیشن های یادگیری است. بله، این یک روش کاملا خوب برای شروع یادگیری زبان است.

اپلیکیشن های یادگیری زیادی برای انتخاب وجود دارند مانند Duolingo ،Lingodeer ،Drops ،Super Chinese ،Memrise ،Busuu و بسیاری دیگر که واقعا روشی عالی برای آشنایی با زبانی جدید اند و تقریبا به اندازه آموزش آفلاین موثر هستند. تنها نکته میزان پایبندی و انگیزه شماست.

پس می بایست بعد از بررسی اینکه کدام اپلیکیشن ها برای شما مناسب تر هستند، دانلود این اپلیکیشن ها را روی لب تاپ یا موبایل خود انجام داده و سپس با تنظیم برنامه ای روزانه می توانید از امکانات این اپلیکیشن ها برای بهبود گرامر، تلفظ، لیست واژگان، مکالمه، درک مطلب و موارد دیگر بوسیله فیلم های ویدیویی، موسیقی، کلیپ های مختلف و تست های تعبیه شده در آنها، سطح زبان مورد نظر خود را بسیار بهبود ببخشید.

نتیجه گیری درباره آموزش آنلاین و آفلاین

به دلیل اینکه هر دو متد آموزش آفلاین و آنلاین مزایا و معایبی دارند، آموزشی که شامل هر دو سیستم در یک برنامه باشد، بسیار قدرتمندتر عمل خواهد کرد. 

امروزه تقریبا داشتن تکنولوژی های جدید به راحتی برای همه قابل دسترس است و نسل های جوان هر روز از اینترنت و دنیای مجازی استفاده می کنند و برای آنها داشتن مطالب بصری و تعاملی برای مطالعه جذاب تر از پایبند بودن به کتاب مدرسه در آموزش آفلاین است.

بنابراین اگر انگیزه، سازماندهی و نظم و انضباط شخصی دارید و ترجیح می دهید در زمان های انعطاف پذیرتر یا در مکان انتخابی خود مطالعه کنید، یادگیری آنلاین برای شما کاملا کارآمد و به اندازه یادگیری آفلاین مناسب خواهد بود.

مهمترین چیز این است که شما خودتان وقت صرف کرده و تحقیق کنید و با افراد مربوطه درباره تحصیلاتی که می خواهید کسب کنید تماس بگیرید، تمام گزینه ها و امکانات خود را در نظر بگیرید، سپس بسته به منطق خود انتخاب کنید که آموزش آفلاین مناسب شماست یا آنلاین.

البته با شرایط کنونی به دلیل ویروس کرونا، دانش آموزان، دانشجویان و مدرسان چه بخواهند یا نخواهند مجبور هستند از یادگیری آفلاین و سنتی فاصله گرفته و تمرکز خود را روی آموزش های آنلاین بگذارند. بنابراین بهتر است به مزایای یادگیری به شیوه آنلاین فکر کنیم و تا آنجا که امکان دارد همان میزان تلاشی را که در زمان یادگیری آفلاین می کردیم، در این دوره ادامه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین