چه مقدار زمان می برد تا یک طراح سایت حرفه ای باشم؟

  • نویسنده: رضا پورمحمدحسین نیاکی
  • بازبینی شده توسط: محسن لشکری
  • بروزرسانی:
  • https://darkoobedu.ir/?p=2854
چه مقدار زمان می برد تا یک طراح سایت حرفه ای باشم؟

طراحی وب سایت حرفه ای یکی از مشاغل جذاب در دنیای امروز است. به همین دلیل افراد زیادی هستند که به دنبال راهی برای یادگیری طراحی سایت به شکل فشرده در کوتاه ترین زمان ممکن هستند. در این مطلب بررسی کرده ایم که اصولا مدت زمان یادگیری طراحی سایت حرفه ای چقدر است و آموزش طراحی سایت چقدر زمان می برد؟

اگر به دنبال یک پاسخ سریع و کوتاه هستید، باید بگوییم که به طور متوسط آموزش طراحی سایت حرفه ای در حدی که بتوانید در نهایت به درآمد برسید، به طور میانگین بین ۱ تا ۳ سال زمان می برد. البته این مدت زمان میانگین است یعنی بسته به شرایط مختلف ممکن است زمان یادگیری طراحی سایت برای شما بیشتر یا کمتر از این مقدار نیز باشد.

مثلا اگر تمام وقت و انرژی خود را صرف یادگیری فشرده طراحی سایت بکنید، ممکن است حتی در مدت زمان کمتر از یک سال به سطح حرفه ای برسید و از مهارت های خود پول در بیاورید. از طرف دیگر، اگر عجله چندانی نداشته باشید و بخواهید آرام آرام با مفاهیم طراحی سایت آشنا شوید و روی آن ها تسلط پیدا کنید، فرایند یادگیری ممکن است بین ۲ تا ۶ سال برای شما طول بکشد.

حالا برای آن که بیشتر با جزئیات فرایند آموزش طراحی وب سایت آشنا شویم، مراحل مختلف و مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک طراح وب سایت حرفه ای را با جزئیات بررسی می کنیم و پاسخ دقیق تری به سوال اصلی این مطلب: «چه مقدار زمان میبرد تا یک طراح سایت حرفه ای باشم» می دهیم.

یاد گرفتن طراحی وب سایت حرفه ای چقدر طول می کشد؟

این سوال اساسی پاسخ واحد و مشخصی ندارد. دلیل آن این است که مدت زمان یادگیری طراحی سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای همه افراد یکسان نیست. مهم ترین عامل تعیین کننده در این زمینه، ظرفیت یادگیری خود شخص است.

برای بعضی از افراد، چند ماه یا حداکثر یک سال برای مسلط شدن به مفاهیم طراحی سایت و شروع کار کافی است اما برای بعضی دیگر از افراد به چندین سال زمان نیاز است؛ بنابراین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که زمان یادگیری برای افراد مختلف متغیر است و عوامل زیادی روی آن اثر می گذارند.

فرایند یادگیری طراحی سایت

اما در راه تبدیل شدن به یک طراح سایت حرفه ای، مسائل مهم تری از مدت زمان یادگیری و آموزش وجود دارند. قبل از شروع فرایند یادگیری شما باید برای خود مشخص کنید که چه اهدافی در این مسیر دارید و می خواهید به چه سطحی برسید.

داشتن اهداف مشخص و واضح به شما کمک می کند تا مسیر مشخصی هم برای یادگیری طراحی وب سایت داشته باشید و به همین ترتیب سرعت یادگیری شما هم افزایش یابد؛ بنابراین حتی قبل از این که وارد فرایند یادگیری طراحی سایت شوید، این سه سوال مهم را از خود بپرسید و به آنها پاسخ دهید:

  1. هدف نهایی شما از ورود به حرفه طراحی وب سایت چیست؟
  2. آیا می خواهید طراحی وب سایت را در حد یک استاد یاد بگیرید و روی آن مسلط شوید؟
  3. آیا می خواهید یک مدرک رسمی در زمینه طراحی وب سایت داشته باشید؟

حالا در خصوص هر کدام از این سه سوال، مواردی را بررسی می کنیم که به شما کمک می کند راحت تر به این سوالات پاسخ دهید.

هدف نهایی شما از ورود به حرفه طراحی وب سایت چیست؟

این روز ها دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود افراد بخواهند در زمینه طراحی وب سایت فعال شوند و به شکل حرفه ای کار کنند؛ اما دو دلیل عمده برای ورود به این حرفه وجود دارد که عبارت هستند از:

  • می خواهند در این صنعت بزرگ برای یک شرکت معتبر یا به شکل فریلنسر کار کنند
  • می خواهند شرکت و کسب و کار طراحی وب خودشان را راه اندازی کنند

دوباره تاکید می کنیم که دلیل یادگیری طراحی سایت می تواند هر چیز دیگری باشد اما نکته ای که در اینجا می خواهیم به آن اشاره کنیم این است که هیچ راه و هدفی به اندازه هدف اول (یعنی پیدا کردن کار به عنوان طراح سایت) طولانی و زمان بر نخواهد بود.

شاید بپرسید چرا؟ دلیل آن این است که اکثر قریب به اتفاق موقعیت های شغلی در دنیای طراحی وب، حتی برای پست های نه چندان سطح بالا شرایط مورد نیاز نسبتا سختی دارند و به راحتی نمی شود آن ها را تصاحب کرد.

برای یادگیری طراحی سایت رایگان می‌توانید از مقاله مربوطه آموزشگاه دارکوب دیدن کنید. 

یادگیری طراحی سایت حرفه ای

به عنوان مثال بعضی از کارفرمایان از شما انتظار دارند تا چندین سال تجربه در زمینه کار طراحی وب سایت داشته باشید و برای خود نام معتبری در این حرفه دست و پا کرده باشید. یا بعضی دیگر داشتن مدرک لیسانس مرتبط با طراحی وب را یکی از شروط اصلی خود قرار می دهند. همانطور که میدانید، به دست آوردن این شرایط می تواند بسیار طولانی و طاقت فرسا و البته هزینه بر باشد.

اما از طرف دیگر اگر هدف اصلی شما کسب یک شغل به عنوان طراح وب سایت نیست، می توانید آزادانه تر حرکت کنید و به فرایند یادگیری طراحی سایت سرعت بیشتری بدهید. نکته جالی که در خصوص طراحی وب باید بدانید این است که برای شروع کار حرفه ای و پول در آوردن در این حرفه، حتما لازم نیست که تخصص، تجربه و مهارت بالایی داشته باشید! شاید این نکته برای شما غیر قابل باور به نظر برسد اما در بازار طراحی وب یک حقیقت است.

بسیاری از افراد موفق در زمینه طراحی وب، کار خود را از همین روش آغاز کردند؛ یعنی در روزهای اول و وقتی که تجربه چندانی نداشتند، در بازارکار به دنبال پروژه های ساده و سطح پایین گشتند و با کار روی آن ها نه تنها برای خود یک درآمد کوچک فراهم کردند، بلکه به تدریج تجربه و مهارت خود را در طراحی وب افزایش دادند.

مزیت این روش این است که شما آزادی عمل بیشتری دارید و می توانید هر وقت که فرصت داشتید پروژه های جدید را قبول کنید و هیچ فشار خاصی از سوی کارفرما حس نخواهید کرد. ضمن آن که در طول زمان نه تنها برای کسب مهارت و تجربه پولی خرج نمی کنید، بلکه بابت آن مزد هم خواهید گرفت!

آموزش طراحی سایت فشرده

البته این به آن معنا نیست که اگر در همان روزهای ابتدایی فرصت کار در یک شرکت معتبر را به عنوان کارآموز پیدا کردید، نباید آن را قبول کنید. بلکه باید شرایط شرکت مورد نظر را به خوبی بسنجید و اگر شرایط آن برای شما مناسب بود، حتما از آن برای پرورش مهارت های خود استفاده کنید.

حتی اگر بخواهید می توانید در کنار کار در یک شرکت به عنوان کارآموز، پروژه های ساده و کوچکی را نیز در وقت آزاد خود پیگیری کنید و درآمد خود را افزایش دهید. نکته اصلی این است که هر طور که خودتان راحت هستید و ترجیح می دهید شروع کنید. به سوال «هدف نهایی شما از ورود به حرفه طراحی وب سایت چیست؟» به شکل دقیق و مشخص پاسخ دهید و سپس در همان مسیر حرکت کنید.

می خواهید طراحی وب سایت را تا چه سطحی یاد بگیرید و روی آن مسلط شوید؟

سوال بعدی از سه سوال مهمی که باید قبل از شروع آموزش طراحی سایت از خود بپرسید این است که می خواهید تا چه سطحی در این حرفه پیشرفت کنید؟ طبیعتا همانطور که می دانید برای رسیدن به حد بالایی از مهارت و تسلط در هر کاری، باید زمان بیشتری نیز برای آن صرف کنید و با تمرکز بالاتری فرایند یادگیری را دنبال نمایید.

خبر خوب در این زمینه این است که سطح مهارت های طراحی وب سایت شما، فقط به خود شما بستگی دارد؛ یعنی اگر می خواهید در حد یک استاد به اصول و کاربردهای طراحی وب سایت مسلط باشید، تنها کاری که باید بکنید این است که وقت بیشتری برای یادگیری طراحی سایت بگذارید. سپس هیچ چیزی نمیتواند مانع راه شما شود.

همانطور که در بخش های قبل اشاره شد، مساله زمان در فرایند یادگیری طراحی وب سایت به شدت متغیر است و تا حد زیادی به خود شما بستگی دارد؛ یعنی این خود شما هستید که تصمیم می گیرید در یک روز چقدر زمان صرف یادگیری فشرده طراحی سایت می کنید و یا در چه دوره ها و برنامه های آموزش طراحی سایت شرکت می کنید.

شما می توانید صرفا یک مهارت خاص را با تمرکز بالا دنبال کنید و آن را در مدت زمان کوتاهی در حد حرفه ای یاد بگیرید یا به شکل همزمان و موازی چند مهارت را با تمرکز یکسان دنبال کنید و در آن ها تسلط قابل قبولی پیدا کنید.

در نتیجه با این تفاسیر، برای تبدیل شدن به یک طراح وب سایت حرفه ای آن هم با سطح مهارت بالا، فقط کافی است از زمان خود به شکل اصولی و درست استفاده کنید. داشتن برنامه ریزی کارآمد، مدیریت زمان و مسئولیت پذیری سه عنصر اصلی هستند که باعث می شوند در درازمدت به یک برنامه نویس فراتر از ایده آل تبدیل شوید.

حالا قبل از آن که به سوال آخر از سه پرسشی که باید قبل از شروع آموزش طراحی سایت از خود بپرسید بپردازیم، ذکر یک نکته در خصوص سطح مهارت در طراحی وب سایت ضروری است. آن هم این است که مهارت های طراحی وب سایت هیچ نقطه پایانی ندارند؛ به عبارت دیگر، فرقی ندارد که شما چقدر سخت کوش باشید و چقدر زمان صرف یادگیری مهارت ها و قابلیت های مختلف طراحی وب سایت بکنید؛ در هر صورت هرگز نمی توانید ادعا کنید که دیگر هیچ چیزی برای یاد گرفتن وجود ندارد و شما به تسلط کامل و صد درصدی رسیده اید.

مدت زمان یادگیری طراحی وب سایت

دلیل این موضوع این است که طراحی وب سایت یک تکنولوژی پویا و زنده است که مدام در حال تغییر و رونمایی از فنون و مهارت های جدید است؛ بنابراین اگر می خواهید که یکی از بهترین ها در طراحی وب سایت باشید، نباید هیچ نقطه پایانی برای یادگیری طراحی وب سایت در نظر بگیرید. بلکه همیشه و هر روز باید در حال یادگیری و استفاده از آموزش های مختلف در زمینه طراحی وب سایت باشید.

پس بهتر است در همین ابتدای کار از فکر کردن به این که با چقدر زمان و آموزش می توانید در طراحی وب سایت استاد شوید را از سر خود بیرون کنید. چرا که این طرز فکر جایی در این حرفه ندارد و شما هر روز چیز جدیدی برای یاد گرفتن خواهید داشت.

آیا می خواهید یک مدرک رسمی در زمینه طراحی وب سایت داشته باشید؟

یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین مدت زمان یادگیری طراحی وب سایت، پاسخ به این سوال است که آیا می خواهید در این زمینه یک مدرک رسمی و معتبر داشته باشید یا نه. همانند دو پرسش قبلی، پاسخ به این سوال هم برای هر فرد با توجه به روحیات و شخصیت او متفاوت است.

همانطور که حتما می دانید، برای گرفتن مدرک دانشگاهی باید از قوانین مشخص و سفت و سختی در دانشگاه پیروی کنید، هر ترم امتحان بدهید و نمره لازم را برای پاس کردن آن کسب کنید، شهریه نسبتا بالایی بپردازید و مهمتر از همه چهار سال زمان بگذارید.

از طرف دیگر یادگیری طراحی وب سایت حرفه ای مانند بسیاری از حرفه ها و مهارت های دیگر امروزه از طریق اینترنت و به شکل مجازی قابل دستیابی است. البته به شرطی که پشتکار و اراده قوی داشته باشید و بتوانید در طول زمان خودتان را نسبت به فرایند آموزش طراحی سایت فشرده متعهد نگه دارید.

ضمنا یادگیری در محیط بیرون از دانشگاه این مزیت را نیز دارد که به شما امکان مواجه شدن با بازار کار را زودتر از یک دانشجوی عادی می دهد و می توانید در طول فرایند یادگیری وب، تجربه ارزشمندی از کار در دنیای واقعی داشته باشید.

البته توجه داشته باشید که در این مطلب قصد نداریم بگوییم که کسب مدرک دانشگاهی در رشته های مرتبط با طراحی وب سایت کار خوب یا بدی است. مدت زمان یادگیری طراحی وب سایت چه از طریق دانشگاه و چه از طریق خارج از دانشگاه، کاملا به میزان تعهد و جدیت خود شما دارد؛ بنابراین شما باید با توجه به شناختی که از خودتان و شرایط موجود دارید تصمیم بگیرید که می خواهید از کدام روش برای یادگیری طراحی وب سایت به شکل حرفه ای اقدام کنید.

برای راهنمایی بیشتر، به این نکات توجه کنید:

  • اگر سن زیادی ندارید و تازه در ابتدای جوانی خود هستید، امکانات مالی برای تحصیل در دانشگاه به مدت چهار سال را دارید و مهم تر از همه اگر می خواهید یک مدرک رسمی و معتبر در زمینه کاری خود داشته باشید، پس توصیه می کنیم که از همین امروز برای ورود به دانشگاه مورد نظر خود تلاش کنید تا هر چه سریعتر تحت آموزش قرار بگیرید.
  • اما اگر داشتن مدرک رسمی و آکادمیک اهمیت چندانی برای شما ندارد و یا به هر دلیلی نمی خواهید وارد مسیر چهار ساله ی دانشگاه شوید، خبر خوب برای شما این است که ده ها راه متنوع برای یادگیری مهارت های لازم در زمینه طراحی وب سایت به شکل آنلاین وجود دارد. منابعی بین المللی مانند SoloLearn, W3Schools, YouTube از جمله منابع آنلاین هستند که بسیاری از دوره های آموزشی آن ها به شکل رایگان ارائه می شود. یا یکی از بهترین منابع و مراکز معتبر در زمینه آموزش طراحی وب سایت، آموزشگاه دارکوب می باشد که می توانید از طریق آن به بیش از صد ها دوره آموزشی مختلف دسترسی داشته باشید. در آموزشگاه دارکوب علاوه بر دوره های تخصصی و فشرده مهارت های طراحی وب سایت، می توانید از دیگر دوره های آموزشی در زمینه دیجیتال مارکتینگ، سئو و غیره استفاده کنید. دوره های آموزشی دارکوب هم به شکل آنلاین و هم به شکل حضوری موجود هستند.

بهترین راه برای یادگیری طراحی سایت چیست؟

چندین راه و منبع برای کسب دانش طراحی وب سایت وجود دارد. این راه ها هم شامل کلاس های آنلاین می شوند و هم کلاس های حضوری. در ادامه رایج ترین روش های آموزش طراحی سایت را معرفی می کنیم:

دانشگاه

می شود گفت رایج ترین روش برای یادگیری طراحی سایت و توسعه وب تحصیل در رشته مرتبط با آن در دانشگاه است. البته همانطور که گفته شد شما برای یادگیری طراحی سایت و مسلط شدن بر آن، به چهار سال زمان نیاز نخواهید داشت. اما در دانشگاه شما علاوه بر طراحی سایت، با مفاهیم و موضوعات مرتبط نیز آشنا می شوید. در نتیجه افق دید وسیعی از توسعه وب به عنوان یک دانش پهناور خواهید داشت. همچنین داشتن مدرک تحصیلی مرتبط به شما کمک خواهد کرد تا در پیدا کردن شغل در زمینه طراحی سایت شانس بیشتری داشته باشید.

دوره های آموزشی آنلاین طراحی سایت

امروزه منابع زیادی برای یادگیری طراحی سایت وجود دارند که می توانند برای تسلط به این مهارت کافی باشند. حتی بعضی از این منابع کاملا رایگان هستند مانند دوره های آموزشی آنلاین در سایت هایی مانند FreeCodeCamp, Coursera, و Codeacademy که از سایت های شناخته شده در جهان به شمار می روند.

سایت های دیگری نیز مانند Udemy, Team Treehouse, و Lynda وجود دارند که برای شرکت در دوره های آموزشی آن ها باید پول بپردازید. بعضی از این سایت ها بعد از تکمیل دوره های آموزش به شما مدرک نیز ارائه می دهند.

اگر به دنبال منابع فارسی زبان هستید، دوره های آموزشی آنلاین مجموعه دارکوب یکی از بهترین منابع برای یادگیری طراحی سایت به شمار می روند. در این دوره ها شما با تمام زبان های رایج برنامه نویسی آشنا خواهید شد و می توانید تا سطح حرفه ای آن ها را یاد بگیرید. ضمن آن که علاوه بر طراحی سایت، در مجموعه دارکوب شما با مفاهیم سئو و دیجیتال مارکتینگ نیز آشنا خواهید شد و می توانید در کلاس های آموزشی آن شرکت کنید.

بوت کمپ های برنامه نویسی

بوت کمپ های برنامه نویسی به عنوان روشی جایگزین برای تحصیلات عالی سنتی شناخته می شوند. این برنامه های آموزشی به شما هر چیزی را که برای کار کردن به عنوان برنامه نویس و طراح سایت لازم است بدانید آموزش می دهند. بعضی از این برنامه‌ ها به شش ماه زمان یا کمتر نیاز دارند تا آن ها را تکمیل کنید.

بوت کمپ ها به شما آموزش می دهد که چگونه یک توسعه دهنده وب حرفه ای شوید. همچنین بعضی از آن ها با امکانات و مزایای جانبی نیز همراه هستند. به عنوان مثال بعضی از بهترین بوت کمپ های موجود علاوه بر آموزش، یک مشاور و راهنما نیز در اختیار دانشجویان قرار می دهند. همچنین بعضی از بوت کمپ ها با شرط استخدام همراه هستند که یعنی بعد از تکمیل دوره آموزشی بلافاصله استخدام خواهید شد.

مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک طراح سایت حرفه ای

فرقی ندارد که از چه راهی برای یادگیری وب سایت اقدام می کنید، در هر صورت برای آن که شانس بالایی برای موفقیت در بازار کار این رشته داشته باشید باید مجموعه ای از مهارت های مرتبط را یاد بگیرید. البته اگر از ابتدای کار هدف مشخص و واضحی برای خود داشته باشید، احتمالا می دانید که برای دست یابی به آن هدف چه مهارت ها و فنونی لازم است؛ اما در هر حال، یاد گرفتن مهارت ها و تکنیک های جدید هیچ ضرری ندارد و می تواند در آینده فرصت های بی نظیری را پیش روی شما بگذارد.

مدت زمان یادگیری طراحی وب سایت

 حالا برای آن که نقشه واضحی از مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک طراح وب سایت رده بالا و حرفه ای در ذهن داشته باشید، می توانید از این دستورالعمل کلی استفاده کنید:

  1. همیشه اولویت اول خود را یادگیری مهارت های ضروری برای طراحی وب سایت قرار دهید. دنیای طراحی سایت از شاخه های مختلفی تشکیل شده است که بسیاری از آن ها نقاط مشترکی زیادی با هم دارند و شما خواه ناخواه قسمتی از هر کدام را در طول زمان یاد خواهید گرفت؛ اما این موضوع نباید باعث شود حواس و تمرکز شما از مهارت های پایه و اصلی طراحی وب سایت دور شود.
  2. در مرحله دوم، یادگیری HTML، CSS، PHP و JavaScript را شروع کنید. به عنوان مثال شما می توانید از سری دوره های آموزشی جامع CSS و HTML در آموزشگاه دارکوب استفاده کیند.
  3. یکی دیگر از مجموعه مهارت های لازم در این راستا، مهارت های طراحی سایت ریسپانسیو (موبایل فرندلی)، آشنایی با الگوریتم ها و ساختار داده ها در جاوا اسکریپت و Front End Libraries می باشد. شما می توانید هر کدام از این دوره ها را در آموزشگاه های مرتبط بگذرانید و حتی مدرک رسمی و معتبر برای به پایان رساندن آن ها دریافت کنید.
  4. در مرحله بعد، باید با سیستم های مدیریت محتوا آشنا شوید و کار با آن ها را یاد بگیرید. سیستم های مدیریت محتوا یا Content management systems که به آن CMS هم میگویند، سیستم هایی برای ساخت و ویرایش محتوای دیجیتال در دنیای اینترنت هستند. محبوب ترین و پراستفاده ترین CMS در جهان وردپرس است که درصد بالایی از وب سایت های جهان روی آن طراحی شده اند؛ بنابراین کار آشنایی با CMS ها را از وردپرس آغاز کنید. سپس اگر خواستید می توانید با سیستم های جوملا و دروپال نیز کار کنید و به یک طراح وب سایت چند منظوره تبدیل شوید! به دلیل محبوبیت و تعداد کاربران بالای این سیستم ها، شما در پلتفرم های رایگان مانند یوتیوب می توانید به دریایی از محتوای آموزشی در این خصوص دسترسی داشته باشید.
  5. آشنایی با مفاهیم سئو یا همان بهینه سازی برای موتورهای جست و جو، برای هر شخصی که در این صنعت فعالیت می کند کم و بیش ضروری است؛ بنابراین حتما این مورد را هم در بین اولویت های خود برای تبدیل شدن به یک طراح وب سایت حرفه ای قرار دهید. مفاهیمی که می توانید روی آن ها تمرکز کنید شامل مفاهیم پایه سئو و این که این مفاهیم چگونه روی HTML، وردپرس و دیگر سیستم های مدیریت محتوا کار می کنند می شوند

مراحل یادگیری طراحی سایت

یادگیری صفر تا صد طراحی سایت نیاز به تلاش و زمان زیادی دارد. مراحل طراحی سایت را در مقاله مراحل طراحی سایت بصورت قدم به قدم توضیح داده ایم که می توانید مطالعه فرمایید.

جمع بندی

در نهایت اگر بخواهیم تمام این مطلب را در چند جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم که برای یادگیری طراحی سایت به شکل فشرده و سریع، هیچ راهی بهتر از راه دیگر نیست. در واقع هیچ چیزی تحت عنوان «بهترین راه» برای یادگیری طراحی وب سایت در کوتاه ترین زمان وجود ندارد.

بلکه هر شخصی باید خودش تشخیص دهد که بهترین راه برای او کدام است. ممکن است بعضی ها از طریق دانشگاه و پاس کردن واحد های مرتبط با طراحی وب سایت احساس راحتی کنند و از طرف دیگر برخی از افراد ترجیح می دهند در خانه خود و پای کامپیوتر با استفاده از دوره های آموزشی این حرفه را یاد بگیرند.

بعضی از افراد می خواهند از صفر تا صد طراحی وب سایت را به شکل کامل یاد بگیرند و آرزو دارند تا بتوانند روزی شرکت خود را احداث کنند، اما بعضی دیگر از افراد هستند که فقط به یک یا چند مهارت مشخص برای کار در یک موقعیت شغلی مشخص نیاز دارند و احتیاجی به یادگیری دیگر مسائل مرتبط به طراحی سایت ندارند.

خلاصه کلام این است که قبل از شروع یادگیری طراحی سایت، با توجه به شناختی که از روحیات، شخصیت و شرایط خودتان دارید اهداف واضح و روشنی را برای خود ترسیم کنید. سپس می توانید راحت تر تصمیم بگیرید که بهترین راه برای شما چیست و کدام یک از روش های یادگیری برای شما زودتر به نتیجه می رسند. وقتی راه ایده آل خود را پیدا کرده اید، محکم و با قدرت در آن قدم بگذارید و هر چه زودتر کار خود را شروع کنید.

دوره آموزش وردپرس WordPress

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چطور می تونم کمک کنم؟
مشاوره آنلاین