لینک سازی داخلی چیست؟ آموزش لینک سازی داخلی در 2024

  • نویسنده : مرضیه نوایی لواسانی
  • بروزرسانی :
  • آدرس کوتاه این صفحه : https://darkoobedu.ir/?p=1277
لینک سازی داخلی چیست؟ آموزش لینک سازی داخلی در 2024

لینک سازی داخلی یک تکنیک سئو در وب‌سایت‌ هاست. در این تکنیک، لینک‌های داخلی به صفحات دیگر در همان وب‌سایت داده می‌شوند. کاربران و موتورهای جستجوی شما از لینک ها برای یافتن محتوای وب سایتتان استفاده می کنند. قبل از اینکه صفحات شما در صفحه نتایج گوگل رتبه بندی شود، به لینک نیاز دارند. کاربران از لینک ها برای جست وجو در سایت شما و یافتن محتوایی که می خواهند پیدا کنند استفاده می کنند. موتورهای جستجو نیز از لینک ها برای پیمایش سایت شما استفاده می کنند و صفحه هایی که در آنها لینکی وجود نداشته باشد را نمیبینند.

لینک های داخلی محتوای شما را به هم متصل می کنند و به گوگل ایده ای از ساختار وب سایت شما می دهند. لینک داخلی میتواند یک سلسله مراتب در سایت شما ایجاد کند و به شما این امکان را می دهند که مهم ترین صفحات و پست ها را با ارزش لینک بیشتری نسبت به سایر صفحات با ارزش کمتر ارائه دهید.

بنابراین استفاده از استراتژی لینک داخلی مناسب می تواند سئو وب سایت شما را تقویت کند! در این مقاله، آموزش کامل لینک سازی داخلی، اهمیت لینک سازی داخلی در سئو و بهینه سازی وب سایت بحث خواهیم کرد. 

 

لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی چیست؟

لینک‌سازی داخلی به تمام لینک هایی گفته می شود که در سایت شما از یک صفحه‌ به صفحه دیگری از همان سایت داده شود. هر کاربری با ورود در یکی از صفحات سایت شما باید بتواند به صفحات مهم دیگر از سایت شما از طریق لینک دسترسی داشته باشد. در صورتی که لینک سازی داخلی شما با استراتژی مناسبی انجام شده باشد، می توانید یک تجربه کاربری خوب برای بازدید کنندگان سایت داشته باشید. 

هر چه یک صفحه لینک های بیشتری دریافت کند، برای موتورهای جستجو با اهمیت تر به نظر می رسد. بنابراین، لینک های داخلی برای بالا بردن ارزش صفحات مهم بسیار حیاتی است. 

تفاوت لینک های داخلی و لینک های خارجی

هر وب سایت حتی فروشگاه های آنلاین، از لینک های داخلی و خارجی تشکیل شده است. لینک های داخلی صفحات و پست های وب سایت شما را به هم متصل می کنند و لینک های خارجی صفحات شما را به وب سایت های دیگر متصل و باعث افزایش اعتبار صفحات شما میشود. 

چرا لینک های داخلی برای گوگل مهم هستند؟

لینک های داخلی محتوای شما را به هم متصل می کنند و به گوگل ایده ای از ساختار وب سایت شما می دهند. لینک داخلی میتواند یک سلسله مراتب در سایت شما ایجاد کند و به شما این امکان را می دهند که مهم ترین صفحات و پست ها را با ارزش لینک بیشتری نسبت به سایر صفحات با ارزش کمتر ارائه دهید.

لینک سازی داخلی چیزی است که شما به عنوان مالک سایت کنترل می کنید. شما بازدیدکنندگان و گوگل را با لینک های داخلی صحیح به مهم ترین صفحات خود راهنمایی می کنید.

لینک های داخلی به کاربران کمک می کنند تا بین صفحات مربوطه حرکت کنند

لینک داخلی با کمک به بازدیدکنندگان در یافتن محتوای مرتبط، تجربه کاربری (UX) سایت شما را بهبود می بخشد. فرض کنید یک کاربر وارد یک صفحه در سایت شما میشود که در مورد «نحوه ساخت یک کامپیوتر» است.

شما می‌توانید از آن صفحه به صفحات محصول مرتبط با قطعات کامپیوتر یا محتوای مرتبط مانند مقاله‌ای در مورد «نحوه تعمیر فن کامپیوتر» لینک سازی داخلی انجام دهید.

هدف شما باید این باشد که کاربران را در سایت خود نگه دارید تا آنها اقدام مورد نظر شما مثل پر کردن فرم، خرید محصول و غیره را انجام دهند. نمایش محتوای مفید و مرتبط به کاربران در صفحات مناسب بهترین راه برای انجام این کار است.

لینک های داخلی به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را بهتر پیدا کنند

همانطور که وب سایت ها از نظر اندازه و پیچیدگی رشد می کنند، ممکن است محتوای یتیم (orphan) به یک مشکل تبدیل شود. محتوای یتیم به صفحاتی در وب‌سایت شما اشاره می‌کند که صفحات دیگر به آنها لینک داخلی نداده اند. موتورهای جستجو نمی توانند این نوع محتوا را برای هدایت ربات گوگل پیدا و ایندکس کنند.

اگرچه امروزه وب‌سایت‌ها دارای نقشه‌ سایت (sitemap) هستند که در ان لیستی از URL اکثر صفحات وب سایت شما وجود دارد، اما باز هم ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا موتورهای جستجو به این صفحات برسند. مخصوصا اگر آن وب سایت ها بسیار بزرگ و پیچیده باشند که کرال کردن آنها توسط ربات های گوگل طول بکشد و یا سایت‌های تازه ایجاد شده‌ای که اغلب توسط گوگل بازدید نمی‌شوند.

 افزودن لینک های داخلی به صفحات تازه منتشر شده، راه های بیشتری را برای دستیابی به آن محتوا در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد.

انتقال اعتبار با لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی به انتقال اعتبار (یا رتبه صفحه) به صفحات دیگر در سایت شما کمک می کند. PageRank یکی از الگوریتم های گوگل است که برای اندازه‌گیری اهمیت یک صفحه وب (یعنی نحوه رتبه‌بندی آن) استفاده می‌شود.

فرض کنید به صفحه A لینک های خارجی معتبر داده شده است. این بدان معناست که صفحه A از طریق PageRank دارای اعتبار بیشتری است. سپس می توان این اعتبار را از طریق پیوندهای داخلی به صفحه C منتقل کرد.

شناسایی صفحات قدرتمند در وبسایتتان می تواند به شما کمک کند تا از قدرتی که وارد سایت شما می شود برای بهبود رتبه بندی نهایت استفاده را ببرید.

ساخت یک استراتژی برای لینک سازی داخلی

اکنون که اصول اولیه را میدانید وقت این است که یک استراتژی برای لینک سازی داخلی وبسایت خود بسازید.

صفحات ستون یا اصلی وب سایت خود را پیدا کنید

با تهیه یک فهرست از صفحات ستون یا اصلی شروع کنید. مثلا یک صفحه مهم که موضوعی کلی دارد و صفحاتی با موضوعات خاص تر و جزئی تر به آن لینک میشوند. صفحات ستون باید کلمات کلیدی مهم با حجم جستجوی بالا را هدف قرار دهند.

این صفحات ستون به شما کمک میکنند که محتوای خوشه ای بسازید، صفحات خود را دسته بندی کنید و معماری سایت خود را تکمیل کنید.

صفحه ستون خود را به عنوان بالای قیف بازاریابی خود در نظر بگیرید، کاربران کنجکاو هستند و به دنبال جزئیات میروند.

محتوای خوشه ی

با استفاده از لینک سازی داخلی محتوای خوشه ای ایجاد کنید

اکنون که صفحات ستون‌ وب سایت خود را شناسایی کرده‌اید، زمان آن رسیده است که صفحاتی با موضوعات جزئی تر ایجاد کنید.

ستون خود را به عنوان موضوع اصلی و خوشه ها را به عنوان موضوعات جزئی تر و خاص تر در نظر بگیرید.

بنابراین اگر صفحه ستون شما در مورد «سئو چیست؟» بود، خوشه های شما ممکن است شامل «سئو داخلی چیست؟»

«سئو تکنیکال چیست؟» و.. باشد. 

حتی می توانید خوشه های بیشتری برای خوشه های خود ایجاد کنید. به‌عنوان مثال، برای خوشه «سئو داخلی چیست؟» یک خوشه دیگر با عنوان «معرفی ابزارهای سئو داخلی» ایجاد کنید.

این صفحات باید به صورت داخلی به صفحه ستون لینک داده شوند تا محتوای خوشه ای را به نمایش بگذارند و نشان دهند که صفحه ستون اصلی معتبرترین منبع است.

تکنیک محتوای خوشه ای 3 مزیت مهم دارد:

  1. به صفحات اصلی و مهم سایت اعتبار بییشتر داده میشود.
  2. ربات های خزنده گوگل موضوعات و رابطه ی بین صفحات شما را بهتر درک میکنند.
  3. دسترسی به محتوای وب سایت برای کاربران آسان تر میشود.

ساخت انکرتکست (Anchor Text) مناسب

انکر تکست (Anchor Text) متنی است که بر روی آن لینک قرار می‌گیرد در واقع Anchor text قسمت قابل کلیک در یک متن است. انکر تکست با کیفیت هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو کمک می کند تا قبل از کلیک بر روی آن، متوجه شوند که صفحه درباره چیست.

انکر تکست مرتبط همچنین به الگوریتم گوگل اجازه می دهد تا ساختار سایت شما را بهتر درک کند، این زمینه بیشتری را در مورد نحوه ارتباط صفحات با یکدیگر فراهم می کند.

ویژگی انکر تکست خوب

انکر تکستی که به بهبود سئو کمک میکند ویژگی های زیر را دارد:

  • مختصر و مفید: انکر تکست را مختصر نگه دارید تا برای کاربران و موتورهای جستجو روشن باشد که موضوع صفحه در مورد چیست. توصیه می کنم که انکر تکست پنج کلمه یا کمتر باشد.
  • مرتبط: انکر تکست باید متنی مرتبط با صفحه مقصد باشد. این کمک می‌کند تا کاربران بفهمند که لینک به کجا می‌رود. بنابراین از انکر تکست هایی مثل «اینجا کلیک کنید» استفاده نکنید.
  • بهینه سازی شده: اگر در صفحه شما انکر تکست‌های مشابه برای لینک‌های داخلی تکرار می‌شود، تنوع انکر تکست‌ها تنوع بدهید، همچین سعی کنید از بیش از حد از کلمات کلیدی در انکر تکست خود استفاده نکنید.

در اخر با در نظر گرفتن این ویژگی ها میان صفحات خود لینک سازی خارجی انجام دهید.

از صفحات جدید خود حمایت کنید

اگر صفحه جدیدی ایجاد کردید که هنوز بک لینک معتبر بدست نیاوده است، یک ساختار لینک داخلی قوی بسیار مهم است.

برای شروع، یک محتوای جدید یا صفحه‌ای را انتخاب کنید که می‌خواهید عملکرد بهتری داشته باشد. سپس، فرصت هایی را برای ایجاد لینک های مرتبط شناسایی کنید.

به عنوان مثال، برای یافتن مقالات مرتبط با این مقاله و افزودن لینک داخلی «site:darkoobedu.ir/ لینک داخلی» را سرچ میکنیم.

صفحات وب سایت برای ایجاد لینک داخلی

حالا این صفحات را چک میکنیم و صفحات مرتبط با مقاله جدید را پیدا میکنیم. پس از جمع آوری لیست صفحات مرتبط، لینک های داخلی را به هر یک از صفحات شناسایی شده اضافه میکنیم. 

به این ترتیب، اگر هر یک از صفحات authority و رتبه خوبی پیدا کند، بااین کار مقداری از آن رتبه را از طریق لینک های داخلی به صفحات دیگر منتقل میکند.

نکته : هدف این است که دو یا سه لینک از طرف محتواهای قدیمی تر و با موضوع مرتبط به محتوای جدید بدهیم.

مشکلات رایج لینک داخلی و نحوه رفع آنها

لینک های داخلی شکسته (Broken Link)

مشکل: پیوندهای داخلی شکسته هم کاربران و هم خزنده های موتور جستجو را به صفحاتی که وجود ندارند ارسال می کند. به عنوان مثال، لینک های شکسته ممکن است به دلیل صفحات حذف شده و لینک های اشتباه ایجاد شده باشند. این مشکل  منجر به خطای 404 میشود.

نحوه رفع آن: میتوانید با استفاده از ابزار search console  در بخش Coverage تمامی ارورهای موجود در سایت را مشاهده کنید. در همین بخش باید به دنبال ارور 404 یا not found باشید. این ارورها آدرس صفحات 404 شما را دارند. سپس، آن لینک را حذف کرده یا جایگزین کنید.

تعداد زیادی لینک داخلی

مشکل: تعداد زیادی لینک در یک صفحه می تواند خزنده های گوگل را گیج کند.

علاوه بر این، وجود صدها یا هزاران لینک در یک صفحه، تشخیص اینکه کدام لینک ها مهم هستند را برای کاربران (و موتورهای جستجو) دشوار می کند.

نحوه رفع مشکل: به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید لینک های زیادی را در هیچ صفحه ای وارد نکنید.

میتوانید در بخش «هشدارها» در گزارش لینک داخلی، صفحاتی با لینک های بسیار زیاد را پیدا کنید.

صفحات یتیم (Orphaned Pages)

یک صفحه یتیم صفحه ای است که هیچ لینکی از هیچ یک از صفحات دیگر شما ندارد. از آنجایی که گوگل صفحات را از طریق لینک ها می‌خزد (یعنی پیدا می‌کند)، معمولاً زمان سخت‌تری برای یافتن صفحات یتیم دارد و اگر گوگل نتواند صفحه یتیم شما را پیدا کند، صفحه ایندکس نمی شود (به این معنی که در نتایج جستجو ظاهر نمی شود).

نحوه رفع این مشکل: اگر یک صفحه یتیم ارزشمند است، آن را در استراتژی لینک سازی داخلی خود قرار دهید.

برای یافتن صفحات یتیم، میتوانید از ابزارهای search console ،Google Analytics، ابزار MOZ و ابزار Ahrefs استفاده کنید

سپس، از صفحه دیگری به آن پیوند دهید.

اگر صفحه ارزشمند نیست، آن را حذف و تغییر مسیر دهید یا یک تگ noindex اضافه کنید. تگ های Noindex مانع از ایندکس کردن یک صفحه توسط گوگل می شوند. بنابراین آن صفحه در نتایج جستجو ظاهر نمی شود.

تاثیر لینک داخلی را جدی بگیرید

تاثیر لینک های داخلی همواره در سئو بسیار بالا بوده و اصطلاحا بهترین نوع لینک برای یک صفحه همان لینک داخلی از سایت خودتان است. بجای اینکه به دنبال ساخت بک لینک های بسیار زیاد باشید، اگر استراتژی لینک سازی سایتتان درست انجام شده باشد، می توانید در سئو موفق باشید.